افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024

گزارش مشروح جلسه شورای شهر بم / از ارائه گزارش مالی توسط شهردار تا حاشیه‌ها

  • کد خبر : 6330
  • 29 تیر 1399 - 20:30
گزارش مشروح جلسه شورای شهر بم / از ارائه گزارش مالی توسط شهردار تا حاشیه‌ها

  به گزارش طلوع ارگ، جلسه شورای شهر بم در ساعت ۵:۲۰ دقیقه با حضور ۳ تن از اعضای شورا آقایان ولندیاری و قاسمی و به ریاست محمدتقی جهانپور شروع شد در حالی که تعداد از مدیران خیریه ها به دعوت شورا به صحن شورا آمده بودند .علیرضا اشرف زاده رییس اداره بهزیستی شهرستان بم […]

 

به گزارش طلوع ارگ، جلسه شورای شهر بم در ساعت ۵:۲۰ دقیقه با حضور ۳ تن از اعضای شورا آقایان ولندیاری و قاسمی و به ریاست محمدتقی جهانپور شروع شد در حالی که تعداد از مدیران خیریه ها به دعوت شورا به صحن شورا آمده بودند .علیرضا اشرف زاده رییس اداره بهزیستی شهرستان بم هم در صحن شورا حضور داشت.

بخش اول
رئیس شورا ضمن خیر مقدم به مهمانان از آنها نیز تقدیر میکند و ادامه میگوید هدف از این دعوت تشکر از شما بزرگواران هست واحترام گذاشتن به شغل مقدس شما و حل مشکلات مربوطه هست.
بعد از حدود ۱۵ دقیقه از شروع جلسه منصور عزیزآبادی دیگر عضو شورا به صحن شورا اضافه میشود.
رامین ولندیاری از اعضای شورای شهر در خصوص موسسات خیریه و نقش آنها از اوایل زلزله در بم تا حال توضیحات را ارائه میکند و از اهمیت وجود این موسسات میگوید.
عزیزآبادی در ادامه از قول اشرف زاده رئیس اداره بهزیستی که صحن شورا حضور داشت میگوید: که اداره بهزیستی از شورا آزرده خاطر است و ما باید بدانیم که هر قولی می دهیم در راستای قانون، باید به آن عمل کنیم.
رئیس اداره بهزیستی بم در ادامه به ارائه گزارش و عملکردی از کارهای مربوط به اداره خودش میگوید و در پایان صحبتهایش میگوید: گلایه ها باشد برای بعد!
وی در پایان گفت: کارهایی که موسسات خیریه بعد از کرونا و قبل از کرونا انجام دادند قابل قیاس نیستند و من در استان به واسطه عملکرد خوب این موسسات رو سفید هستم و همه میدانیم که اعتبارات دولتی کفاف کارهای اداره ما را نمی دهد، وی افزود: همینجا اعلام میکنم که خدا رو شکر در مجموعه های بهزیستی هیچ‌ مورد مثبت کرونا تا به این لحظه نداشتیم.
جهانپور در ادامه حرفهای اشرف زاده گفت: انشالله بزودی بازدیدی انجام خواهیم داد و هر چه در توانمان باشه انجام خوهیم داد ما میتوانیم کارهای زیادی با کمک دکتر خلیلی انجام دهیم.
در ادامه جلسه مدیر موسسات خیریه به شرح مشکلات خود پرداختند که عمده مشکلات آنها در حوزه های پشتیبانی جهت برگزاری کلاس آموزشی، مشکلات مالی، معرفی پزشکان به مراکز، کمبود نیروهای متخصص، برگزاری کلاسهای آموزشی برای توانمند شدن بیشتر پرسنل موسسات و نداشتن محیط ساختمانی کافی بود.
در ادامه جهانپور رئیس شورا از حمایت شورا از این موسسات گفت و ادامه داد تا حد توان به این موسسات کمک می کنیم تا مشکلاتشان حل شود.
خانم خلیلی نیز در ابتدای سخنان خود به تقدیر از این موسسات پرداخت و گفت شما موثر هستین و موثر خواهید ماند .
در ادامه جلسه شورا علی طاهریان نایب رئیس شورا به جلسه اضافه شد.
خانم سام نژاد دیگر عضو شورا نیز در ادامه گفت: تشکر میکنم از آقای اشرف زاده که مثل یک پدر در این مجموعه حضور دارند. من به حال شماها غبطه میخورم و از خداوند میخوام اجر زیاد به شما دهد. وی در ادامه گفت: تعداد زیادی از دکترها نمی دانند که چه جوری میتوانند به این موسسات کمک کنند، در جلسه ای که رییس هلال احمر کشور داشتم درخواست داشتم تعداد خیر به ما معرفی کنند که ایشان در پاسخ به من گفتند: در استان کرمان خیرهای بزرگی حضور دارند. و این تقصیر ماست که خیرین را شناسایی نکردیم تا بتوانیم در حوزه های مختلف از وجود آنها استفاده کنیم.
علی طاهریان در ادامه ضمن تقدیر از همه موسسات خیریه نیز گفت: این نعمتی هست که خداوند به هرکسی نمیدهد و از همه تشکر میکنیم و ‌مخصوصا از آقای اشرف زاده و همکارانشان. و از ایشان درخواست دارم افرادی را که با لابیگری تحت پوشش قرار گرفتند و نیاز ندارند را از حمایت این اداره خارج کند تا از هدر رفت هزینه ها جلوگیری شود.
در پایان این بخش از شورای شهر از مدیر موسسات خیریه تقدیر به عمل آمد .

