افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
نشست خبری مدیر پایگاه میراث جهانی باغشهر بم و منظر فرهنگی آن؛

بم نوروزگاه برتر کشور شد / تشریح فعالیتهای هفته میراث و برنامه‌های ۱۷ تیر / ساخت ۱۰ خانه تاریخی اقامتی با همراهی و مشارکت کرمان موتور / آخرین وضعیت مرمت آثار ارگ / پرداخت حقوق کارگران و کمبود اعتبارات / ارگ بم بزرگترین کارگاه مرمت خشتی / آخرین وضعیت تاسیس موزه مشارکتی با شهرداری

  • کد خبر : 10615
  • 19 خرداد 1401 - 21:46
بم نوروزگاه برتر کشور شد / تشریح فعالیتهای هفته میراث و برنامه‌های ۱۷ تیر / ساخت ۱۰ خانه تاریخی اقامتی با همراهی و مشارکت کرمان موتور / آخرین وضعیت مرمت آثار ارگ / پرداخت حقوق کارگران و کمبود اعتبارات / ارگ بم بزرگترین کارگاه مرمت خشتی / آخرین وضعیت تاسیس موزه مشارکتی با شهرداری

مدیر پایگاه میراث جهانی «بم و منظر فرهنگی آن» پنجشنبه دوازدهم خرداد در جمع خبرنگاران از اقداماتی که در یک سال گذشته در ارگ بم و همچنین محدوده منظر فرهنگی باغشهر بم انجام شده است، سخن گفت. بم و منظر فرهنگی آن که هفتمین اثر ثبتی ایران در میراث جهانی یونسکو است، محدوده‌ای ۲۳ هزار […]

مدیر پایگاه میراث جهانی «بم و منظر فرهنگی آن» پنجشنبه دوازدهم خرداد در جمع خبرنگاران از اقداماتی که در یک سال گذشته در ارگ بم و همچنین محدوده منظر فرهنگی باغشهر بم انجام شده است، سخن گفت. بم و منظر فرهنگی آن که هفتمین اثر ثبتی ایران در میراث جهانی یونسکو است، محدوده‌ای ۲۳ هزار هکتاری را پوشش می‌دهد و همچنین ارگ قدیم بم بزرگترین کارگاه مرمت خشتی کشور را دارد که یک هفتم نیروهای مرمتی کشور متعلق به پایگاه جهانی بم است به طوری که بیش از ۱۲۰ نیرو در پایگاه جهانی بم اینک در حال فعالیت هستند.

عکس: ارگ بم – بهار ۱۴۰۱ – طلوع بم – محمدحسین خراسانی

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه طلوع بم دکتر محسن قاسمی در دومین نشست خبری خود که در خانه سیستانی ارگ بم و با حضور مهندس مسعود قمری کارشناس این پایگاه برگزار شد با اشاره به اینکه در دو سال شیوع ویروس کرونا مجبور به استفاده از نصف ظرفیت نیروهای مرمتی پایگاه جهانی ارگ بم بودیم افزود: در سال جاری که شیوع این ویروس در وضعیت بهتری قرار گرفته هم اقدامات مرمتی ارگ را سرعت خواهیم داد و هم با توجه به رویکرد وزارت میراث در دولت سیزدهم فعالیتهای فرهنگ و گردشگری را نیز برنامه ریزی و اجرا خواهید کرد.

وی با تاکید بر اینکه اکثر کارهای مرمت و بازسازی در مجموعه جهانی ارگ قدیم بم توسط نیروهایی که استخدام این پایگاه  هستند صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان به پیمانکاران سپرده نمی‌شوند تصریح کرد: در مدت ۱۸ سالی که مرمت این بنای تاریخی انجام شده است خوشبختانه ۹۰ درصد کارها به صورت امانی یعنی تنها توسط پرسنل این بنای تاریخی به پایان رسیده است و بلحاظ تعداد نیروی انسانی پایگاه بم بیشترین پرسنل را در بین پایگاههای میراث جهانی کشور دارد.

وی گفت: خوشبختانه  نوروز باستانی امسال بم در کنار شهرهای بزرگی چون اصفهان، شیراز، تبریز، تهران قرار گرفت و به عنوان نوروزگاه ملی معرفی شد و اتفاقات خوبی را پشت‌سر گذاشت و تمامی این اتفاقات خوب پس از اولین سال کم رنگ شدن بیماری کرونا  توانست شروع خوبی نسبت به سایر اماکن تاریخی و موزه‌های دیگر در سطح کشور برای بم رقم بخورد و باعث خوشحالی است که اعلام کنم بم نوروزگاه برتر کشور شد.

