افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024
دکترسیما فردوسی کارشناس امور خانواده عنوان کرد:

بهتر است مسائل را با مشاوره حل کنید

  • کد خبر : 13658
  • 16 بهمن 1402 - 12:05
بهتر است مسائل را با مشاوره حل کنید

همایش تحکیم بنیاد خانواده با محوریت طلاق و آسیب های اجتماعی با حضور دکتر سیما فردوسی کارشناس امور خانواده در محل سالن ارشاد بم برگزار شد.

این مراسم روز یکشنبه هشتم بهمن ماه توسط محفل دلسوختگان حضرت رقیه (س) برگزار و به موضوع خانواده، استحکام خانواده، طلاق و آسیب های اجتماعی آن پرداخته شد.

به گزارش طلوع ارگ، سیما فردوسی در خصوص خانواده و خانوادهپژوهی گفت: در تمام دنیا به موضوع خانواده اهمیت داده میشود و بر کسی پوشیده نیست که چرا باید به خانواده و استحکام آن اهمیت داد و داشتن یک جامعه سالم در گرو داشتن خانوادههای سالم و خانواده سالم هم در گرو داشتن اعضا سالم است.
وی افزود: تمام کسانی که مشکلات روحی پیدا کردند با آسیب شناسی و علت یابی مشخص شده است که ریشه اصلی مشکل در خانواده بوده، در حالیکه در خانواده باید بستری بوجود آید که زمینه ساز رشد همه باشد.
وی در خصوص تربیت و مسائل تربیتی ادامه داد: برای تربیت نیز مثل هر کار دیگری نیاز به ابزار و در ادامه به روش تربیتی نیاز داریم. گاهی افراد از خود میپرسند که ما کارمان را در زمینه تربیت خوب انجام دادیم پس مشکل کار ما کجا بوده؟ پاسخ این است که یا در ابزار و وسیله تربیت مشکل بوده یا در روش تربیت اشکال وجود داشته است.
ابزار تربیتی ما دو چیز هست یکی آموزش که خانواده دور هم جمع میشوند و نکات آموزش داده می شود و مهمترین نکته‌ای که باید به آن پرداخته شود رشد اخلاقی فرزندان است که باید از کودکی به فرزند آموخت. رشد اخلاقی یعنی اینکه بچهها یاد بگیرند چه کاری خوب و چه کاری بد است و بین خوب و بد تمایز قائل شوند. مثلاً دروغ گفتن، دزدی کردن و اذیت کردن دیگران بد است.
وی تأکید کرد: حتما ضمن اینکه خانواده روی رشد اخلاقی فرزند خود کار میکند از مدیر مدرسه فرزندتان هم بخواهید که روی رشد اخلاقی بچه ها کار کنند. پس باید رشد اخلاقی، اجتماعی و عاطفی را به فرزندانمان بیاموزیم و ابزار کار ما آموزش است.


وی یادآور شد: دومین وسیله الگوها هستند و والدین الگوهای دایمی و اولیه و نخستین بچهها هستند فرزندان رفتارهای والدین خود با دیدن و نگاه کردن یاد میگیرند . ناخودآگاه مثل آنها رفتار میکند و معیارهای درونی فرزند شکل میگیرند پس بهتر است هست که کارهای خوب انجام دهیم تا آنها هم یاد بگیرند.
وی در خصوص تفاوت نسل جدید با نسل قدیم تشریح کرد: باید نسل جدید رو بشناسیم ویژگی های آنها را بدانیم، آنها استدلال و دلیل می خواهند. آن دوره که پدر و مادر ما چیزی میگفتند و زود قبول میکردیم تمام شده باید قبول کنیم که دوره جدیدی آمده است و نسل ، نسل جدیدی شده است و این در تمام دنیا اتفاق افتاده است. تولد خودتان، تولد فرزندتان و فاصله ای که بین شماست یک نسل را تشکیل میدهد و متوجه می شوید که هنجارها و ارزشها متفاوت است. چیزی که برای شما ارزش است ممکن است برای آنها ارزش نباشد ولی باید باهم کنار بیایید. مثلاً دیدن فامیل که برای شما ارزش است ممکن است برای او ارزش نباشد و حوصله زیاد جایی ماندن را ندارند در حالیکه اگر ما میراث فرهنگی و ارزش ها را از دست دهیم هویتی نداریم پس باید با هم کنار بیاییم.
فرزندان امروز معتقدند که کسی میتواند دوست من باشد که من را درک کند. گاهی اوقات به آنها بگویید که من هم مثل تو بودم و گاهی اینطور می شدم تا او بداند که تنها نیست.
وی خطاب به والدین گفت: حتما پشتکار داشته باشید که با هم کاری را که شروع کردید نهایتا آن را کم کم تمام کنید. اگر نمیدانید از مشاور بپرسید مشورت کنید و به فرزند خود انتقال دهید.
وی در ادامه به روش های تربیت اشاره کرد و عنوان کرد: روش شناسی و اینکه چه روشی را برای تربیت انتخاب میکنیم مهم است. اگر مشکلی در خانواده هست باید مشکل را حل کرد و زود به طلاق فکر نکنیم. طلاق جایی که جایز نیست نباید اتفاق بیفتد چون طلاق مشکل گشا نیست و آغاز افسردگی، اضطراب و نابسامانی برای فرزندان است تا حدی که حتی ترجیح میدهند که به دوستان خود نگویند که والدین آنها از هم جدا شدند و با دیگران رفت و آمد نمیکنند تا دوستان آنها متوجه این مشکل نشوند. طلاق آغاز یک ماجراست و آسیب های ناشی از آن زیاد است. بهتر است مسایل خود را با مشاور مطرح و راه حل پیدا کنید. و یا نهایتا باید آموخت با افرادی با خصوصیات خاص چگونه باید برخورد کنیم باید بگردیم و راهکاری پیدا کنیم. وی ادامه داد: آدمهایی که عصبانی میشوند و حتی دست بزن دارند را نباید جواب بدهید باید سکوت کنید. باید مثل یک مهمان از او پذیرایی کنید و به او احترام و عزت بگذارید و متولی این کار شوید تا جلوی بی احترامی را هم گرفته باشید، خشم ها و عصبانیت ها را پایین بیاورید. با محبت و تشکر از یکدیگر به هم انرژی رفتاری دهید. اینها استحکام برای خانواده میآورد. یکی دیگر از موضوعاتی که میتواند به خانواده انسجام دهد نجابت است.

گفتنی است در پایان همایش به سوالات مدعوین پاسخ داده شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=13658

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.