افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024
یک مسئول تاکید کرد:

استان کرمان گرفتار بادکنکی به اسم معدن شده که هیچ خیری ندارد

  • کد خبر : 11018
  • 05 شهریور 1401 - 12:00
استان کرمان گرفتار بادکنکی به اسم معدن شده که هیچ خیری ندارد
استاندار کرمان گفت: معادن هم اکنون در استان کرمان مانند یک تک درخت در کویر هستند که صنایع جنبی، خدمات و صنایع پایین دستی معدن در استان شکل نگرفته و اراده ای در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی فداکار صبح امروز پنجم شهریورماه در جلسه رفع موانع تولید استان گفت: در استان کرمان همه گرفتار یک بادکنک به اسم معدن شده ایم که خیر آنها به استان نمی رسد و فقط اراضی استان خالی می شود و شلاق به گرده زمین زده می شود و ۳۰ سال دیگر بیکاری و تبعات اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: معادن هم اکنون در استان کرمان مانند یک تک درخت در کویر هستند که صنایع جنبی، خدمات و صنایع پایین دستی معدن در استان شکل نگرفته و اراده ای در این زمینه وجود ندارد. چقدر باید بجنگیم تا مدیران این مجموعه قانع شوند و کمک کرده و نگاهشان اصلاح شود. به عنوان مثال بحث خرید مایجتاج از داخل استان کرمان موضوعی است که همیشه پیگیری و مکررا به مدیران معدنی استان اعلام می کنیم.

فداکار تصریح کرد: بخش بازرگانی مرتبط با معادن یکی از کارهایی است که در حوزه معادن در استان کرمان می تواند شکل بگیرد و دنبال این کار هستیم اما شاهد هستیم خریدهای معادن و صنایع معدنی از خارج از استان صورت می گیرد و موضوع دیگر انتقال منابع شرکت های بزرگ به بانک های استان کرمان است که باید صورت بگیرد.

استاندار کرمان در ادامه با اشاره به وضعیت بخش کشاورزی استان بیان کرد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون، مانع انتقال آب شده و ما در این زمینه خیلی مشکل داریم چراکه برخی نقاط اراضی قابل استفاده نیست و آب به درد صنعت و کار دیگر میخورد و می خواهیم آب را به جای دیگر انتقال داده و استفاده کنیم و باید پیگیری کنیم و در احکام برنامه هفتم توسعه این اختیار به استان ها داده شود تا در موارد خاص استان بتواند تصمیم گیری کند و در استان کرمان به این بحث خیلی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط افراد برای جلوگیری از بایر شدن اراضی، مرتب آبیاری می کنند در حالی که آن زمین و باغ سودی ندارد و صرفا برای این است تا مالکتیشان را حفظ کنند، افزود: آبی که اکنون صرفا برای جلوگیری از بایر شدن و از دست رفتن مالکیت اراضی در استان کرمان مصرف می شود، دو برار مصرف آب شرب استان است در حالی که در بخش شرب گرفتار هستیم.

فداکار با تاکید بر اینکه گازی که از طریق نیروگاه های خورشیدی استان صرفه جویی می کند باید به صنایع پایین دستی داده شود، در ادامه درباره مصرف انرژی گفت: بخش عمده ای از صنایع کشور از رانت انرژی استفاده می کنند اما به آنها یارانه داده می شود.

او انرژی خورشیدی را یک مزیت برای استان دانست و بیان کرد: باید سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر شود و هر میزان گازی که از این طریق صرفه جویی می شود در اختیار استان قرار گیرد تا به صنایع پایین دستی داده شود.

به گفته استاندار کرمان، برای رونق گردشگری استان باید بین دستگاه ها و ارگان های مربوطه وحدت رویه ای ایجاد شود.

