افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
معاون وزیر کشور در اجلاس شهرداران استان در بم عنوان کرد:

توزیع عادلانه خدمات؛ اساس توسعه پایدار و پیشرفت متوازن استان کرمان

  • کد خبر : 3877
  • 12 اردیبهشت 1398 - 11:17
توزیع عادلانه خدمات؛ اساس توسعه پایدار و پیشرفت متوازن استان کرمان

طلوع بم – مونا موسی‌نژاد| همایش روز ملی شوراها  با حضور روسای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و همچنین شهرداران استان کرمان در تاریخ سه‌شنبه دهم اردیبهشت به میزبانی شهرداری بم و با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد. در این مراسم مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس […]

طلوع بم – مونا موسی‌نژاد| همایش روز ملی شوراها  با حضور روسای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و همچنین شهرداران استان کرمان در تاریخ سه‌شنبه دهم اردیبهشت به میزبانی شهرداری بم و با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد.

در این مراسم مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،  دکتر مصطفی آیت‌الهی‌موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، رضا  نژادخالقی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان، اسلامی معاون دادگستری استان کرمان، هادی شهسوارپور فرماندا  شهر ستان بم، حبیب‌اله نیکزادی‌پناه نماینده شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، علیرضا پشتیبان شهردار بم و منصور عزیزآبادی رییس شورای اسلامی شهر بم و دیگر مسئولین استانی و محلی حضور داشتند.

توزیع عادلانه امکانات در شهر و روستاها مهم ترین هدف دولت

در این مراسم رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور  با اشاره به رویکرد دولت در راستای محرومیت زدایی و ایجاد توسعه پایدار و همچنین با تاکید بر توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق شهری و روستایی بیان کرد: امسال سال رونق تولید نامگذاری شده پس تمامی بخش ها باید در راستای این شعار و اهداف آن قدم بردارند و با تقویت زیرساخت های شهرهای کوچک و بزرگ و توسعه عادلانه ثروت و امکانات در تحقق این شعار می‌توان گام‌های موثری برداشت.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در چندسال اخیر خیز خوبی برای توسعه عمرانی برداشته است ادامه داد،  مشکل اساسی این استان توزیع ناعادلانه بین شمال و شرق  است ،این در حالی است که بسیاری از شهرها و روستاهای شرق استان هنوز شاخص پایداری و توسعه ندارند.

جمالی نژاد با بیا اینکه اگر توزیع عادلانه خدمات و امکانات نباشد، توزیع متوازن جمعیت نخواهیم داشت افزود: در چنین شرایطی  همه به سمت کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ هجوم می‌آورند و روستا و شهرهای دور خالی از سکنه می‌شوند. وی گفت: در بودجه امسال  بسیاری از مشکلات شهرداریها خصوصا در مورد نیروی انسانی، وضعیت قیر و درآمد شهرداریها مطرح و آیین‌نامه جدید طراحی شده و به رفع این مشکلات تاکید شده است. سهمیه قیری که به سازمان شهرداری‌ها داده می‌شود، بسیار ناچیز است و شهرداران می‌توانند از ظرفیت قیر راه و شهرسازی استفاده کنند.

 

معاون عمرانی توسعه شهری وروستایی وزیر کشور ادامه داد: در یک سال سخت اقتصادی قرار داریم و تلاش می‌کنیم روستاها و شهرهای استان کرمان را جهت محرومیت زدایی در اولویت قرار دهیم و طرحی که توسط بنیاد مستضعفان به عنوان پایلوت در روستاهای قلعه گنج در حال انجام است را در شهرها و روستاهای دیگر نیز انجام دهیم و امید داریم نتیجه بخش باشد.

جمالی‌نژاد  بم را  نمادصبر و بردباری دانست و افزود: این شهر با تمام مشکلات ساخته شد و در حال حاضر ۲۵ استان درگیر سیل و بلاهای طبیعی می‌توانند از تجربیات سازندگی و بازسازی بم بهره گیرند.

وی به برنامه‌های توسعه و عمران استان سیستان و بلوچستان اشاره داشت و گفت:  قرار است همان کار در جنوب و شرق استان کرمان نیز اجرایی شود. باید دید در چه حوزه‌هایی محرومیت وجود دارد و باید در این بخشها چه کارهای مفیدی انجام داد.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در پایان به کمبود اعتبارات شهرداری ها بخصوص در شهرهای کوچک و دور از مرکز اشاره داشت  و گفت: در سال جاری با تدبیر مسئولان بودجه شهرداری ها با توجه به مشکلات در کشور بسیار خوب است و دغدغه های شهرهای کوچک و میانی به امید خدا رفع خواهد شد.

مکانیسم تایید مصوبات در شوراها در شکل فعلی ایراد دارد

در ادامه این مراسم  مهران عالم زاده شهردار کرمان که مهمان  شهردار بم بود با اینکه بهتر آن است از همه تخصص‌های اصلی و مورد نیاز در اداره شهرها استفاده شود افزود: باید  افراد متخصص و مجرب در شوراهای شهرها حاضر باشند تا در تمامی شرایط بتوانند بهترین تصمیمات گرفته شود.

شهردار کرمان گفت: با توجه به اهمیت جایگاه شوراها همه‌ی ارکان نظام، مخصوصا مجلس محترم شورای اسلامی بایستی به تکامل قانون شوراها کمک کنند چرا که در برخی موارد شاهدیم اختیارات و وظایف شورا با هم همخوانی لازم را ندارند.

