افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024

تشریح چگونگی انواع استخدام در دانشگاه علوم پزشکی بم (قراردادی، شرکتی، ۸۹ روزه و…) توسط رییس این دانشگاه

  • کد خبر : 6457
  • 13 مرداد 1399 - 12:04
تشریح چگونگی انواع استخدام در دانشگاه علوم پزشکی بم (قراردادی، شرکتی، ۸۹ روزه و…) توسط رییس این دانشگاه

سوال بسیاری از خانواده‌ها و جوانان شرق استان کرمان در خصوص نحوه استخدام در دانشگاه علوم پزشکی بم است. اخیرا هم تعدادی از نیروهای مشغول در بخش خدمات بیمارستان ریگان نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اعتراضاتی داشتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای روشن شدن ابعاد و چگونگی انواع استخدام در دانشگاه علوم پزشکی بم به سراغ دکتر عباس زاده رییس این دانشگاه رفتیم.

طلوع ارگ: دکتر عباس زاده رئیس علوم پزشکی بم در خصوص انواع استخدام در این دانشگاه گفت: در خصوص نیروهایی که در دانشگاه فعالیت می‌کنند می‌توانیم آنها را به دو دسته تقسیم کنیم، یک دسته نیروهایی که دانشگاه با آنها قرارداد دارد از جمله اعضای هیئت علمی، کارکنان استخدامی، استخدام رسمی، تبصره و قراردادی که دانشگاه با آنها قرارداد دارد. دانشگاه بدون اجازه سازمان اداری استخدامی به هیچ عنوان اجازه بستن قرارداد با هیچ کسی را ندارد بنابراین همه نیروهایی که در دانشگاه استخدام شدند از طریق آزمون استخدامی با استفاده از سهمیه های خاصی که وجود دارد جذب دانشگاه شدند.

وی افزود: البته یک نوع قرارداد موقت هم داریم که برای نیروهای پیام‌آور بهداشت (کسانی که در رشته های بهداشت و درمانی) تحصیل کردند و سربازی را در دانشگاه خدمت می‌کنند و یک نوع قرارداد دیگر هم برای گذراندن طرح نیروی انسانی است که برای نیروهایی می باشد که در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل کرده‌اند و اجبارا باید بعد از تحصیل در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمت کنند که معمولاً دو سال ارائه خدمت می دهند و دانشگاه می تواند با شرایط خاصی با آنها دو سال دیگر هم قرارداد ببندد و غیر از این دانشگاه رأساً نمی تواند نیروها را به کار گیرد.

وی ادامه داد: دسته دوم خدماتی همچون نظافتِ اماکن و نگهبانی از مراکز را که ما به صورت حجمی به شرکت‌های طرف قرار‌داد واگذار می‌کنیم و آنها سالانه در مناقصه برنده می‌شوند. قانوناً تامین نیرو بر عهده خود شرکت می باشد شرکت باید نیروهایش را به ما معرفی کند و ما فقط گزینش می‌کنیم که آیا صلاحیت کار در دانشگاه را دارند یا خیر؟ بنابراین دانشگاه هیچگونه نیروی شرکتی را قاعدتاً نباید به کار بگیرد چون این مسئولیت شرکت است و بنابراین شرکت وقتی عوض می‌شود می‌تواند کل نیروها را تغییر دهد یعنی کسی که درشرکت خدماتی کار می‌کند هیچگونه تعهدی در قبال به کارگیری طولانی مدت از سوی شرکت و دانشگاه برای وی وجود ندارد ولی در دانشگاه به صورت غیررسمی و به شکل سنتی این اتفاق افتاده که یک نفر که وارد شرکت شده و بعد شرکت تغییر کرده اما نیروها تغییر نکردند و شخصی بعضاً ثابت ۴ تا ۵ سال فعالیت داشته است. ما طبیعتاً اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم باید ببینیم شرکت ما چند نفر ظرفیت دارد مثلاً برای نظافت ساختمان دانشگاه ممکن است ۱۵ نفر نیرو نیاز باشد که اینها اولاً حتماً باید کار نظافتی انجام دهند و ثانیاً فرصت برابری برای همه وجود داشته باشد. طی اطلاعیه‌ای که دادیم حدود ۱۰۰ نفر که فقط برای کار خدماتی نظافت ساختمان مورد نیاز ما هستند و چیزی بالغ بر ۴ هزار نفر برای همین شغل خدماتی ثبت نام کردند که این نشان دهنده بیکاری زیاد در منطقه ما هست. شرکت طرف قرارداد ما امتحان را برگزار می‌کند و حدود ۱۰۰ نفر صرفاً برای امور خدماتی پذیرفته و مشغول به کار می‌شوند.

ما اولین آزمون را در ریگان ۲۱ مرداد برگزار می‌کنیم و در فهرج نرماشیر و بم هم به ترتیب آزمون برگزار می شود و حداکثر تا یک ماه آینده تکلیف نیروهای خدماتی مشخص می‌شود.

