افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
. دکتر لطیفیان مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

تاسیس دهکده خرما در بم امنیت ویژه برای فعالان این عرصه و انقلاب بزرگی در صنعت کشاورزی ایجاد خواهد کرد

  • کد خبر : 4157
  • 29 خرداد 1398 - 13:00
تاسیس دهکده خرما در بم امنیت ویژه برای فعالان این عرصه و انقلاب بزرگی در صنعت کشاورزی ایجاد خواهد کرد

نشست ویژه طرح ملی دهکده خرمای بم با حضور دکتر لطیفیان مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهادکشاورزی و هیات همراه سه شنبه شب در محل فرمانداری برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ،  مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه بیان کرد،تاسیس دهکده خرما امنیت ویژه برای فعالان این عرصه و انقلاب بزرگی در صنعت کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

ساخت دهکده خرما در منطقه بم پروژه های بزرگ و عظیمی است که ایجاد ارزش افزوده برای محصول استراتژیکی مانند خرما را پیش خواهد داشت

مسعود لطیفیان خاطر نشان کرد، راه اندازی دهکده خرما در جهت افزایش بهره وری تولید خرما در منطقه بم تنها برای این منطقه نیست بلکه این پروژه ملی میتواند تاثیرات مثبتی را برای کل کشور در پی داشته باشد که به زودی به همت مسؤولان شهرستان بم اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاسیس دهکده خرما جزو اولین پروژه‌های مفید در حوزه ارزش افزوده به شمار میاید افزود، این اقدام زیرساختی نقش موثری در تولید خرما این محصول استراتژیک و ایجاد ارزش افزوده برای باغداران در پی خواهد داشت.

لطیفیان با اشاره به مشکلاتی که باعث بهره وری پایین تولید در حوزه نخیلات می‌شود بیان کرد،از جمله مهم ترین این مشکلات مربوط به نخیلات درجه دو است که به حداکثر بهره وری نرسیده‌اند و قابلیت اصلاح دارند و بخشی دیگر مربوط به نخیلات درجه سه پیر و فرتوت هستند که از رده خارج یا نامرغوب هستند که در حال اصلاح این نخیلات درجه دو و سه هستیم.

لطیفیان در خصوص یارانه نهال و برنامه ها در این زمینه افزود، طرح‌های اعتباری در حوزه اصلاح باغات برنامه ریزی شده است که یکی از این طرح‌ها بحث یارانه نهال است.

وی در خصوص منع صادرات و پرداخت عوارض گمرک خرما اظهارداشت: وزارت جهاد قطعا با بستن هرنوع عوارض یا ممانعت از صادرات خرما که بازار بین المللی را دچار آسیب کند مخالف و با پیگیری‌های انجام شده از سوی این وزارت خانه بسیاری از این موانع برداشته شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال آینده برای بازار داخلی و خارجی خرما بسیار خوب پیش بینی می‌شود اظهار امیدواری کرد، در همین جهت قصد راه اندازی صندوق ملی حمایت از محصول خرما بمنظور حمایت از خرماداران به زودی در شهرستان بم راه اندازی میشود.

وی درخصوص این صندوق بیان کرد، صندوق حمایت از محصول خرما در قالب حمایت‌های تخصصی تشکیل می‌شود که براساس برنامه ریزی ها میزان سرمایه اولیه صندوق ملی حمایت از خرما سهم دولت ۴۹ درصد و سهم بخش غیردولتی ۵۱ درصد است.

شهسواری فرماندار این شهرستان نیز در ادامه این نشست به حاضرین گفت،این دهکده در مساحت ۴۰ هکتار و با ساخت چهل واحد پیشرفته با اعتبار ۱۶۰ میلیاد تومان تسهیلات و همچنین ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی با اشتغال زایی ۴ هزار و ۸۰۰ نفر ایجاد می شود .
شسهوار پور از استقبال بخش خصوصی خبر داد و افزود : ۴۰ نفر از بزرگترین صادر کنندگان خرما بعنوان بخش خصوصی ۴۰ میلیارد تومان را برای ساخت دهکده پرداخت کردند و همچنین مقر رشد ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر این طرح نیز از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توسط این صادر کنند گان تامین شود .

وی گفت: این دهکده به عنوان پایانه صادراتی خرمای کشور تبدیل می شود و صنعت فراوری و بسته بندی به صورت متمرکز تکمیل و مشکلات قبلی خرما داران در زمینه های مختلف بر طرف می شود .

بر اساس این گزارش، شهرستان بم با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن تولید خرمای مضافتی بهترین خرمای کشور و جهان را داراست.

گفتنی است این نشست ویژه دهکده خرما برای رفع مشکلات و تسهیل در روند اجرای این پروژه با حضور دکتر لطیفیان مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهادکشاورزی، معاون وی و هیئت همراه ، مهندس ارجمند مدیر صنایع سازمان جهاد، لطفی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد، مریم خاکپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم، علیرضا کشوری،نماینده شرکت تعاونی تازه اندیشان و هادی شهسواری فرماندار بم، برگزارشد.

طلوع بم- مونا موسی نژاد

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4157

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.