عالم زاده افزود: از سوی دیگر مکانیسم تایید مصوبات در شکل فعلی ایراداتی دارد که بایستی به آن توجه شود، چرا که در شکل فعلی امکان برخورد سلیقه‌ای با مصوبات شورا میسر است.

شهردار کرمان گفت: همچنین شاهدیم که مکانیسمی برای نظارت مستقیم  شهروندان بر نحوه‌ی عملکرد نهاد شورا پس از انتخاب اعضا وجود ندارد و در وضع فعلی شهروندی که به مصوبه ای شخصا یا به نیابت از مجموعه ای مردمی و عمومی اعتراض دارد؛ بایستی از مکانیسم های موجود در قوه قضائیه استفاده کند که عمدتا این نوع رسیدگی‌ها، زمان‌بر بوده و همین اطاله‌ی دادرسی خود یک عامل بازدارنده در طرح دعوی خواهد بود. وی تصریح کرد: علاوه بر این در حال حاضر مرجعی برای حصول اطمینان از تطابق مصوبات شورا با شرع مقدس نیز وجود ندارد.

شهردار کرمان ادامه داد: در وضع فعلی مصوبات شورای شهر صرفا برای شهرداری الزام آور است.آن هم منوط به تایید مصوبات در هیئت‌های تطبیق و این مطلب شوراهای شهر را در سراسر کشور به «شوراهای شهرداری» تقلیل داده است.

وی گفت: دولت محترم می تواند بخشی از وظایف و تکالیف خود را به شوراهای شهر یعنی یکی از مردمی‌ترین نهادهای عمومی واگذار کند که قطعا این موضوع ثمرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

بم؛ شهر بدون آسفالت

نماینده شرق استان کرمان نیز در این مراسم بر توزیع عادلانه اعتبارات وامکانات در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به وِیژه در شرق کرمان تاکید کرد.

حبیب‌اله نیکزادی‌پناه گفت: با یک گشت و گذار کوتاه  در شهر بم به خصوص در تنها  بیمارستان  دولتی این شهر  به عمق فاصله ایجاد شده شهر بم با دیگر شهر های استان کرمان پی می‌بریم و این فاصله  به دلیل زلزله بم و حوادث پس از آن  است.

نیکزادی‌پناه  با بیان اینکه چند سالی است اعلام شده عملیات بازسازی شهر بم بعد از زلزله  به پایان رسیده افزود: تنها ۳۰  درصد از عملیاتهای عمرانی  پس از زلزله آن هم در سالهای اول در بم انجام شده است و پس از آن متاسفانه با اعلام به پایان رسیدن بازسازی، کار آسفالت کوچه های خاکی و خیابان های نامناسب شهر به پایان نرسید.

وی با بیان اینکه برخی مسؤلین کشوری بم را رها کردند و تمام بار مسولیت بر عهده خود مردم گذاشته شده افزود: وقتی خود مردم توان  امرار معاش خانواده خود را ندارند چگونه به بازسازی بم کمک کنند.

شهردار ما و شورای شهر بدون بودجه شهر ویران را چه کنند؟ تمامی این مشکلات به خاطر فاصله ای است که پس از زلزله  در جهت پیشرفت این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای استان کرمان ایجاد  شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه بعد از زلزله  مردم  این شهر فرو رفتن در غم و اندوه و احساس مطالبه گری نداشتند و یک شکاف بسیار عمیق بین ما و دیگر شهرهای استان کرمان ایجاد شد.

  بیش از ۳  میلیون متر مربع کوچه خاکی در شهر بم

در ادامه این جلسه هادی شهسوار پور فرماندار شهرستان بم رفع مشکلات  خاکی بودن کوچه های بم، معابر و کوچه باغها در این شهر را خواستار شد. وی گفت: بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع کوچه خاکی در بم وجود دارد. وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته از ۸۵ میلیارد تومان بودجه شهرداری تنها ۳۶ میلیارد آن محقق شده است و شهرداری بم توان آسفالت کوچه‌ها را ندارد.

وی با اشاره به اینکه حقوق ورودی و کل مالیات و عوارض پرداختی شهرستان بم به خزانه ۲۹ هزار میلیارد تومان است که از مسؤلین محترم تقاضا داریم بخشی از این مبلغ که به حساب دولت ریخته می‌شود برگردانده شود تا بدین شکل بتوانیم کارهای عمرانی و خدماتی رها شده پس از زلزله  پایان یابد.

فرماندار بم در پایان سخنان خود گفت: مردم  شهر بم به خاطر خاکی بودن سطح شهر اغلب دچار بیماری آسم و تنگی نفس هستند و از آن رنج می‌برند.

در ادامه این مراسم منصور عزیزآبادی رئیس شورای شهر بم  با بیان اینکه تجلیل از بزرگان شهر در راستای ارائه ظرفیتهای گردشگری بم از اولویت های برنامه های شورایی شهر است افزود: در همین راستا  ما  دکتر جمالی نژاد را شهروند افتخاری شهر ستان بم اعلام می‌کنیم. وی گفت: ایشان سومین فردی هستند که لوح شهروند افتخاری بم را از آن خود کردند.

شهرداران و روسای شوراهای اسلامی استان کرمان در پایان این همایش یک روزه بازدیدی از سطه باغشهر بم و ارگ تاریخی بم داشتند.

 

خبر: مونا موسی نژد

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3877

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.