بخش دوم

درادامه، جلسه شورای شهر با حضور محمد بنی اسدی شهردار بم و خانم عرفانی معاونت توسعه شهرداری و خانم مالکی رییس امور مالی شهرداری و تمام اعضای شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه جهانپور رئیس شورا ضمن خسته نباشید به شهردار و تمامی پرسنل شهرداری گفت: به هیچ‌وجه اجازه نمیدهم شورا درگیر حاشیه شود از شهردار درخواست کردیم به صحن شورا بیایند تا گزارشی از شهرداری و همچنین دلیل عقب افتادن حقوق کرگران توضیحاتی رو شفاف برای برای مردم و رسانه ها بگویند.

ما انشالله با تلاش و کوشش زیاد با وفاق و با هبستگی به آبادانی این شهر کمک میکنیم ، همه در یک کشتی هستیم و بنده به عنوان رییس شورا به هیچ کس اجازه رخنه در دل اعضای شورا را نمیدهم تا شورا بتوانند وارد حلشیه بکنند.

طاهریان نائب رییس شورا نیزضمن خوش آمدگویی به شهردار و معاونانش ادامه داد: در مجموعه شهرداری تکریم ارباب رجوع در وهله اول مهم است و در خصوص مسایل مالی شهردار هم به خلق بودجه از راههای مختلف نیز اشاره کرد. وی ضمن تقدیر از شهردار بابت کاهش هزینه های اضافی شهرداری خبر داد که شهرداری به طور متوسط روزانه به ۵۰ میلیون درامد رسیده و ما باید حرفی می زنیم عمل کنیم و کار به گذشته شورا نداشته باشیم، یکی دیگر از کارهای خوب شهرداری بروزرسانی پرونده های شهرداری بوده است. که سالیان زیادی بروزرسانی نشده بودند. ما باید بدانیم تعامل حرفی دیگر فایده ندارد و باید رو به سوی تعامل عملی بیاوریم.

منصوورعزیزابادی در ادامه از هفتمین برد تیم فوتبال بانوان شهرداری بم خبر داد و این خبر را به شهردار، اعضای شورای شهر و شهروندان تبریک گفت.

رامین ولندیاری ضمن تقدیر و تشکر از شهردار از تشکیل شورای راهبردی محله در دفتر شهردار خبر داد و در ادامه خواست گفت: در پرداخت قرارداد اعضای تیم فوتبال اقایان با مشکل مواجه شده بودیم که با مساعدت شهردار تا حدودی این مشکل حل شد و بنده تقاضا دارم تا بخش از مطالبات فوتبال مردان پرداخت شود تا بازی های پایانی رو با خوبی تمام کنند .