دکتر عباس‌زاده تاکید کرد: متاسفانه در طی سالیان قبل روش‌هایی مرسوم شده که کاملاً غیرقانونی است. عده ای مراجعه می‌کنند می‌گویند ما حاضریم به صورت رایگان کار کنیم و متاسفانه این کوتاهی دانشگاه ما بوده و شاید هم هست که این افراد را بدون داشتن هیچ گونه رابطه استخدامی اجازه می‌دهند تا وارد مجموعه شوند و بعضی از کارها را به آنها می سپارند به این امید که بعدها در همین شرکت های خدماتی به کار گرفته شوند. طبیعی است این حضور چون غیرقانونی بوده و هیچگونه حقی را برای افراد ایجاد نمی‌کند چون هیچ فراخوان و دعوت نامه رسمی برای این افراد وجود ندارد این روش روشِ غیرقانونی است که کاملاً مرسوم بوده و عده‌ای هم از این روش استفاده کردند و بعدها اسمشان به شرکت خدماتی اضافه شده است.

عباس زاده خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا این روال غلط در دانشگاه تغییر کند و آنچه که قانون و مقررات هست را باید اجرا کنیم قانون هم می‌گوید شرکت خدماتی نیروهایش را خودش تعیین و معرفی می‌کند و ما هم از شرکت خواستیم برای اینکه فرصتِ برابری برای همه ایجاد شود حتماً امتحان برگزار شود تا همه بتوانند در امتحان شرکت کنند. البته شانس قبول شدن کم می‌باشد و طبیعی است که عده‌ای به هدف خود که ورود به دانشگاه هست نخواهند رسید اما یک عدالتی در کار تا حدودی برقرار می‌شود.

وی در خصوص نیروهای ۸۹ روزه گفت: زمانی که کرونا اتفاق افتاد به نیروهای داوطلب نیاز داشتیم و از نیروهای مثلِ پرستار، هوشبری و اتاق عمل خواستیم تا اگر مایلند به ما طبق مجوزی که وزارت بهداشت داده بود کمک کنند بنابراین با آنها قرارداد کاری ۸۹ روزه بستیم و نزدیک به ۱۰۰ نفر مشغول به کار شدند و بعداً که ۸۹ روز تمام شد وزارت بهداشت به ما مجوز داد تا با نیروهایی که کارشناسِ پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و مبارزه با بیماریها هستند قرارداد جدید ببندیم و با بقیه تسویه کنیم که این تسویه حساب طبق دستور وزارت بهداشت است و این ۸۹ روز هیچ حقی را برای رشته‌های غیر از چند رشته‌ای که معرفی شد ایجاد نمی‌کند.

طبق صورتجلسه وزارت بهداشت و مجوز هیئت اُمنا طرح پرستاران، کارشناسان هوشبری و آزمایشگاه تمدید و می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۰ طرح شان را با درخواست خودشان تمدید کنند و در دانشگاه انجام وظیفه کنند. برای افرادی که در قالب ۸۹ روزه به کار گرفته شدند و رشته آنها پرستاری است می‌توانیم تا پایان سال ۹۹ قرارداد آنها را تمدید کنیم. اعتبار پرداخت حقوق ۸۹ روزها تعیین شده و به زودی حقوق این مدت به حساب آنها واریز خواهد شد.

رییس علوم پزشکی بم در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی رشته‌های علوم پزشکی را نیاز دارد رشته‌هایی مثل پزشکی، پرستاری مامایی، کارشناس اتاق عمل، کارشناس آزمایشگاه و کارشناسی فوریتهای پزشکی را به هر نحوی که شده به خاطر نیازی که داریم از طریق قانونی می‌توانیم راهی برای جذب شان پیدا کنیم.

متاسفانه عده‌ای رشته‌های غیرمرتبط مثل فنی، مهندسی و کشاورزی به دانشگاه مراجعه می‌کند که نمی توانیم برایشان کاری انجام دهیم حتی رشته های بینابینی هم مثل کامپیوتر و حسابداری هم تعدادی محدود در طول سال گرفته می‌شود که با فراخوانی که انجام می‌شود با آزمون وارد می‌شوند مشکل عمده ما این است که عده‌ای رشته‌های غیرمرتبط مراجعه می‌کنند و می‌گویند هر کاری را انجام می‌دهیم بعد از مدتی اعتراض می‌کنند که من را با مدرک فوق‌لیسانس وادار می‌کنند که نظافت کنم! بنابراین قرار شد فقط دارندگان مدرک دیپلم بتوانند در آزمون استخدام شرکتی ثبت‌نام کنند و عزیزانی که میخواهند تحصیلشان را ادامه دهند توجه کنند که اگر می‌خواهند از مدرکشان در دانشگاه علوم پزشکی استفاده کند حتماً باید تحصیل آنها مرتبط با رشته های علوم پزشکی باشد. از یک لیسانس مکانیک نمی‌شود در دانشگاه علوم پزشکی استفاده کرد. دانشگاه علوم پزشکی تمایل دارد در حوزه کارآفرینی فعال باشد اما واقعیت این است که وظیفه اصلی آن تأمین سلامت مردم است و اگر هم کارآفرینی اتفاق می‌افتد در رشته‌هایی است که مرتبط با بهداشت و درمان و علوم پزشکی می باشد و تا به امروز هم تلاش بر همین بوده است تا کسانی که در همین رشته ها تحصیل کردند جذب شوند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6457

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.