افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

تغییر مرجع صدور پروانه فروشگاه‌ صنایع‌دستی/میراث کرمان: واحدهای فعال هم مراجعه کنند

  • کد خبر : 11126
  • 20 شهریور 1401 - 19:31
تغییر مرجع صدور پروانه فروشگاه‌ صنایع‌دستی/میراث کرمان: واحدهای فعال هم مراجعه کنند
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان با اشاره به بخشنامه صدور پروانه فعالیت فروشگاه‌های صنایع‌ دستی گفت: از این پس مرجع صدور پروانه فعالیت فروشگاه‌های صنایع‌دستی در استان معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی خواهد بود.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، کاظم حسین‌زاده روز یکشنبه بیان کرد: پیش از این صدور پروانه فعالیت فروشگاه های صنایع دستی در استان ها توسط اتحادیه صنف صنایع دستی از زیر مجموعه های ادارات صمت انجام می شد که با این تغییر و با توجه به اینکه صنایع دستی صنفی فرهنگی و هنری است، حمایت و نظارت بر این صنف بهتر و تخصصی تر انجام می شود.

وی بیان کرد: این دستورالعمل با استناد به بند پ و تبصره یک ماده ۳ قانون حمایت از استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون مذکور مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به اداره‌های کل کشور ابلاغ شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: فعالانی که دارای مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی بوده‌اند نیز برای تشکیل پرونده به معاونت صنایع‌دستی رجوع کنند.

وی افزود: تمامی هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی که متقاضی راه‌اندازی فروشگاه صنایع‌دستی هستند با در دست داشتن مدارک لازم همچون تصویر کارت ملی، تصویر تمامی صفحات شناسنامه، سه قطعه عکس، سند مالکیت یا اجاره نامه و در صورت حقوقی بودن تصویر آگهی آخرین تغییرات شرکت، تصویر آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت‌ها و تصویر اساسنامه به معاونت صنایع‌دستی واقع در کرمان خیابان شهید بهشتی حدفاصل کوچه ۴ و ۶ جنب بانک ملت به واحد بازاریابی و تجاری سازی مراجعه کنند.

این مسئول ادامه داد: فعالان متقاضی ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در ۱۸ گروه و ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی شناسه‌دار، شرایط لازم را برای درخواست صدور پروانه فعالیت فروشگاهی صنایع‌دستی دارند.

حسین زاده تاکید کرد: براساس دستورالعمل مذکور فروشگاه‌های صنایع‌دستی سطح استان ارزیابی، درجه‌بندی و فروشگاه‌هایی که بتوانند شاخص‌ها و استانداردهای مرتبط را رعایت کنند واجد اخذ نشان اعتماد درجه یک ۱، ۲ و ۳ خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ هزار هنرمند در ۷۰۰ کارگاه صنایع‌دستی استان کرمان به صورت گروهی و انفرادی مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا، استان کرمان دارای غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت، همچنین صنایع دستی مشهور و پرآوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

شهرستان سیرجان دهکده جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

به گزاش ایرنا در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان غیر از ثبت دهکده جهانی گلیم، این استان با هفت اثر ثبت جهانی دیگر بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11126

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.