جهانپور از از خانم سام نژاد میخواهد تا صورت جلسه هر نشست شورا نوشته شود و به امضای همه اعضا برسد و در صورتی ایشان حور ندارد منشی دوم اینکار را انجام دهد

قاسمی دیگر عضو شورا ضمن تبریک به تیم فوتبال بانوان شهرداری بم در ادامه میگوید:  ما از شورای ۹۶ تا شورای ۹۹ هستیم و۳ سال از عمر شورا می گذرد و حدود ۴۰ میلیارد تومان سالانه شهرداری از طریق درآمد داخلی ، ارزش افزوده و یا موارد دیگر  درآمد داشته است و در طول ۳ سال این عدد حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.

زمانی که آقای ریاضی شهرداری را به آقای پشتیبان تحویل داد صورت حساب را بنده امضا کردم و شهرداری مثبت به پشتیبان تحویل داده شد وحدودی از بدهی ها پرداخت شده بود

اگر ۶۰ درصد هزینه ها جاری و پرداخت حقوق بوده مابقی پول در کجا خرج شده است؟ بطور مثال چه مصداق عینی وجود دارد و پروژه عمرانی شاخصی انجام شده است به غیر از پروژه میدان سراداران که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون هزینه داشته، نه آسفالت داشتیم که مقدار هم انجام شده با قیر رایگان بوده، نه در طو این ساله نظافت شهری اتفاق خاصی رخ داده نه پسماند به جایی رسیده نه پایش تصویری به سرانجام رسید

بنده سوال دارم که حسابرسی شهرداری در صحن شورا مصوب شده است و نتیجه چه زمان به شورا ارسال میشود؟و چرا امروز  شهرداری منفی ۲۲ میلیارد تومان است!؟

سمانه سام نژاد دیگر عضو شورا در ادامه گفت: از شهردار به اندازه کافی در مراسمات گوناگون تقدیر و تشکر شده است و ما باید به موضوع اصلی برسیم، ایشان با اطلاعات کافی شهردار شدن با اشرافیت کافی به شرایط موجود در شهرداری را داشتند. دو هفته قبل بنده و حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم در مجلس جلسه ای با وزیر راه درخصوص آسفالت شهر بم داشتیم بنده میگویم درست نیست با توجه به مشکلات پیش روی شهروندان در خصوص آسفالت کوچه ها از خودیاری مردم استفاده کنیم

بنده به عنوان رییس کمیسیون عمران شورای شهر و با کمک بقیه عضای شورا توانستیم تاکنون از طریق پیگیری ۴۰ کوچه شهر بم را با قیر رایگان آسفالت کنیم.

گفته می شود درآمد شهرداری از ۵ میلیون به ۵۰ میلیون رسیده است آیا این درآمدها باتدابیر شهرداری رخ داده یا در قالب عوارض از مردم گرفته شده است، اینکه شهرداری از طریق فشار به مردم به درآمد برسانیم درست نیست و باید با سرمایه گذاری و تدابیر خود شهرداری به درآمدزایی و سوددهی برسیم.وی در ادامه افزود: کارگران شهرداری که بیشترین فشار کار بر عهده این افراد است و همیشه از آنها تقدیر و تشکر بعمل می آوریم اما پانزده روز حقوق ماهیانه  آنها پرداخت شده است.و طی گزارش هایی که به بنده رسیده عدم پرداخت حقوق و معوقات پرسنل شهرداری در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. وی در ادامه افزود: بخشنامه به شهرداری آمده که ابتدا باید حقوق پرسنل پرداخت شود و بعد هزینه های جاری و عمرانی که پروژه عمرانی قابل توجهی در شهر اجرا نمی شود در ادامه سام نژاد در خصوص عوارضی تحت عنوان ارزش افزوده مالیات که از مردم دریافت میشود خبر داد و تاکیدکرد این خلاف قانون است. وی ادامه داد در صدور پروانه ساختمانی مالیاتی تحت عنوان ارزش‌افزوده ملک از مردم دریافت می سود که این اصلا مناسب نیست. مصوبه شورای شهر به عنوان بهره برداری از ساخت و سازهای غیرمجاز برخلاف ماده ۱۰۰ قانون است و اگر شورای شهر این مصوبه را داشته خلاف قانون بوده و بنده این مساله را از طریق بازرسی استان و دیوان عدالت اداری پیگیری میکنم وی ادامه داد: یک ساختمانی که خلاف ساخته شده باشد نباید جریمه شود چه برسد به اینکه عوارض بدهد