هفته میراث فرهنگی و دهه ثبت جهانی بم

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم که در کنار مرمت بناها، نگاهی بر اجرای برنامه‌های متفاوت فرهنگی و معرفی کارهای انجام شده نیز دارد اشاره داشت و افزود: علاوه بر برنامه‌های اجرا شده در ایام نوروز و اینکه تقویم فعالیتهای هنری و فرهنگی را در دست تدوین داریم، در هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه امسال نیز سعی کردیم پروژه‌ها و برنامه‌های متفاوت فرهنگی را اجرایی کنیم .

وی ادامه داد: در روز اول هفته میراث فرهنگی با اجرای باشکوه سرود «سلام فرمانده» با همکاری آموزش و پرورش و همچنین حضور حداکثری کودکان و نوجوانان در ارگ بم توانستیم نخستین روز را به بهترین شکل  اجرا و انعکاس آن را در سراسر کشور شاهد باشیم.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های اجرا شده در این هفته به مرمت و افتتاح سه اثر شاخص  در ارگ بم یعنی فاز دوم خانه سیستانی‌، عمارت دروازه دوم و راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت مجازی با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی اشاره کرد .

آقای قاسمی در خصوص  چگونگی راه‌اندازی کتابخانه در محل ارگ بم  بیان کرد: در کنار اعطای فضای کتابخانه  و ویترینها، این پروژه با همکاری و دلسوزی محمود توحیدی نویسنده و مورخ بمی و اهدای کتابهایش اجرایی شد هر چند دوستداران فرهنگ و ادب نیز  در کنار این پروژه همراه و همسوی ما بودند. این پروژه‌ها جز ۱۸ پروژه برتر در سطح کشور در هفته میراث فرهنگی بودند و در استان کرمان تنها ۴ پروژه کشوری اجرایی شد که ۳ عدد آنها برای شهرستان بم بود. از دیگر برنامه های اجرا شده در هفته میراث فرهنگی می‌توان به نشست با حامیان و فعالان محیط زیست و کارگران و استادکاران زحمتکش مرمتی در ارگ بم و همچنین آموزش خشت‌زنی به کودکان و نوجوانان علاقه مند و در کنار تمامی این برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه عکس از ظرفیتهای گردشگری بم اشاره کرد.

دکتر قاسمی با اشاره به در پیش بودن ۱۷ تیر و سالروز ثبت جهانی ارگ بم و باغشهر و قناتهای بم و بیابان لوت در میراث جهانی (۲۵ و ۲۷ تیر) اظهار کرد: در تلاشیم برنامه هایی را برای این ده روز تدارک ببینیم. از جمله اینکه با انجمن سینمای جوان دفتر بم رایزنی‌هایی کرده‌ایم در خصوص نشست علمی، تخصصی و مستندسازی در حوزه میراث فرهنگی، تغییرات اقلیمی و… و همچنین برای راه‌اندازی نمایشگاه عکس دایمی در ارگ نیز اقداماتی در دستور کار است.

مرمت خانه‌های تاریخی ارگ به منظور اقامت در بزرگترین بنای خشتی جهان

مدیر پایگاه جهانی بم در پاسخ به سوال خبرنگار طلوع بم درخصوص مرمت خانه‌های تاریخی ارگ گفت: چندی پیش تفاهمنامه‌ای میان پایگاه میراث جهانی بم و کرمان موتور منعقد شد مبنی بر مرمت ۱۰ خانه و عمارت تاریخی داخل ارگ بم که جا دارد از آقای شه‌بخش مدیرعامل کرمان خودرو برای ورود به این عرصه تشکر کنم. مرمت این بناها در طول ۲ سال به این شکل  که  ۷۰ درصد آن توسط ظرفیت پایگاه جهانی و۳۰ درصد مابقی با کمک کرمان موتور برای مقاصد گردشگری و اقامتی انجام خواهد شد و گردشگران و جهانگردان می‌توانند شبهای رویایی اقامت در ارگ را تجربه کنند. خانه حاکم، خانه فرمانده قشون و خانه یهودیها و دو بنای دیگر به دلیل بزرگی آنها نمی‌توان از آنها برای اقامت استفاده کرد و تنها برای بازدید کنندگان و علاقه مندان مرمت خواهند شد و ۵ خانه نیز برای اقامت مهیا خواهد شد.

مرمت زیباترین برج ارگ اوایل پاییز پایان می‌یابد

قاسمی در خصوص آخرین وضعیت اصطبل حکومتی که در حال مرمت و بازسازی است و همچنین برج جنوب شرق اصطبل که بلندترین و زیباترین برج ارگ قدیم بم به شمار می‌رود گفت: با همت استادکارها، کارشناسان و متخصصان مرمت مرمت این برج تا اوایل مهر امسال به پایان خواهد رسید. وی همچنین در خصوص مرمت یخدان که جز شاهکارهای معماری ایرانی است نیز گفت: از آغاز اجرای این پروژه مدت دو سال می‌گذرد و اکنون ۸۰ درصد مخزن یخچال که همان گنبد اصلی است پیشرفت فیزیکی داشته که به امید خدا و همت استاد کارها تا اواخر شهریور تکمیل و سقف کارگاه بسته خواهد شد و به نظر بنده سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می تواند سالهای طلایی ارگ بم باشد.

