افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

آغاز برخورد با رودخانه‌خواری در کرمان/دادستان: آزادسازی ۲۵ هکتار شروع شد

  • کد خبر : 11208
  • 14 مهر 1401 - 13:42
آغاز برخورد با رودخانه‌خواری در کرمان/دادستان: آزادسازی ۲۵ هکتار شروع شد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از آغاز آزادسازی ۲۵ هکتار از زمین‌های تصرفی بستر و حریم رودخانه‌ها در این استان خبر داد و گفت: با پیگیری دادستانی و همکاری آب منطقه‌ای، عزم جهادی برای مقابله با زمین‌خواری از طریق تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها در استان شکل گرفته است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، دادخدا سالاری افزود: طرح ویژه آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها از منطقه خوش آب و هوای کوهپایه(شهرستان کرمان) با آزادسازی افزون بر پنج هکتار از زمین ها آغاز شده است و در دیگر نقاط خوش آب و هوای استان ادامه دارد.

وی توضیح داد: با تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها بویژه در مناطق خوش آب و هوا و رودخانه‌خواری‌های گسترده در این حوزه طی سال‌های گذشته در برخی از مناطق استان و کشور، کاربری زمین های اطراف رودخانه‌ها به مسکونی و تجاری تغییر یافته است.

به گفته دادستان کرمان، این زمین ها پس از تسطیح به افراد مختلف فروخته شده است، مصالح و نخاله‌های حاصل از این اقدامات نیز در زمان وقوع سیل، موجب مسدود شدن دهانه پل‌ها و افزایش خسارت‌ها می‌شود، از این‌رو مقرر شد طرح ویژه آزادسازی بستر و حریم رودخانه با پیگیری دادستانی کرمان و با همکاری شرکت آب منطقه ای استان اجرایی شود.

سالاری خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ویژه آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها، ضمن مقابله با زمین‌خواری و تصرف زمین ها در استان بویژه در مناطق خوش آب و هوا، با جلوگیری از انسداد مسیل‌ها از بروز و تشدید خسارت سیل‌های احتمالی در آینده نیز جلوگیری می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان بیان کرد: اجرای طرح مذکور از منطقه کوهپایه کلید خورده زیرا این منطقه به دلیل شریط مساعد آب وهوایی، همواره مطمع نظر زمین‌خواران بوده و با اجرای این طرح ۵.۵ هکتار زمین این منطقه رفع تصرف شده است.

وی، مدیران را به نظارت دقیق بر مجموعه و پرهیز از هرگونه ترک فعل در این حوزه توصیه و بیان کرد: نباید اجازه داد افراد از خلاء نظارت‌های دقیق و ترک فعل‌های مدیران سوء استفاده و به زمین های حریم و بستر رودخانه‌ها تعرض و دست درازی کنند.

سالاری از اقدامات و عزم جدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در راستای آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها تقدیر و بیان کرد: ماموریت ویژه‌ای به مدیران آب منطقه‌ای استان به منظور شناسایی زمین های تحت تصرف زمین‌خواران داده تا در اسرع وقت ضمن جمع‌بندی تصرفات انجام شده، برخوردهای قانونی لازم را براساس پشتیبانی دستگاه قضایی اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات رودخانه‌خواری در بین زمین‌خواران اضافه شده است اظهارداشت: دادستان‌های سراسر استان نیز به این موضوع ورود کرده‌اند تا اقدامات این حوزه به صورت گسترده در سطح استان اجرایی شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه دستگاه قضایی با هرگونه اقدام غیرقانونی در تصرف اراضی دولتی و ملی از قبیل حریم و بستر رودخانه‌ها با جدیت برخورد می‌کند، ادامه‌داد: در گذشته به دلیل تصرفات غیرقانونی انجام شده از سوی زمین خواران، مسیل‌ها و دهانه پل‌ها مسدود و خسارت‌های ناشی از سیل چندین برابر شده است و از این رو دستگاه قضایی استان به منظور حفظ حقوق عامه با هر فرد متخلف در هر جایگاهی برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11208

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.