در ادامه سام نژاد از مبتلا شدن یکی از غسال های بهشت زهرا خبر داد و اینکه در این  خصوص با مشکل مواجه شده ایم و تدابیری برای تفکیک بیماران کرونایی و دیگر بیماران رخ نداده است وی ضمن انتقاد از ساخت کلیپ های شهرداری و نشر آنها در فضای مجازی گفت: وظیفه ذاتی شهرداری رنگ آمیزی جداول و نظافت شهر است و هر شهرداری به راحتی می تواند این کار را انجام دهد کماکان که دهیاری ها هم انجام می دهند.

عزیزآبادی در ادامه جلسه عنوان کرد که اگر مصوبه خلاف قانون مصوب شده بهتر است در صحن شورا بررسی شود و مشکل حل شود تا اینکه به مراجع بالاتر ارجاع داده شود ما وحی منزل نیستیم.

خانم خلیلی ضمن تایید حس مطالبه گری خانم سام نژاد گفت:  بالاخره شورا بعد از ۳سال به بلوغ مطالبه گری رسید وی به در ادامه به سام نژاد میگوید: چرا در ۳ سال گذشته چیزی نمی گفتید! ما باید مسولینی که دلار ۴هزارتومانی را گرفتند و  با دلار ۲۵هزارتومانی تحویل می دهند را به چالش بکشیم.بنده مطالبه دارم که هر چه سریعتر جریان تیراندازی به شورا و خانه شهردار تعیین تکلیف شود، هر زمان خواستیم صحبت کنیم گفتند امنیت شهر را به خطر می اندازید، صحبت نکنید و گردشگری تهدید میشود.

سمانه سام نژاد با اجازه از رئیس شورا جلسه را ترک میکند.

در ادامه جلسه محمدتقی جهان پور رییس شورا عنوان کرد: ۷۶ کیلومتر حدود ۴۲میلیارد تومان برای آسفالت بافت ناکارآمد شهری اعتبار نیاز است.از  سرکار خانم عرفانی و سرکارخانم مالکی پایان هر ماه ریز درآمدها و هزینه ها را به صحن شورا ارایه دهند

وی در خصوص صحبتهای مطرح شده توسط خانم سام نژاد گفت: اگر مصوبه ای که در شورا امضا شده و یکی از اعضا به آن مخالفت دارد باید کتبا این درخواست نوشته شود و کمیته تطبیق بررسی کند نباید در شورا تنش وجود داشته باشد و اگر عضوی باعث ایجاد تنش شود بنده بعنوان رییس شورا با عضو محترم برخورد خواهم کرد.مردم خود همه چی را متوجه میشوند و در همیاری آسفالت به کمک شهرداری آمدند و بهتر است کارهای تبلیغاتی نکنیم، ما  نباید در شورا قیافه حق به جانب بگیریم و نظر مردم را تغییر دهیم بگذارید فضای همدلی بین شورا باشد و نگذارید تمام مطالب را برای مردم رسانه ای کنیم.

وی در پایان گفت: در بازدید که امروز به همراه هیاتی که از تهران امده بودند مطرح شد که امسال هیچ قیر رایگانی در مجلس تصویب نشده است و ما باید با توجه به توان مالی خوده شهرداری و همیاری مردم نهضت آسفالت را به سرنجام برسانیم.

محمد بنی اسدی شهردار بم ضمن تشکر از اصحاب رسانه و اشاره به تعامل و همکاری آنها با مجموعه شهرداری و شورای شهر گفت: از صبر و حوصله و همکاری شهروندان شهر بم که با وجود کمی و کاستی هایی که در مجموعه شهرداری هست تشکر می‌کنم. قدرشناسی مردم از زحمات همکاران ما در مجموعه شهرداری باعث دلگرمی و پشتوانه ای برای من و همکارانم است امیدواریم با انجام خدمت صادقانه و خالصانه بتوانیم جوابگوی این قدرشناسی مردم عزیزمان باشیم.

