افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در بم عنوان کرد:

امیدواریم در محدوده‌های مصوب بازآفرینی کشور در بم، ظرف سه سال آینده دیگر هیچ معبر خاکی وجود نداشته باشد

  • کد خبر : 10522
  • 10 خرداد 1401 - 15:19
امیدواریم در محدوده‌های مصوب بازآفرینی کشور در بم، ظرف سه سال آینده دیگر هیچ معبر خاکی وجود نداشته باشد

نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان به با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، حجت الاسلام دانشی امام جمعه، هادی شهسوارپور فرماندار بم علی حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان و روسای شورای شهر و شهرداران بم و بروات و دیگر مسئولین مربوطه دوشنبه دهم خرداد برگزار […]

نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان به با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، حجت الاسلام دانشی امام جمعه، هادی شهسوارپور فرماندار بم علی حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان و روسای شورای شهر و شهرداران بم و بروات و دیگر مسئولین مربوطه دوشنبه دهم خرداد برگزار شد.

به گزارش طلوع بم، محمد آیینی در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بم در ابتدا ضمن تقدیر از پیگیری های سمانه سام نژاد رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شهر بم در بحث بازآفرینی گفت: ایشان و دیگر کسانی که روحیه کاری بالایی دارند سفیر بازآفرینی هستند.

آیینی در ادامه بیان کرد: ۱۳ هزار هکتار محلات بازآفرینی (بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی) در استان کرمان مصوب شده که بیش از ۵۸ درصد بناها یعنی ۷۸ هزار واحد ناپایدار را شامل می‌شود.وی همچنین از ناپایداری هشت درصد بناهای بم خبر داد و گفت: حدود یکهزار واحد ناپایدار در این شهرستان وجود دارد که سازه مناسبی ندارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: انتظار می‌رود ستاد بازآفرینی شهرستان بم راه‌اندازی شود و تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به این موضوع فعال شوند و کمبودها و نیازها را مصوب کنند. وی افزود: امیدواریم در محدوده‌های مصوب بازآفرینی کشور ظرف سه سال آینده دیگر هیچ معبر خاکی وجود نداشته باشد و محدوده مصوب شهرستان بم نیز در این موضوع در اولویت قرار دارد. وی افزود: معابر خاکی جیرفت و عنبرآباد هم همین گونه مانند بم است.

آیینی، در خصوص آسیب رسیدن به بافت‌های تاریخی و محدودیت‌های ناشی از ثبت جهانی نیز گفت: این موضوع تنها مربوط به شهرستان بم نیست و متاسفانه در ۱۸۶ شهر و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی که در کشور مصوب شده این محدودیت‌ها وجود دارد و همین محدودیت‌ها موجب تخریب بافت تاریخی می‌شود.

معاون وزیر راه بیان کرد: مسئولان از ظرفیت بند دال تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال استفاده کنند زیرا این داده‌ها مطالبه‌گری است و می‌گوید از یک درصد ارزش افزوده می‌توان برای تامین خدمات محلات مصوب شده استفاده کرد.

وی با اشاره به ماده ۱۲ قانون حمایت از احیا و بازسازی بافت فرسوده تصریح کرد: هزینه‌های خیران و سرمایه‌گذارانی که در محدوده مصوب، مدرسه، درمانگاه و زمین ورزشی احداث می‌کند و یا حتی آسفالت معابر را انجام می‌دهد یا خانه‌های تاریخی را مرمت می‌کنند، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۶ برنامه ملی بازآفرینی شهری دستگاه‌های اجرایی موظف هستند ۳۰ درصد اعتبار طرح تملک دارای سرمایه خود را در این محلات هزینه کنند.وی همچنین خاطر نشان کرد در موضوع نخیلات این سازمان وظیفه ای ندارد. وی در پایان گفت: در ستاد بازآفرینی استان تصمیمات نهایی صورت می گیرد.

حجت الاسلام دانشی امام جمعه بم در این جلسه خواستار نگاه ویژه در حوزه عمران شهری به شهر بم و بروات شد وی همچنین تاکید کرد: برنامه ریزی صورت گیرد تا مساله زمینهای قشمی و طرح تفصیلی بم هر چه سریعتر حل شود.

هادی شهسوارپور فرماندار بم در این جلسه گفت: در زلزله بم، شهرهای بم و بروات با هم آسیب دیدند و بنده در دفتر شما در تهران تمامی مسائل را توضیح دادم و تشکر میکنم که برای مسائل وقت گذاشتید. وی همچنین خواستار مصوبه جدید برای طرح بازآفرینی بروات نیز شد. وی همچنین از طرح تفصیلی به عنوان مهمترین سند شهری نام برد و خطاب به معاون وزیر گفت: در این سفر به بم یک یادگاری از خود به جا بگذارید و مسائل بم را در آخرین روز کاری من حل کنید.

کریم غضنفرآبادی رئیس شورای شهر بم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: در زمان زلزله رهبری به بازسازی کامل بم اشاره کردند اگر به حرف مقام معظم رهبری توجه و عمل نشود باید عرق بریزم و این شایسته نیست.

محمد بنی اسدی شهردار بروات با اشاره به ۸۰۰ کوچه خاکی این شهر گفت: مطالعات طرح بازآفرینی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم از خدمات سازمان باآفرینی بهره ببریم. وی افزود: ما هنوز شاهد آوار های بجا مانده از زلزله هستیم.وی همچنین خاطر نشان کرد: شهرداری ها از لحاظ ماشین آلات در وضعیت بدی قرار دارند و خدمت رسانی به مردم را با مشکلات متعددی فراهم میکند.

کوروش افضلی مجری طرح تفصیلی بم ضمن اعلام وضعیت بحرانی باغات بم گفت: خشکیدگی باغ ها با قدرت در جریان است و طرح تفصیلی به تصمیمات ویژه نیاز دارد.

در این جلسه طی حکمی سمانه سام نژاد رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر بم به عنوان رابط شهرداری و سازمان بازآفرینی منصوب شد.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10522

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.