وی در ادامه به نورپردازی این بنای تاریخی گفت: در سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت اسناد خزانه به این پایگاه تعلق گرفت اما از اسناد خزانه اصلی تنها ۵۰ درصد آن به پول تبدیل می‌شود و در ایام نوروز امسال نورپردازی جدید ارگ با نصب پروژکتور در ضلع جنوبی و غرب حصار بیرونی ارگ تا حدودی و به شکل زیبایی انجام شد. وی اظهار داشت: روشنایی کامل ارگ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت اما انجام این کار اگر با هدف ورود مسافر در ساعات بیشتری از شبانه‌روز باشد و با توجه به حساسیتهای مرمتی و حفاظتی ارگ آنچنان کارشناسی نیست و توصیه نمی‌شود.

پرداخت به موقع حقوق کارگران ارگ بم

مدیر پایگاه میراث جهانی درباره حقوق کارگران ارگ قدیم بم به خبرنگار ما گفت: طی دو سال گذشته حقوق کارگران به صورت منظم پرداخت شده است و هفته آینده حقوق دو ماه گذشته کارگران این بنای تاریخی نیز پرداخت خواهد شد و می‌توان گفت طی چند سال اخیر تنها زمانی است که کارگران اعتصابی نداشته‌اند. قاسمی گفت: این امر مهم در شرایطی است که متاسفانه از تیرماه سال گذشته تاکنون به جز حقوق، این پایگاه جهانی هیچ دریافتی دیگری نداشته و اعتباری نیز برای آن نیامده است.

قاسمی با بیان این خبر خوب که ارگ بم از ردیف عمرانی خارج و برای آن ردیف جاری درنظر گرفته خواهد شد و بر همین اساس  وضعیت قراردادهای پرسنل بهتر و از آن پس پرداختها به صورت ماهانه صورت خواهد گرفت.

موزه بم در  انتظار اجرای تفاهمنامه

دکتر محسن قاسمی که استاد معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد بم نیز می باشد در بخش دیگر از صحبت های خود به اجرای پروژه موزه بم اشاره کرد و گفت: بم به عنوان تنها باغ شهر جهانی ایران در شرایطی می‌تواند برای آیندگان و جهانیان باقی بماند که بتواند تاریخی از خود برای آیندگان به یادگار بگذارد و این تنها زمانی ممکن می‌شود که موزه باستان شناسی در آن آغاز به کار نماید. وی بیان کرد: از زمان آغاز به کار در این سمت در کنار بازسازی ارگ تاریخی و منظر فرهنگی آن به دنبال تأسیس موزه باستان شناسی در این شهر تاریخی هستیم.

وی ادامه داد: در دوره پنجم شورای شهر بم که بنده هم عضو بودم، مصوبه ای در آن به تصویب رسید که بر اساس آن بین شهرداری وقت و پایگاه تفاهمنامه‌ای برای ساخت موزه باستان شناسی به امضا رسید. آقای بنی اسدی شهردار وقت برای ساخت ساختمان این موزه و کارهای عمرانی مربوط به آن گام موثری برداشت و ما مدیون ایشان هستیم. شورای دوره ششم نیز با شهرداری مکاتبه کرده و امیدواریم ریاست و اعضای محترم و همچنین مهندس ریاضی شهردار محترم و معاونین ایشان که همگی قولهای مساعدی برای تاسیس موزه در بم داده‌اند پیگیر این موضوع باشند و ما نیز طبق قرار قبلی و تفاهمنامه آماده همکاری صمیمانه و موثر با شورای محترم و شهرداری برای تاسیس موزه هستیم. راه اندازی موزه تاریخ و باستان شناسی شهرستان بم چند سال اخیر نقل محافل رسانه‌ای است و مردم و فعالان این بخش به شدت پیگیر آن هستند که امیدواریم با افتتاح این مرکز فرهنگی اتفاقات بسیار خوبی در بخش صنعت گردشگری رقم بخورد.

وی افزود: طی آخرین جلساتی که با شهردار محترم داشتیم به زودی مناقصه ای برگزار می‌شود که بر اساس آن پیمانکاری برای ادامه اجرای این پروژه تعیین می‌شود. وی در جواب سوال خبرنگار طلوع مبنی بر بودجه اتخاذ شده برای اجرای این پروژه بیان کرد: ما برای انجام سهم خود از تفاهمنامه به وزارتخانه درخواست سه میلیارد بودجه دادیم که ۲ میلیارد تومان مورد تصویب قرار گرفته است. این بودجه صرف ویترینهای استاندارد و دیگر لوازم می شود تا سه بخش پیش از تاریخ، پیش از اسلام و بخش آثار بعد از اسلام را در این موزه در سه گالری متفاوت به صورت عمومی به نمایش بگذاریم .

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10615

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.