بنی اسدی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: هر کدام از شما ها برای شهر نعمت و موهبت هستید و امیدواریم که با تعامل و همکاری بتوانیم آنچه را که مردم از ما توقع دارند و ِدینی که بر گردن ما است را بتوانیم با همین همدلی و وفاق انجام بدهیم و شاهد ارتقاء و پیشرفت روز افزون شهرمان باشیم.

وی در ادامه هفتمین پیروزی تیم بانوان فوتبال شهرداری بم در لیگ برتر را تبریک گفت و افزود: جا دارد که از زحمات شورای شهر، تک تک بازیکنان و خانم جعفری مربی این تیم تقدیر و تشکر ویژه به عمل آید امیدواریم سالیان بعد هم همچون گذشته شاهد ارتقاء ورزش بانوان شهر در حوزه‌های مختلف ورزشی باشیم.

وی ضمن تشکر از معاونت‌های مختلف، مدیران حوزه‌های مختلف و سازمان های تابعه شهرداری که با وجود سختی های اقتصادی که در شهرداری وجود دارد ولی باز هم تلاش خود را می‌کنند تا جلوی مردم و خدای خود سربلند باشیم به موضوع همدلی و وفاق و رضایتمندی بین همکاران اشاره کرد و گفت: علی‌رغم کمبودها و سختی‌هایی که امروز در مجموعه شهرداری هست همدلی و وفاق را در کارهایمان شاهد هستیم به واسطه شرایط سخت اقتصادی کشور و شیوع بیماری کرونا که به تبع ماهیت شهرداری ها و درآمدهایی که برای یک مجموعه شهرداری تعریف شده است بیشترین ضرر و زیان به واسطه تعطیلی ها متوجه شهرداری ها بوده است حتی کارخانجات ِمختلف، صنایع بزرگ و کوچک دچار تعطیلی شدند که تبعات آن بیشتر از هر دستگاهی متوجه شهرداری ها می باشد.

محمد بنی اسدی تاکید کرد: من از سیزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ حکم شهرداری را دریافت و مجموعه شهرداری بم را تحویل گرفتم. صورتجلسات گزارش های مالی موجود و قابل رویت می باشند موجودی شهرداری ۵۰۰ میلیون تومان بود که تحویل گرفته شد و میزان بدهی نزدیک به ۲۲ میلیارد مشخص شد که مستندات آن در حوزه مالی شهرداری وجود دارد.

وی در خصوص واریزی های ارزش افزوده گفت: از روزی که من در جایگاه شهردار حضور پیدا کردم واریزی های ارزش افزوده به حساب شهرداری به این شرح است:

مبلغ ۲ میلیارد تومان بابت بهمن ماه

۶۶۴ میلیون تومان بابت اسفندماه

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بابت ارزش افزوده فروردین‌ماه

۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت اردیبهشت ماه

و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم بابت خرداد ماه واریزی داشتیم که قبل از سال طبق روال حقوق و مزایای کارکنان شهرداری، عیدی و پاداش آنها را پرداخت کردیم و همچنین بعد از سال طبق مستندات حقوق کامل کارمندان تاکنون پرداخت شده است.

وی بیان کرد: از درآمدهای اختصاصی مجموعه شهرداری به جز اسفند ماه در فروردین ماه نزدیک به ۲۳۰ میلیون تومان واریزی داشتیم، در اردیبهشت یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان و در خردادماه یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومان دریافتی داشتیم و باید به سویی پیش برویم تا کدهای درآمدی شهرداری را فعال کنیم چون اکثر آنها غیر فعال هستند « کدهای درآمدی شهرداری همان چیزی است که به تصویب شورای شهر می رسد و تحت عنوان تعرفه‌های عوارض شهرداری محسوب می‌شود » در این بین کد هایی هست که به آن توجه نشده و باید راهکارهایی داشته باشیم که فعال شوند که در دستور کار حوزه معاونت توسعه و مالی قرار گرفته تا با فوکوس روی این موارد بتوانیم راهکارهایی برای فعال کردن این کد ها پیدا کنیم.

