افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024
بررسی تفاوت دو زلزله بم و کرمانشاه؛

تفاوت‌های زلزله بم و زلزله کرمانشاه + شایعه آزمایشات هسته ای

  • کد خبر : 1629
  • 25 آبان 1396 - 10:16
تفاوت‌های زلزله بم و زلزله کرمانشاه + شایعه آزمایشات هسته ای

زمین لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. گاهی این ور و گاهی آن ور را می‌جنباند و زمین برای ما گهواره می‌شود، ولی لالایی آن تبدیل به بغض‌های فروخورده‌ای می‌شود که تا ابد ادامه دارد.

ما هنوز داغدار نغمه‌هایی هستیم که در بوئین زهرا، طبس، رودبار و منجیل و بم سراییده شد؛ چون ما زلزله‌های مهم و زیادی را در تقویم‌های خود ثبت کردیم و هرگز فراموش نکردیم و نخواهیم کرد و در هر بار هم تنها یک راه را رفتیم. کم نشان دادن اتفاق، آمار بالای کشته‌شدگان و امدادرسانی و در آخر هم فراموشی.

زلزله سیلاخور در سال ۱۲۸۸ با بزرگای ۷.۴، ۸ هزار کشته و ۶۴ روستای تخریب شده
زلزله لار در سال ۱۳۳۹ با بزرگای ۶.۷ و ۴۰۰ نفر کشته و تخریب ۷۵ درصدی شهر
زلزله بوئین زهرا در سال ۱۳۴۱ با شدت ۷.۲ و ۱۰ هزار نفر کشته
زلزله دشت بیاض در سال ۱۳۴۷ با بزرگای ۷.۴ و کشته شدن بیش ۱۰۵۰۰ نفر و تخریب ۶۱ روستا
زلزله قیر در سال ۱۳۵۱ با بزرگای ۶.۹ و ۴ هزار نفر کشته
زلزله طبس در سال ۱۳۵۷ با بزرگای ۷.۷ و ۱۹ هزار نفر کشته و تخریب ۱۶ روستا
زلزله قائن در سال ۱۳۵۸ با بزرگای ۷.۱ و جان باختن ۱۳۰ نفر
زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۷ با بزرگای ۷.۴ و جان باختن ۳۵۰۰۰ نفر
زلزله بم در سال ۱۳۸۲ با قدرت ۶.۵ و جان باختن بیش از ۴۰ هزار نفر

اینها تنها گوشه‌ای از خاطرات تلخی است که در تقویم‌هایمان به ثبت رسید و اینک زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه.

تفاوت‌های زلزله بم و زلزله کرمانشاه

زلزله ۶.۵ ریشتری بم در بم موجب کشته شدن ۴۰ هزار نفری و زلزله ۷.۲ ریشتری ۴۳۲ نفر (تا لحظه انتشار این گزارش) به طور رسمی گزارش شده  و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که با وجود بزرگ بودن زلزله کرمانشاه نسبت به بم، چرا تعداد تلفات آن کمتر از زلزله بم بوده است.

این مساله را عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله این چنین توضیح می‌دهد: تعداد تلفات این دو زلزله نشان می‌دهد کانون زلزله در استان کرمانشاه در سرپل ذهاب نبوده است؛ چرا که اگر کانون این زلزله در این شهر بود، باید فاجعه بدی را تجربه می‌کردیم.

به گفته وی، کانون زلزله کرمانشاه در منطقه کوهستانی مرزی میان ایران و عراق بوده است، از این رو نسبت به زلزله بم در این رخداد لرزه‌ای وضعیت بهتری داشتیم.

به اعتقاد محققان این حوزه، کانون زلزله بم در نزدیکی تمرکز جمعیتی قرار داشت و از آنجایی که در بامداد رخ داد، موجب افزایش تلفات شده است. ولی از سوی دیگر به باور این محققان، میزان تخریب یک زلزله به عواملی چون عمق، اثر خاک، تراکم جمعیت، میزان آسیب ‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله و عمق زلزله‌ها بستگی دارد.

به گفته دکتر زارع، در صورتی که عمق زلزله‌ای زیاد باشد، در پهنه گسترده‌تری رخ خواهد داد، ولی شدت کانونی آن کمتر است. در صورتی که عمق زلزله‌ای کم باشد، معمولا وسعت بیشتری را تخریب می‌کند.

خواهرخوانده زلزله کرمانشاه در بم

تراژدی بم در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روز ۵ دی سال ۱۳۸۲ رخ داد. در این زلزله که با بزرگای ۶.۵ رخ داد و ساکنان این شهر دو مقصد بیشتر نداشتند: یا مرکز درمانی یا قبرستان.

در اثر این حادثه ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شد و ارگ تاریخی بم با ۲۵۰۰ سال قدمت و بزرگترین سازه گلی در این حادثه به کلی ویران شد.

گسل بم با راستای عمومی شمالی – جنوبی از نزدیکی شهر بم عبور می‌کند. از آنجایی که این گسل در شرق بم از کنار شهر بروات عبور می‌کند، گسیختگی‌های سطحی ایجاد شده پس از زلزله بم در پیرامون شهر بم و بین شهرهای بم و بروات مشاهده شد.

شارلاتانیسم در انتشار اخبار زلزله و آزمایشات هسته‌ای

شایعات بی اساسی که در زلزله بم منتشر شد، این بار نیز درباره زلزله کرمانشاه در فضای مجازی دست به دست شد. طبیعی نبودن زلزله و انجام آزمایشات و انفجارات اتمی و هسته‌ای، که این خبر شایعه و بی اساس است؛ چرا که به گفته همه محققان زلزله شناسی نوع زلزله‌های ناشی از زلزله‌های طبیعی با زلزله‌های ناشی از آزمایشات هسته‌ای و نظامی متفاوت است، ضمن آنکه هزاران دستگاه لرزه‌نگاری این زلزله طبیعی را ثبت کرده‌اند.

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله در این زمینه یادآور شد: اگر انفجار بود، در دقایق اولیه از سوی تمام مراکز بین المللی زلزله‌شناسی اعلام می‌شد که این اتفاق انفجار بوده نه زلزله طبیعی، ضمن آنکه این زلزله توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا (یا مرکز لرزه‌نگاری آمریکا که اساسا معلوم نیست کجا هست!؟) ۴ سال قبل در ۲۰۱۳ پیش‌بینی شده بود یا جاها یا افراد دیگری این زلزله را پیش‌بینی کرده‌اند و از قبل اعلام کرده بودند.

وی در عین حال تاکید کرد: نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا روشی مخفی و پنهانی برای پیش‌بینی زلزله یا هیچ پدیده طبیعی دیگری وجود ندارد./ایسنا

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1629

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.