افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024

جزئیات چگونگی انتخاب و خرید واکسن کرونا برای اولین بار از زبان وزیر بهداشت در بم

  • کد خبر : 7961
  • 12 بهمن 1399 - 17:20
جزئیات چگونگی انتخاب و خرید واکسن کرونا برای اولین بار از زبان وزیر بهداشت در بم

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت عنوان کرد: ما پنج منبع واکسن را شناسایی، مطالعه و در حال ثبت هستیم؛ منبع اروپایی استرازنکا که برای اولین بار اسم برند را اعلام می کنم که مردم بدانند و از زبان وزیر بهداشت بشنوند، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یک کمپانی در روسیه که درحال ثبت پرونده آن ها هستیم.

به گزارش طلوع ارگ، دکتر نمکی در جلسه ستاد منطقه ای کرونا روز یکشنبه ۱۲ بهمن در خصوص آخرین جزئیات خرید واکسن گفت: در خصوص واکسن باید نکاتی را خدمت همه عزیزان عرض کنم، واکسنی که ما با انتقال دانش فنی از کوبا، به عنوان صاحب فن واکسن سازی در دنیا مطرح هست، توانسته ایم در گذشته هم واکسن تولید کنیم،  از جمله واکسن هپاتیت بی که بیش از ۲۵ سال است مردم ما استفاده می کنند و همچنین واکسن پنوموکوک یا واکسن ذات الریه کودکان که در حال حاضر با همکاری کوبا در انستیتو پاستور در آینده ساخته خواهد شد و این واکسن را به همه دنیا صادر خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: در مجموعه برکت هر روز آمار و اطلاعات را رصد می کنم اتفاقات بزرگی درحال رقم خوردن است، دو روز گذشته گفتم این ویروس جهش یافته(انگلیسی) را با انتی بادی این واکسن مواجه کنید، حیرت انگیز بود که روی آن اثر کرده است، این دستاوردی در اوسط و یا اواخر بهار  رقم خواهد خورد، عزیزان ما در رازی و یکی دو موسسه دیگر هم نیز در خصوص ساخت واکسن در حال فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: ما تا قبل از اینکه واکسن تولید داخل را آماده کنیم، مجبوریم برای گروه های آسیب پذیر واکسن را خریداری و وارد کشور کنیم، خیلی از کشورهای همسایه که مدعی هستند واکسیناسیون را شروع کردند که باید بگوییم این کشورها فازهای ازمایش بالینی واکسن های ساخت کشورهای دیگر را انجام می دهند، اما ما اجازه ندادیم هیچ کشوری تست و ازمایش بالینی را روی مردم ما انجام دهد.

وزیر بهداشت گفت: ما شانزده میلیون هشتصد هزار دوز برای هشت میلیون چهارصد هزار نفر واکسن در قالب سبد کواکس پیش خرید کردیم و پول آن را پرداخت کرده‌ایم، که انها نیز قول دادند در روزهای آینده پارت اول را تحویل دهند؛ در این سبد که امریکایی ها که جز ان نیستند، برای ما کافی نیست و از جاهای دیگر نیز  واکسن را خریداری خواهیم کرد.

وزیر بهداشت برای اولین بار درخصوص جزئیات خرید واکسن گفت: ما دو پروتکل برای واکسن هایی که وارد ایران خواهد شد، در نظر گرفتیم؛ اول اینکه، هیچ کدام از این واکسن ها تا قبل از طی کردن فاز سوم بالینی، نباید وارد کشور بشوند و گواهی مصرف اضطراری را نیز باید دریافت کرده باشند. دوم اینکه واکسنی وارد کشور خواهد شد که حداقل در شش کشور دنیا، خریداری، ثبت و مصرف آن شروع شده باشد

وی در ادامه گفت: ما پنج منبع واکسن را شناسایی، مطالعه و داریم ثبت می کنیم؛ منبع اروپایی استرازنکا که برای اولین بار اسم برند را اعلام می کنم که مردم بدانند و از زبان وزیر بهداشت بشنوند، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یک کمپانی روسیه که درحال ثبت پرونده آن ها هستیم.

دکترنمکی در پایان گفت: یکی از این واکسن ها که خیلی درموردش حاشیه راه انداخته بودند، مجموعه واکسن اسپوتنیک وی شرکت گامالیا روس است.

کشورهای روسیه، الجزایر، مجارستان، ارژانتین، مکزیک، صربستان، پاکستان،  امارت متحده عربی، بلاروس بولیوی و چند کشور دیگر… از این مجموعه روسی تا به امروز این واکسن را ثبت و واکسیناسیون را شروع کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: مگر می شود قبول کرد وزیر بهداشت این کشور به این بی غیرتی مبتلا شده است که اجازه دهد واکسن نامطلوب وارد این کشور شود، مگه همین تیم نبود که با دستان خالی و بسته در اقیانوس بلا شنا کرد و به ساحل رسید و این رکورد تاریخی را در مهار اپیدمی کرونا ثبت کرد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7961

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.