افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
همزمان با برگزاری یک کارگاه آموزشی مطرح شد:

تقویت سرمایه اجتماعی؛ ضرورتی برای توسعه بم /رونمایی از پژوهشهای میدانی و مطالعاتی ۲۰ ساله عباس سبزواری پژوهشگر، فعال اجتماعی و بنیانگذار سازمان مردم نهاد و خیریه همراهان بم

  • کد خبر : 3885
  • 13 اردیبهشت 1398 - 17:11
تقویت سرمایه اجتماعی؛ ضرورتی برای توسعه بم /رونمایی از پژوهشهای میدانی و مطالعاتی ۲۰ ساله عباس سبزواری پژوهشگر، فعال اجتماعی و بنیانگذار سازمان مردم نهاد و خیریه همراهان بم

کارگاه آموزشی “نقش سرمایه‌های اجتماعی در توسعه” با نگاه بومی به منطقه بم، روز جمعه ششم اردیبهشت سال جاری با حضور تعدادی از فعالان رسانه‌ای، اجتماعی و فرهنگی بم در سازمان مردم نهاد (خیریه) همراهان بم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ؛ کمیته اجرایی این کارگاه تعدادی از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه بم؛ آقایان بهنام خداشناس، امین میراسدی، حامد مرادی، مهدی مصطفایی و محمدجواد رحیم‌نژاد بودند.
مدرس این کارگاه عباس سبزواری بنیانگذار سازمان همراهان، فعال و پژوهشگر اجتماعی بود که به دعوت تعدادی از اهالی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بمی (کمیته اجرایی) در این کارگاه به تدریس نظری و عملی مباحث مربوط به سرمایه‌های غیراقتصادی با تاکید بر سرمایه‌های اجتماعی و نمادین و نقش بی‌بدیل آنها در توسعه پایدار پرداخت.
او که در این کارگاه آموزشی برای نخستین بار از حدود دو دهه پژوهشهای اجتماعی خویش در خصوص موضوع “توسعه”، موانع و عوامل تاثیرگذار بر آن رونمایی کرد، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین را سرمایه‌های ضروری برای توسعه یک جامعه برشمرد.
آقای سبزواری تاکید دارد که مفهوم سرمایه اجتماعی مفهومی چند بعدی است و آموختن و درک آن به وقت و آموزش کارگاهی نیاز دارد و بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند مفهوم آن را می‌دانند؛ در نتیجه پذیرفتن همین نکته ظریف یعنی مشکل در تفهیم مفهوم آن، یک قدم رو به جلو است زیرا دلیل اصلی توجه نکردن به این سرمایه مهم، درک اندک از این سرمایه ضروری و کارکردهای معجزه آسای آن در ابعاد مختلف توسعه است‌!
او معتقد است باید کارهایی که پیوندهای بین فردی و اجتماعی جامعه و دوستی‌ها و ارتباطات عمیق را بوجود می‌آورد و اعتماد را در جامعه توسعه می‌دهد تقویت شوند و جوامعی که اعتماد بین مردم از بین رفته باشد و مردم از هم فاصله گرفته باشند، رنگ توسعه و سعادت را نخواهد دید!
این فعال اجتماعی معتقد است در جوامع عقب مانده، وقتی مصلحین اجتماعی برای کمک و مشارکت، اقدامی می‌کنند، بعضا به دلیل فقر آگاهی مورد حمله قرار می‌گیرند، در حالیکه هدفشان خدمت بوده است! مثل واکسیناتورهایی که در برخی کشور ها برای خدمت به روستاها مراجعه می‌کنند اما توسط برخی افراد کشته می‌شوند. در نتیجه جامعه و مسئولین باید اول از ارزش مشارکت آگاه شوند تا بستر لازم برای مشارکت فراهم شود.
برخلاف اینکه در سالهای اخیر برخی نشست، همایش، جلسات آموزشی و سمینارهایی در شهر بم اشتباها با عنوان کارگاه آموزشی برگزار شده است در حالیکه عملا شیوه اجرا کارگاهی نبوده است؛ اما این رویداد فرهنگی و برنامه آموزشی به معنای واقعی بصورت کاملا کارگاهی و با استانداردهای واقعی آموزش کارگاهی برگزار شد که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.
تعداد شرکت کنندگان در آموزشهای کارگاهی بین ۲۰ تا حداکثر ۳۰ نفر می تواند باشند و نحوه اجرا بوسیله انواع فعالیتهای گروهی و مشارکتی، بازی های مفهومی و… در یک زمان هشت ساعته و در فضای مناسب برگزاری کارگاه و با چیدمانی شبه گرد برگزار می‌شود.
مکان برگزاری این کارگاه نیز سالن آموزشی خیریه همراهان بم بود که اساسا با توجه به رویکرد های توانمند سازی این خیریه طراحی و ساخته شده و به نظر می‌رسد تنها سالن استاندارد برگزاری چنین کارگاههایی در بم باشد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3885

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.