افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 28 April , 2024
ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در بم عنوان کرد:

باید جوان ها را درک کنیم، ما زبان جوانان را بفهمیم و نتوانستیم با دهه هشتادها حرف بزنیم و نتیجه اش را هم دیدیم

  • کد خبر : 12929
  • 05 مهر 1402 - 12:08
باید جوان ها را درک کنیم، ما زبان جوانان را بفهمیم و نتوانستیم با دهه هشتادها حرف بزنیم و نتیجه اش را هم دیدیم

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه سه‌شنبه در نشست هم اندیشی فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بم افزود: باید جوان ها را درک کنیم، ما زبان جوانان را بفهمیم و نتوانستیم با دهه هشتاد ها حرف بزنیم و نتیجه اش را دیدیم. وی تصریح کرد: […]

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه سه‌شنبه در نشست هم اندیشی فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بم افزود: باید جوان ها را درک کنیم، ما زبان جوانان را بفهمیم و نتوانستیم با دهه هشتاد ها حرف بزنیم و نتیجه اش را دیدیم.

وی تصریح کرد: هنرهای سنتی و صنایع دستی نزدیک ترین هنر به فرهنگ، تمدن، سبک زندگی، آداب و رسوم و دین و هر چه که عنوان دیگر در فرهنگ ناملموس کشور وجود دارد است و هیچ هنری دیگری به این اندازه همگراتر از فرهنگ ملی ما نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: خرده فرهنگ ها در مقابل جریان یکسان سازی غرب که با تکیه بر فناوری های نوین سعی در تحمیل یک سبک زندگی و فکر به دنیا دارند، مقاوم هستند و بیشترین حوزه مقاومت ما در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

وی افزود: در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان کرمان به ویژه بم دارای غنای فوق العاده ای است

وزیر میراث فرهنگی درخصوص گردشگری مقاومت اظهار داشت: در گردشگری مقاومت، یک زمان مغول ها به کشور حمله کردند و در سبزوار سربداران جلوی آن ها را گرفتند و امروز هم همان حرکت مغول ها توسط داعش اتفاق افتاد و که بزرگانی مانند حاج قاسم سلیمانی جلوی آن ها را گرفتند. وی ادامه داد: در حال طراحی خط سیر گردشگری مقاومت هستیم تا شاهد فرایندی خوبی در عرصه گردشگری مقاومت باشیم.

ضرغامی با اشاره به ظرفیت های بم در حوزه آفرود و سافاری خاطر نشان کرد: حوزه آفرود و سافاری ارزان قیمت و جذاب و شیرین و پرنشاط است که باید از این فرصت خوب و نزدیک به کویر استفاده کنیم و نگذاریم سافاری یک ورزش گران قیمت تلقی شود، بلکه کاملا مردمی است. وی گفت: اگر مشکلاتی ایجاد می شود و بهانه ها و اعتراضاتی صورت می گیرد ریشه یابی شود چون کوتاهی از مسوولان است زیرا در حوزه برنامه های پرنشاط برای جوانان کاری صورت نگرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: شرایط کاروان ها و کمپر های ما خوب شده و در حال حاضر کیفیت و تعداد زیاد شده است و به راحتی می توانند تردد کنند و با کشور عراق در این زمینه همکاری شکل گرفته داد.وی تاکید کرد: میراث فرهنگی بهترین عامل برای انسجام و وحدت ملی است و از این حوزه در ارتقای فرهنگ ایرانی، ملی و اسلامی و اقتصادی استفاده کنیم.

ضرغامی ضمن تشکر از زحمات فعالان حوزه قنات بم افزود: قنات، هنر، معماری، شجاعت و فداکاری است و اساتید این حوزه شایسته تجلیل هستند. وی همچنین با ابراز رضایت از بازسازی و مرمت ارگ بم گفت: از همه فعلان و کسانی که این بنا را به خوبی مرمت کردند باید تشکر کنم.