وی در خصوص افزایش عوارض شهرداری خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان عوارض شهرداری تغییر و افزایش پیدا نکرده است سال گذشته در شورا افزایش ۱۵ درصد مصوب و تایید شد و بر اساس همین مصوبه و تاییدیه ای که روی کد های درآمدی و تعرفه های شهرداری صورت گرفت از مردم عوارض کسب می شود که بیشترین عوارض هم در حوزه شهرسازی است قبلا اگر سلیقه‌ای عمل می‌شد و بعضی از این عوارض دریافت نمی شده است این دال بر این نیست که امروز شهرداری مرتکب خلاف شده است آنچه را قانون هست انجام می‌گیرد و محاسبات ما به صورت دقیق و سیستمی انجام می شود و ما امروز روی پرونده های شهرسازی برگ دستنویس نداریم و متراژ و کاربری ملک در سیستم تعریف می‌شود و محاسبات بر اساس تعرفه ها و کدهایی که در سیستم تعریف شده است با شفافیت کامل انجام و اعمال می‌شود.

شهردار بم در خصوص ارزش افزوده کاربری ملک گفت: ارزش افزوده ملک هم جزء همین تعرفه‌ها و عوارض و جزء ضوابط طرح تفصیلی تایید شده است که متاسفانه به صورت سلیقه‌ای از بعضی ها گرفته شده است و از بعضی ها هم گرفته نشده ولی امروز به صورت دقیق محاسبه می‌شود اگر مثلاً ما ملکی را در جایی با کاربری فضای سبز داشته باشیم و ضوابط طرح تفصیلی به ما اجازه تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی را بدهد قطعاً عوارض صدور پروانه بر اساس مسکونی باید محاسبه شود این قاعده ای است که در همه جا استفاده می شود اگر این ارزش افزوده کاربری را دریافت نکنیم به شهر ضربه وارد کرده‌ایم ماهیت شهرداری این است که به مردم خدمات بدهد، دریافت هزینه ها را انجام دهد و باز برای خود مردم و شهر آنها را هزینه کند محل درآمد دیگری برای شهرداری تعریف نشده این مالیات بر ارزش افزوده هم که چند سالی تعریف و وارد شهرداری می‌شود حق استفاده آن را در امورات جاری نداشتیم و این پول می بایست صرفاً برای امور عمرانی هزینه شود اما به دلیل اینکه شهرداری ها در امورات جاری با مشکل روبه‌رو بودند مصوب شد تا در امورت جاری هم استفاده شود متاسفانه اکنون اگر شهرداری بخواهد به میزان درآمد خود اکتفا کند حتی نمی‌تواند پرداخت حقوق را پوشش دهد.

بنی‌اسدی ادامه داد: این تصور اشتباه است که به خاطر اینکه هوای مردم را داشته باشیم قیمت هر متر ملک مسکونی ۸۰ هزار تومان یا ۱۲۰ هزار تومان زده می‌شود این ظلم به مردم شهر است. جایی که زمین واحد تجاری ما متری ۱۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود چرا باید کارشناسی آن را متری ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بزنیم که پایه می‌شود برای عوارض صدور پروانه و عوارض مختلفی که باید شهرداری دریافت کند و خرج شهر شود اگر توانسته ایم ۱۰ میلیون را برسانیم به ۵۰ میلیون بابت این است که داریم قانون را رعایت می‌کنیم سیستم محاسبه می‌کند و سلیقه‌ای عمل نمی‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توانیم آیتمی را حذف کنیم یا تخفیف دهیم.

