افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

اهدای خون در بم ۳۰ درصد کاهش داشته است

  • کد خبر : 5979
  • 27 اردیبهشت 1399 - 19:39
اهدای خون در بم ۳۰ درصد کاهش داشته است

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان بم گفت: اهدای خون در این شهرستان با توجه به شیوع ویروس کرونا کاهش ۳۰ درصدی داشته در حالی که مصرف فقط ۱۰ درصد کاهش دارد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، مجید شهسواری با بیان اینکه رسالت اصلی سازمان انتقال خون تامین خون و فرآورده های خونی با بهترین کیفیت برای بیماران است افزود: اداره انتقال خون بم سه شهرستان نرماشیر،فهرج و ریگان را تحت پوشش دارد به طوری که از نظر تقسیم اعتبارات نیز این موضوع به صورت منطقه ای دیده می شود.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما ناهماهنگی و رشد نامتناسب انتقال خون و دانشگاه این منطقه است که بطور مثال می توان گفت دانشگاه علوم پزشکی بم در سال ۹۰ تاسیس شد و نیرو، امکانات و مراکز درمانی آن گسترش پیدا کرده اما انتقال خون رشد چندانی نداشته ‌است.

رئیس انتقال خون شهرستان بم از دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان خواست در زمینه جذب نیرو به کمکشان بیاید و یا در صورت ممکن با انتقال نیرو این مشکل را حل کند.

وی ادمه داد: مشکل دیگر این است که انتقال خون به صورت منطقه ای اداره می‌شود و اداره انتقال خون بم باید چهار شهرستان شرقی را پوشش بدهد اما اعتبار محدودی به ما تعلق می گیرد.

شهسواری تاکید کرد: مصرف خون شهرستان های شرق استان کرمان در گذشته ۳۰۰ واحد در ماه بود و اکنون این مقدار به ۷۰۰ واحد رسیده است.

وی تصریح کرد : تامین خون بیماران خاص، تالاسمی، دیالیزی ، سرطانی و کل فرآورده های خونی زیرنظر انتقال خون است و از نظر تجهیزات بین پایگاه های انتقال خون و ادارات کل تفاوتی نیست زیرا دستورالعمل ها کشوری بوده و ما باید بر اساس همان دستورالعمل ها تجهیزات لازم را تهیه کنیم.

وی اظهار داشت: سال گذشته در بحث تامین خون نزدیک به هشت هزار مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد ۶ هزار و ۲۸۵ نفر حدود ۲۰ درصد موفق به اهدای خون شدند و در سال گذشته نیز حدود ۱۱ هزار واحد تولید خون و فرآورده های خونی ما بوده که تمام این واحدها را به بیماران دادیم.
رئیس انتقال خون بم بیان کرد: بیشترین مصرف ما ابتدا مربوط به بیماران تالاسمی و سپس خانم ها است که تعداد بیماران تالاسمی به طور رسمی ۱۸۵ نفر است که بطور متوسط ماهیانه حدود ۳۵۰واحد یعنی تقریبا ۶۰الی۶۵ درصد گلبول قرمز را بیمار تالاسمی مصرف می کند.

شهسواری ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۸۹۰ واحد خون فقط بیماران تالاسمی ما مصرف کردند و ما نمی توانیم ذخیره خونی مرکز را بالا نگه داریم زیرا بیماران تالاسمی خون تازه می‌خواهند و نباید از خون گیری بیشتر از ۷روز بگذرد .

وی در خصوص اهداکنندگان خاطر نشان شد: هر مراجعه کننده ای یک واحد می تواند اهداکند و فاصله مراجعه آقایان هر سه ماه یک مرتبه و خانم ها چهار ماهی یکبار است ولی متاسفانه فقط پنج درصد اهداکنندگان را خانم ها تشکیل میدهند.
مجید شهسواری درخصوص فرایند اهدای خون تصریح کرد: در این فرایند مراجعه کننده اگر کارت ملی، سن بالای ۱۸سال و سلامت جسمی داشته باشد پذیرش شده سپس توسط پزشک معاینه و مشاوره می شود که در این مرحله تعدادی معاف موقت و یا دایم می شوند که بطور متوسط کل فرایند نیم ساعت زمان می برد.
رئیس انتقال خون بم توضیح داد: حدود ۷۵ درصد اهدا کنندگان خون در این منطقه مستمر هستند یعنی حداقل سالی یکبار مراجعه می‌کنند و اهداکننده با سابقه به کسی می گوییم که ۲ سال پیش خون داده و مجدد مراجعه می‌کند.

شهسواری درباره اهدای سلول بنیادی بیان کرد:.اهدا کننده سلول بنیادی بین ۱۸ الی ۳۰ سال سن باید داشته باشد و زمانی بیماری در کشور به مشکل برخورد کند به این افراد فراخوان داده می شود که در شرق استان حدود ۱۵۰۰ اهدا کننده سلول بنیادی داریم.
وی درباره گرفتن پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کرونا گفت: به این فرایندپلاسمافریزیسم گفته میشود که دستگاه مخصوص خود را نیاز دارد و فعلا فقط در کرمان انجام می شود و هیچ مشکلی برای اهدا کننده ایجاد نمی کند یعنی به جای اینکه کل خون از فرد گرفته شود فقط پلاسما را می گیرند که با هماهنگی دانشگاه پیگیر این موضوع هستیم اما بدلیل اینکه قیمت دستگاه بالاست هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

شهسواری گفت: شب های قدر نیز از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۱۲ شب در محل پایگاه، خون گیری انجام می شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5979

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.