افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 17 April , 2024
در کارگروه کشاورزی شرق استان مطرح شد؛

با افزایش تولید باید برای بازاریابی محصولاتمان برنامه داشته باشیم/افت زنجره و مشکلات صادرات و نبود کارخانه فرآوری مهمترین مشکلات خرمای بم

  • کد خبر : 7758
  • 12 دی 1399 - 17:19
با افزایش تولید باید برای بازاریابی محصولاتمان برنامه داشته باشیم/افت زنجره و مشکلات صادرات و نبود کارخانه فرآوری مهمترین مشکلات خرمای بم

به گزارش طلوع ارگ، کارگروه کشاورزی شرق استان کرمان امروز جمعه ۱۲ دی با حضور جلال محمودی زاده نائب ریاست و دیگر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با همراهی حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان، فرماندار بم و دیگر مسئولین شهرستان با محوریت بررسی مشکلات کشاورزی شرق استان کرمان برگزار شد. […]

به گزارش طلوع ارگ، کارگروه کشاورزی شرق استان کرمان امروز جمعه ۱۲ دی با حضور جلال محمودی زاده نائب ریاست و دیگر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با همراهی حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان، فرماندار بم و دیگر مسئولین شهرستان با محوریت بررسی مشکلات کشاورزی شرق استان کرمان برگزار شد.

جلال محمودی زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه کمیسیون کشاورزی شرق استان کرمان بیان کرد: یکی از اهداف سفر این کمیسیون مشاهده مشکلات هر استان از نزدیک و بررسی مشکلات هر حوزه است. وی افزود: این مشکلات کارشناسی شده و برای وزارت خانه مربوطه ارسال میشود تا گامهای اساسی در جهت رفع موانع برداشته شود.

وی در ادامه گفت: بحث صادرات محصولات کشاورزی یکی از دغدغه های مهم این کمیسیون است و زمانی افزایش تولید داریم باید برای فروش بازاریابی محصولاتمان برنامه داشته باشیم که در این کمیسیون برای صادراتمان برنامه هایی داریم و از نمایندگان ایران در کنسولگری های کشورهای مختلف دعوت بعمل آمده و برای صادرات خرما نیز رایزنی های اقتصادی خواهیم داشت

وی در پایان گفت: در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان از جمله سیب زمینی ، پیاز و … قطعا باید گام های مثبت تری برداشته شود تا مشکلات مازاد این این محصولات در منطقه با برنامه ریزی رفع شود.

حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان در خصوص اهمیت برند خرمای بم گفت: جمعیت چهار شهرستان شرقی استان کرمان بالای پانصد هزار نفر است که این منطقه ظرفیتهای بسیار بالایی دارد همانگونه که خرمای مضافتی بم همه جا معروف و مشهور است؛ و برند بم به گونه ای معروف است، که شهرستانهای اطراف و سیستان هم به نام بم، خرمای خود را می فروشند.

وی خاطر نشان کرد: ۹۵ درصد محصولات کشاورزی شرق استان، از نخل است و ما در منطقه  ۲۵۰ هزار هکتار نخیلات داریم که ۲۰۰ هزار تن برداشت محصولات خرمای ما است که از این مقدار ۹۵ درصد خرمای مضافتی برداشت میشود.

غضنفرآبادی در ادامه گفت: در بحث نخیلات و کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم، اولین مشکل و عمده مشکلات نخیلات ما، افت زنجره خرما و خشکیدگی خوشه است که تهدید بزرگی  برای خرمای ما محسوب میشود. وی یادآوری کرد: در سال های گذشته دولت حدود چهار میلیارد تومان تسهیلات گذاشت اما این افت مجددا طغیان کرد.

مشکل دوم خرمای ما در صادرات و فروش آن است، محصول ما به پنجاه کشور صادرات می شود و گاهی موانع صادراتی ایجاد می شود دیگران، جای بازار خرمای بم را میگیرند.

وی تاکید کرد: در بحث کشاورزی هنوز سنتی هستیم، هم ساختاری نخیلات و هم نحوه آبیاری باید اصلاح شود. وی افزود: کشاورزان معتقدند آبیاری قطره ای برای نخیلات جواب نمی دهد اما اگر آبیاری به صورت کلی انجام شود حتما در سال های بعد جواب خواهد داد .

وی در پایان گفت: نکته دیگر اینکه تقریبا یک سوم خرمای مضافتی بم غیرقابل خوردن است ومیتوان با آن محصولات فراوری مانند الکل و خوراک دام و … تولید کرد اما متاسفانه امکانات فرآوری در منطقه وجود ندارد.

هادی شهسوارپور فرماندار بم در این جلسه با اشاره به اهمیت کمیسیون کشاورزی و اقداماتی که می تواند برای توسعه بخش های روستایی مفید باشد اشاره کرد و گفت: جایگاه کمیسیون کشاورزی بسیار اهمیت دارد و یکی از اقداماتی که همیشه برای تولید باید صورت بگیرد سرمایه‌گذاری است و برای اینکه سرمایه گذاری اتفاق بیفتد باید به قانون رجوع کرد چون قانون روال کار را مشخص کرده است.

وی در بحث اشتغال پایدار افزود: طبق فرموده ی رهبری در دوره ها و سنوات مختلف و مطرح شدن اقتصاد مقاومتی اگر توسعه باید اتفاق بیفتد باید روی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش روستایی متمرکز شویم و برای اینکه متمرکز شویم باید قوانین طوری برنامه‌ریزی شود که افراد روستایی بتوانند سرمایه گذاری در روستا را انجام دهند و توانمندی از آنجا شکل بگیرد و توانمندسازی جوامع روستایی یکی از بزرگترین و مهمترین اقداماتی است که باید اتفاق بیفتد و طبق فرموده آقای رزم‌حسینی که گفتند: اگر خواستار توسعه در کشور هستیم باید از روستاها آغاز کنیم، کلان نگری خوب است ولی از جزء می‌توان به کلان رسید.

وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی باید به همه قوانین ورود کند تا بتواند از ظرفیت‌های منطقه‌ای در جهت ظرفیت‌های کلان با یک قانون پایدار استفاده کند بازدیدهای میدانی می تواند در تصمیم گیری های شما در قانون گذاری کمک کند و دولت می‌تواند آن را اجرا کند.

وی با اشاره به مانع سرمایه‌گذاری گفت: اگر فردی بخواهد در یک منطقه سرمایه گذاری کند حداقل ۶ ماه پیگیری لازم دارد تا سرمایه‌گذاری انجام دهد در طی این مدت خیلی اتفاقات می‌افتد اول اینکه ممکن است سرمایه‌گذار انگیزه اش را از دست بدهد و یا اینکه ارزش پول در زمان اقدام به سرمایه گذاری و زمان دریافت مجوز تفاوت داشته باشد به همین دلیل شناسایی موانع سرمایه‌گذاری و رفع آنها در قانون یکی از اقداماتی است که می‌تواند فرآیندهای اجرایی سرمایه‌گذاری را بهتر کند.

لازم به ذکر است در این سفر کمیسیون کشاورزی مجلس از نخلستانها، ارگ بم و صنایع بسته بندی خرما در ارگ جدید نیز بازدید کردند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7758
  • نویسنده : سعید افروغ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.