افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024

یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع دستی کرمان صادر شد

  • کد خبر : 10629
  • 23 خرداد 1401 - 12:57
یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع دستی کرمان صادر شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: طی سال گذشته، یک میلیارد و ۵۰۰ میلوین دلار صنایع‌دستی از مبادی گمرکی این استان صادر شد که بیشترین حجم صادارت صنایع دستی مربوط به گلیم و فرش بوده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، فریدون فعالی روز دوشنبه  افزود: علاوه بر صادرات صنایع دستی استان کرمان که از گمرکات انجام می‌ شود، میزان قابل توجهی از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این استان نیز توسط گردشگران ایرانی و خارجی به عنوان سوغات خریداری شده و از کرمان خارج می‌شود.

معرفی یک هزار و ۱۴۵ نفر برای دریافت تسهیلات صنایع دستی

وی با اشاره به حمایت های مالی از هنرمندان و فعالان صنایع دستی کرمان اظهار داشت: سال گذشته هزار و ۱۴۵ هنرمند صنایع‌دستی این استان برای دریافت تسهیلات شامل تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده کرونا، بنیاد برکت، مستقل، پشتیبان و معین اقتصادی به بانک های عامل معرفی شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: طی سال جاری نیز تاکنون ۱۰۳ هنرمند صنایع‌دستی از محل تسهیلات تبصره ۱۸، تسهیلات دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: ۴۵ میلیارد و ۳۶۷ میلیون ریال اعتبار استانی طی سال جاری در حوزه احداث و توسعه صنایع دستی اختصاص داده شده است.

۴۸ اثر صنایع دستی کرمان مهر اصالت دریافت کردند

وی با اشاره به برگزاری ششمین دوره داوری مهر اصالت ملی در سال ۱۴۰۰ افزود: از ۵۱ سهمیه استان کرمان برای ارسال آثار صنایع‌دستی به ششمین دوره داوری مهر اصالت، ۴۸ اثر موفق به دریافت مهر اصالت شد و استان کرمان در بین استان‌های منطقه سه کشور (کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) مقام اول را به خود اختصاص داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: رشته‌های پته‌دوزی، خراطی چوب، زیورآلات سنتی، فیروزه‌کوبی، پاپیه‌ماشه، چاقوسازی، گلیم‌بافی، ابریشم‌دوزی، چهل تیکه‌دوزی، درودگری سنتی، پریواردوزی، تولیدات چرمی دست‌دوز، سفالگری، حصیربافی، سازهای سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مهر اصلیت صنایع دستی دریافت کردند.

پنج هزار نفر آموزش های صنایع دستی در کرمان فرا گرفتند

وی با اشاره به توجه به حوزه آموزش صنایع دستی تصریح کرد: بیش پنج هزار متقاضی در سال ۱۴۰۰ آموزش های مروبط به این حوزه را فرا گرفتند که از این تعداد، ۳۵۰ نفر شاغل صنایع دستی بودند و آموزش‌های لازم در رشته‌های بسته‌بندی، تجاری‌سازی و همچنین برندسازی آموختند.

فعالی با بیان اینکه سال گذشته حوزه صنایع دستی استان کرمان شاهد اتفاقات بسیار خوبی بود افزود: در نشست پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور در اسفند سال گذشته، شهرهای شهربابک در رشته فیروزه، راور در رشته قالی، قلعه‌گنج در رشته حصیربافی و راین در رشته چاقوسازی و شهر کرمان نیز به علت تنوع انواع صنایع‌دستی به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی به تایید کمیته انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی رسید.

وی بیان کرد: برای معرفی، حمایت و رونق اقتصاد حوزه صنایع دستی، سال گذشته، تعداد ۱۹ بازارچه نوروزی و ۱۳ نمایشگاه محلی صنایع‌دستی در استان کرمان برگزار شد و ۲ بازارچه دائمی صنایع دستی نیز در دست راه‌اندازی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: همچنین در سال گذشته در رشته پته‌دوزی فاطمه سعیدی حائز رتبه در جشنواره بین‌المللی فجر شد و دیپلم افتخار را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با غنای تاریخی و فرهنگی و اقلیم های متفاوت صنایع دستی متعددی دارد که مشهورترین آنها قالی و فرش، گلیم، پته، شال، مصنوعات فلزی و غیره محسوب می شوند که به خارج از استان و کشور صادر می شود.

در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

تعداد ۷۰ هزار هنرمند در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10629

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.