وزیر میراث فرهنگی: اعتبار ویژه‌ای به ارگ جهانی بم اختصاص می‌یابد

سیدعزت الله ضرغامی در ادامه سفر به بم شامگاه سه‌شنبه در جریان حضور در ارگ تاریخی بم در جمع خبرنگاران افزود: موزه ها جزو اولویت های کاری ما هستند و امسال نیز اعتبار موزه ها توسط مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کرد که با توجه به اولویت موزه بم به طور حتم اعتبار اضافه تری نسبت به آنچه مصوبه بودجه ۱۴۰۲ است برای آن درنظر می‌گیریم.

ارگ بم و منظر فرهنگی آن ۱۷ تیر سال ۸۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ این بنای ارزشمند تاریخی که در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد قبل از آن در سال ۱۳۴۵، با شماره ۵۱۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بود.

غیر از ارگ بم، هشت اثر دیگر تاریخی و طبیعی استان کرمان ثبت جهانی است. باغ سحرانگیز شاهزاده، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پر آب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم و نیز ۲ کاروانسرای گنعجلیخان شهر کرمان و چاه کوران شهرستان راور از دیگر آثار ثبت جهانی است. در کنار این آثار طبیعی و تاریخی، گلیم شیرکی پیچ سیرجان نیز به سبب کسب عنوان دهکده جهانی گلیم برای روستای دارستان این شهرستان از دیگر آثار جهانی دیار کریمان به شمار می رود.

ضرغامی در ادامه مصاحبه خود همچنین در پاسخی با موضوع ارتقای اداره میراث فرهنگی بم به اداره کل نیز عنوان کرد: درباره کرمان با توجه به ساختار جدیدی که مجدد انجام می شود و در حال تشکیل استان جدیدی است ساختار مربوط به استان را مجدد بررسی می‌کنیم و درباره دفاتر و ادارات متناسب با جایگاه های واقعی که دارند و جمع بندی کارشناسی، ساختار موردنظر را اعلام می‌کنیم.
وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مسایل بم را با اولویت پیگیری می کنم و در سفر بعدی این مسایل را تکمیل خواهم کرد، در کنار تمام مسایلی که به صورت قانونی در مورد این حوزه ها وجود دارد نگاه ویژه تری نسبت به بم خواهم داشت.

تجدید نظر و واقعی کردن حریم بناهای تاریخی

وی با اشاره به مواردی که فرماندار بم درباره مشکل شهرک قشمی در حریم میراث واقع در شهر بم ایجاد شده نیز اظهارداشت: اقدام ما در حوزه عرصه و حریم در مورد ابنیه تاریخی، محوطه ها و بافت ها براساس قوانین مصوب شده در کشور است و حفظ این جایگاه و میراث فرهنگی یک وظیفه ملی و برعهده همگی است.
ضرغامی اضافه کرد: ممکن است در مورد حریم ها نکات و اظهارنظرهایی صورت گیرد که می تواند این حریم ها تغییر کند تا برخی مشکلات دیگر مردم حل شود.

وی تصریح کرد: نگاه به حریم ابنیه تاریخی، تجدیدنظر و واقعی کردن حریم ابنیه تاریخی، از جمله سیاست ها و راهبردهایی است که در وزارتخانه دنبال می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد: زمانی که ساخت و سازی در عرصه صورت می‌گیرد بسیار سخت می‌شود درباره آن تصمیم گرفت اما در حریم می‌شود با یک نگاه واقعی‌تر برخی مشکلات را حل کرد.
وی تصریح‌کرد: نسبت به این مشکل (حریم) نیز با توجه به اینکه از درخواست های مردم بم بوده دستور ویژه دادم گروه ویژه ای آخرین بررسی های لازم را انجام دهد تا همراه با استفاده از ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری در بم مشکلات مردم حل شود.
ضرغامی همچنین با اشاره به شرایط کنونی ارگ بم گفت: مرمت این ارگ تاریخی بعد از زلزله بسیار حرفه ای و با کیفیت انجام شده که به واقع الگویی در سطح جهانی است و نشان می دهد این اولویت در سطح کشور نسبت به این منطقه وجود دارد.

ضرغامی که صبح روز سه شنبه وارد استان کرمان شده بود، پس از حضور در شهرستان جیرفت، طی شامگاه همان روز به بم نیز سفر کرد؛ ضرغامی بامداد چهارشنبه از طریق فرودگاه عازم پایتخت شد.

عکس: طلوع بم – علی معتمدی

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12929

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.