افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024
جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا:

برگزاری مراسم عزاداری صرفا در فضای باز/ برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات ممنوع است/زمان مراسم عزاداری حداکثر دو ساعت است

  • کد خبر : 9010
  • 20 مرداد 1400 - 10:03
برگزاری مراسم عزاداری صرفا در فضای باز/ برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات ممنوع است/زمان مراسم عزاداری حداکثر دو ساعت است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در تشریح دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در شرایط کرونایی گفت: برگزاری مراسم عزاداری در تمام شهرها صرفا در فضای باز و با رعایت زمان حداکثر دو ساعته مجاز است.

به گزارش  طلوع بم، دکتر محمد صادق بصیری افزود: برگزاری مراسم‌ عزاداری فارغ از وضعیت‌های چهارگانه قرمز، نارنجی، زرد و آبی تعیین شده و در کلیه شهرها و استان‌ها در فضای باز با یک سوم ظرفیت فضای بسته با ارتفاع ۶ متر و یک چهارم ظرفیت مکان باید برگزار گردد.

وی ادامه داد: دسته‌روی تنها به صورت محلی امکان دارد و جابجایی شهر به شهر و استان به استان ممنوع میباشد، ضمن اینکه استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه با اولویت شخصی بودن است.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا اضافه کرد: مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم بدون جابجایی مجاز می‌باشد و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به صورت مستمر باید رعایت گردد.
دکتر بصیری ابراز داشت: استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد باید پیش‌بینی شود.
وی با اشاره به تاکید دستورالعمل بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات، گفت: تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان اظهار داشت: طبق دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی کرونا، مراسم‌ خاص در برخی استان‌ها (مانند یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان و غیره) به دلیل تجمع تراکم و جابجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است.

وی عنوان کرد: حضور هیئت‌ها در اماکن مقدس (مانند حرم رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و غیره) جهت برگزاری مراسم ممنوع است.
دکتربصیری نحوه برگزاری نماز جماعت در مساجد را همانند گذشته و براساس طرح جامع مدیریت هوشمند اعلام کرد و گفت: در شهرهای قرمز برگزاری نماز جماعت در فضای باز با پذیرش حداکثر ۷۰ نفر به ازای چهار مترمربع برای هر نفر در زمان ۳۰ دقیقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است.
وی ادامه داد: در شهرهای نارنجی نیز برگزاری نماز جماعت در فضای باز با پذیرش حداکثر ۱۰۰ نفر به ازای ۴ مترمربع برای هر نفر در زمان ۴۰ دقیقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن خواهد بود.
بصیری بیان کرد: در شهرهای زرد نیز برگزاری نماز جماعت در فضای باز به ازای ۴ مترمربع برای هر نفر به حداکثر ۱۰۰ نفر و در فضای بسته به ازای ۴ مترمربع برای هر نفر و حداکثر ۴۰ نفر بلامانع است.
جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا عنوان کرد: هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است و نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و یا خام باید توزیع گردد.
وی تاکید کرد: برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای از جمله موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر و غیره در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.
دکتر بصیری بیان کرد: مسئول برگزاری مراسم نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و رعایت نکات مرتبط با پذیرایی متعهد بوده و لازم است به شیوه مناسب اطلاع‌رسانی و توجیه صورت پذیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: در صورت عدم توجه هیئت‌ها، حسینیه‌ها، هیئت امنای مساجد و همچنین مداحان نسبت به اجرای این دستورالعمل، سازمان تبلیغات اسلامی در مرحله اول ارائه تذکر کتبی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف، ممنوعیت و قطع ارتباط ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی تا پایان ماه صفر و در مرحله سوم لغو مجوز به مدت ۶ ماه و معرفی به مرجع قضایی جهت رسیدگی به تخلف اعمال می‌کند.
وی عنوان کرد: مراسم عزاداری محرم در استان کرمان صرفا در فضاهای باز باید برگزار شود و اماکن آموزشی و ورزشی مناسب که دارای فضای باز هستند در صورت درخواست سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار مراسم عزاداری قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9010

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.