محمد بنی اسدی در خصوص آسفالت معابرگفت: درهمه ی  شهرهای استان بحث خودیاری های آسفالت انجام و اخذ می‌شود حتی آسفالتی که از قبل اجرا شده است. مشارکت مردم یک امر بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است مشارکتی که مردم برای آسفالت انجام می‌دهند مشارکتی است که  در محل و جلوی خانه خود نتیجه آن را می‌بینند. امروز نرخ قیر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون تومان رسیده است ولی محاسباتی که ما انجام می‌دهیم بر اساس همان نرخ مترمربعی ۵۶۰۰۰ تومان است و تغییری در محاسبه صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: بر اساس حکم کمیسیون ماده ۵ و اختیاراتی که استاندار به شهرداری در خصوص اجرای حکم ها و رأی های کمیسیون ماده ۱۰۰ علی الخصوص رای های تخریبی که روی سازه های سبک و غیر استاندارد در برخی از شهرها من جمله شهر بم داده است و در حال انجام می‌باشد شهرداری ملزم است که ظرف کمترین زمان نسبت به اجرای ماده کمیسیون ۱۰۰ اقدام کند اما شورای شهر در جهت رفاه حال مردم و کسبه مصوب کرده افرادی که در حال بهره‌برداری از ملک  با سازه ی سبک هستند یک سال فرصت دارند که به جای تخریب ملک عوارض یک سال کسب و پیشه خود را پرداخت کنند که این امتیاز بزرگی است با وجود اینکه در شهری که ثبت جهانی شده ساخت اینگونه سازه ها خلاف است شهری که باید کاملا این امر در آن مورد توجه قرار می‌گرفت و مسئولین قبلی باید در این زمینه پاسخگوی این سهل انگاری باشند. اکنون در شهر ۴ هزار واحد سقف سبک تجاری و مسکونی را مشاهده می کنیم.

وی تصریح کرد: ما در همین شرایط سخت ملزم هستیم که مردم را امیدوار کنیم و اعتماد آنها را جلب کنیم و به آنها خدمات بدهیم و اگر کسی هم مشارکتی می‌کند در کمترین زمان ما هم جواب این اعتماد را بدهیم و اگر کسی خود یاری اش را پرداخت کند کمتر از یک ماه آسفالت آن کوچه انجام خواهد شد و به هیچ عنوان سلیقه‌ای عمل نخواهیم کرد که در این زمینه با دو شرکت بومی پخش آسفالت قرارداد بسته‌ایم و شرکت سومی را هم به صورت مناقصه انتخاب می‌کنیم تا در زمینه پخش آسفالت کمک کند در زمینه تولید آسفالت واگذاری به بخش خصوصی انجام شده است و دغدغه تامین قیر را نداریم هرچند بدهی هایی را برای ما ایجاد می‌کند که باید به فکر بدهی‌ها هم باشیم.

