افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 2 May , 2024

برگزاری جلسه پدافند غیرعامل شرق کرمان با موضوع سوسک سرخرطومی

  • کد خبر : 13104
  • 07 آبان 1402 - 18:44
برگزاری جلسه پدافند غیرعامل شرق کرمان با موضوع سوسک سرخرطومی

قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل شهرستانهای شرقی استان کرمان با محوریت سوسک سرخرطومی حنایی یکشنبه هفتم ابان با حضور ابراهیم کریمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان و فرمانداران و روسای جهاد کشاورزی شرق کرمان در سالن فرمانداری بم برگزار شد.

به گزارش طلوع ارگ؛ مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان با اشاره به حساسیت بالای به وجود آمده در خصوص سوسک سرخرطومی در استان گفت: متاسفانه هنوز کشاورزان ما از سوسک سرخرطومی اطلاعات دقیقی ندارند و باید این نکته را مدنظر داشته باشید که در برخی موارد کشاورزان به کشاورزان بزرگ اعتماد بیشتر دارند تا به ما مسئولین، پس از این ظرفیت باید استفاده کرد. وی در ادامه گفت: رسالت پدافند غیرعامل اعلام هشدار و بحران است و هیچ کار اجرایی ندارد ولی ما تحقیقات را شروع کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم.

کریمی با اشاره به یافتن راه درمان آفت زنجره، خشکیدگی و سوسک سرخرطومی اظهار داشت: درمان تا حدودی مشخص است اما هزینه درمان هرسه آفت به طور همزمان برای هر درخت ۱۵ میلیون تومان می‌باشد که قطعا هیچ کشاورزی این را قبول نمی‌کند؛ پس باید راهی بهتر پیدا کنیم. وی همچنین عنوان کرد: درمان زنجره را هم به صورت جداگانه تا حدودی پیدا کردیم که طی هفته آینده به صورت پایلوت با همکاری فرمانداری در یکی از باغات بم آزمایش دوم را انجام خواهیم داد.

در بخشی از این جلسه، حامد بدرآبادی رئیس اتاق بازرگانی دفتر بم آگاه‌سازی کشاورزان را اصلی‌ترین راه درمان این آفت عنوان کرد و گفت: در حوزه دولت اگر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم باشد این آفت کنترل نخواهد شد چه برسد به نابودی! وی افزود: باید کشاورزان آگاه و به طور جدی پیگیر آفت باغشان شوند. هنوز برخی کشاورزان ما فرق سوسک چوب خوار و سرخرطومی را نمی‌دانند. وی همچنین خاطرنشان کرد: پایش در بلند مدت فرسایشی خواهد شد و جواب نخواهد داد و باید کلینیک‌های تخصیصی در این حوزه فعال شوند.

محمد برزنگ فرماندار بم ضمن تایید سخنان رئیس اتاق بازرگانی گفت: سوسک سرخرطومی یک موجود زنده و در حال پیشرفت است و متاسفانه در حوزه تحقیقات، جهاد کشاورزی هیچ قدمی برنداشته است. طی دو هفته آینده حتما با وزیر جهادکشاورزی دیدار خواهم داشت تا پیگیری‌ها را از مرکز داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: در این خصوص رایزنی‌هایی با دانشگاه مالک اشتر داشته‌ام که به نتیجه خوبی هم رسیده‌ایم. وی متذکر شد: مسئولین جهاد کشاورزی فکر نکنند تا محققی پیدا می‌شود جای آنها را تنگ می‌کند باید از ظرفیت ها استفاده و حمایت کنیم چون ما در حال حاضر نسخه ای برای این افت نداریم.

گفتنی است در این جلسه عنوان شد که تاکنون شهرها و روستاهای بم، بروات و نرماشیر به این آفت دچار شده‌اند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=13104

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.