او، با بیان این مطلب که اگر اختلاف قیمت ارز حل شود در پیمان سپاری ارزی مشکلی وجود ندارد و در ادامه اظهار کرد: موضوع انتقال آب هم سیاسی، هم اقتصادی و هم اجتماعی شده است اما انتقال آب شرب استان درحال حل شدن است به طوری که آب شرب کرمان و رفسنجان از طریق خط صنعت(انتقال آب از خلیج فارس) تامین می شود و تنها راه نجات استان انتقال آب از دریا است و انتقال حوضه به حوضه مشکل استان را حل نمی کند. همچنین سدهای نساء و جیرفت آب شرب حوزه خود را تامین می کنند.

«سازمان آب و فاضلاب استان تصور کرده با دادن کل فاضلاب به شرکت فولاد بوتیا، معجزه کرده است اما اکنون شهرداری با مشکل برخورده است.» این مطلب انتقاد استاندار کرمان از اقدامات اجرا شده در استان بود.

او با بیان این مطلب که اعتبار خوبی در سفر ریاست جمهور به مدارس داده شده است و در ادامه اظهار کرد: باید پیگیر رفع قانون قاچاق کالا و ارز بود.

افزایش اعتبارات سفر رئیس جمهور

«حدود ۱۸ میلیارد تومان اعتبار مصوبات سفر هیات دولت به استان بود اما با توجه به دستورات جداگانه رئیس جمهور و اقدامات وزارت نیرو این اعتبار افزایش پیدا می کند و بعد از هفته دولت اعتبار نهایی به استان اعلام می شود و مقرر است که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن را فوری اختصاص دهند.» این مطلب استاندار کرمان درباره مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در این جلسه بود.

او می افزاید: پروژه های که با حدود ۲۰ میلیارد تومان و ظرف سه ماه تمام می شوند باید در اولویت قرار گیرد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته با اعتبار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان چند پروژه در حوزه های مدارس شبانه روزی، بهداشت و درمان، راه ها، دانشکده ها و … به اتمام می رسد.

استاندار کرمان اعلام کرد: اگر بدانم کسی می تواند برای توسعه و رفع مشکلات استان کمک کند، از او خواهش می کنم که به یاری ما بیاید.

راه اندازی شرکت تامین سرمایه در کرمان بزودی

استاندار کرمان می گوید: ۱۰ اقدام اساسی برای شهر کرمان پیگیری کردیم. متاسفانه شهریت استان کرمان بسیار ضعیف است و روستاهای بزرگی هستیم و شهریت نداریم.

او بیان کرد: مدتی است پروژه های عمرانی داخل شهر تعطیل شده است مثلا پل هوانیروز بخشی از کارهای آن انجام شده اما همچنان رهاست. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به هلدینگ های مختلف تبدیل شده است و مدیر هلدینگ راه و مسکن و شهرسازی یک کرمانی است و هفته قبل از وی درخواست کردیم که عملیات اجرایی پل هوانیروز قبل از تعیین تکلیف منابع آن آغاز شود. همچنین پیشنهاد اجرای بلوار شهید سلیمانی دادیم که هزینه های خود را از محل تهاتر واحدهای تجاری که ایجاد می کند، تامین کند.

فداکار فلکه سرباز(میدان بیرم آباد) را یکی از مشکلات شهر کرمان دانست و گفت: چون این میدان ورودی شهر کرمان از منطقه سرآسیاب است با اجرای طرح اصلاح، این میدان بسته می شد لذا برخی ها با انجام تصادف ساختگی و … شهرداری را مجبور به توقف اجرای این پروژه کرده اما باید زیرگذر در اینجا اجرا شود.

او با راه اندازی شرکت تامین سرمایه موافق بود و در ادامه اظهار کرد: مقرر شد ثبت اولیه آن با ۵۰۰ میلیارد تومان صورت گیرد و در هفته جاری مشکلات ثبتی آن حل و ثبت خواهد شد و از محل این شرکت مشکل مالی پروژه های بزرگ استان حل می شود. در مرحله دوم این شرکت سهامی عام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11018

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.