وی افزود: گزارش عملکرد هایی که به صورت روزانه از حوزه‌های مختلف شهرداری در فضای مجازی عنوان می‌شود اگر برای بعضی ها آزار دهنده است خودشان را اصلاح کنند وگرنه وظیفه من طبق فرموده رهبراین است که گزارش عملکرد را برای امیدواری مردم ارائه دهم حتی اگر جزئی باشد، چون ماهیت شهرداری این است اگر قرار باشد شهرداری فقط حقوق پرسنل را بدهد و هیچ خدمتی در شهر انجام نشود بهتر است درب  شهرداری را ببندیم و برویم. وظیفه ما خدمات‌دهی به مردم است باید در این شهر آشفته که پایان بازسازی آن سال ۸۶ اعلام شد ببینیم در زمینه عمران شهری چه کار کردیم؟ چقدر توانسته ایم خدمات دهیم؟ واضح است اگر وارد محله ای شویم انگار رفته ایم توی روستا !نه باغات حصار دارند! و نه جوی ها جدول! و نه معبرمان آسفالت دارد! کدام شهری چنین شرایطی را دارد؟ در حوزه مسکونی هم مثل شهرک رزمندگان و امام وضعیت را می‌بینید وضعیت مسکن مرکز شهر را هم می‌بینید امروز که باید یکی از اصلی ترین خواسته های مردم را مرتفع کنیم آیا این حق را داریم که جلوی این قضیه را بگیریم؟ بحث طرح تفصیلی که باید کمکی باشد برای شهرداری در بحث افزایش درآمدها و مسائل و مشکلاتی که مردم امروز در گوشه گوشه ی شهر با آن مواجه هستند باعث می‌شود ضوابط طرح به ما اجازه ندهد بتوانیم پروانه ای را صادر کنیم! و مردم مجبور می‌شوند بروند باغات را تخریب کنند تا از آن استفاده ی مسکونی کنند و مجبور شوند تا سازه غیرمجاز بسازند! این وظیفه ما است ما نباید دست روی دست بگذاریم و بگوییم طرح تفصیلی این شرایط را دارد! نه هیچ پیشنهادی بدهیم، نه هیچ بررسی ای بکنیم، نه هیچ بازنگری را در دستور کارمان قرار بدهیم که اعتبار دولتی نیست! راه و شهرسازی که وظیفه اش انجام طرح تفصیلی است نمی‌تواند انجام دهد و بنابراین شهر را قفل کنیم و با چنین وضعیتی روبه‌رو شویم! بنابراین به کمیسیون ماده ۵ پیشنهاد دادیم که اگر راه و شهرسازی نمی‌تواند الزام اول شهر این  است که طرح تفصیلی شهر بازنگری شود پیشنهاداتی هم در این زمینه به کمیسیون ماده ۵ و به شورای راهبردی حوزه میراث فرهنگی فرستادیم تا در حفظ باغات و صدور مجوزها بررسی و اصلاح کنند و پاسخ این بود که در طرح تفصیلی باید اصلاح شود در همین زمینه مصوبه‌ای در استان داشتیم که گفتند ۵۰ درصد آن را شهرداری متقبل شود و ۵۰ درصد دیگر را استان برای طرح تفصیلی بم متقبل خواهد شد دوباره اگر بخواهیم این قضیه را باز درگیر حواشی کنیم زمان را از دست می دهیم بنابراین به صورت قانونی مکاتبه کردیم با شورا که این امر را بر اساس مناقصه عمومی انجام دهیم. اگر حتماً نظرمان روی یک شرکت یا شخص خاص باشد و بخواهیم مثل گذشته ۲ سال شهر را معطل نگه داریم چون فلان مرکز متعلق به دولت است این کار را انجام دهد در صورتی که هیچ تامین اعتبار نه برای استان و نه برای شهرستان انجام نشده است و دو سال زمان را به راحتی از دست داده‌ایم و می دهیم و دوباره همین مورد را تکرار میکنیم سازمان بازآفرینی امروز به صراحت اعلام می‌کند ما پولی نداریم بگذاریم و دوباره ما خودمان را معطل کنیم. وزیر هم این دستور را دو سال پیش هم داده‌اند.

بنی اسدی در خصوص پرداخت ها گفت: ما در این مدت زمان یک میلیارد تومان روی قراردادهای عمرانی و نزدیک ۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان حقوق و مزایا و دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون هزینه‌های کارپردازی و عمومی پرداختی داشته‌ایم و در کنار این چک های باقی مانده از سنوات قبل که موعد شان رسیده بود را پرداخت کردیم (نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان) می‌توان گفت تقریباً معادل آنچه که درآمد داشته ایم هزینه هم کرده ایم علاوه بر آنکه توانسته ایم چک های باقی مانده از سنوات قبل را نیز بپردازیم.

شهردار بم خطاب به شورا گفت: مطالبه گری حق شورا نه تنها برای شهرداری بلکه برای همه دستگاههای خدماتی شهر و شورا باید مطالبه‌گری داشته باشد. ما در این شرایط سخت در حوزه های مختلف به کمک اعضای شورای شهر نیاز داریم تا به کمک مجموعه شهرداری بیایند و کدهای درآمدی را که تعریف شده است را در جلساتی با حضور کارشناسان حوزه درآمد، املاک، مالی و بودجه موارد را شناسایی و راهکارهایی براییشان تعریف و تقویت کنیم و آنچه را که جزء ظرفیت‌ها میباشد را بررسی کنیم. در کنار آن هم علیرغم آنکه امروز شرایط امکان سرمایه‌گذاری و درآمدزایی برای شهرداری وجود ندارد دنبال مشارکت بخش خصوصی هستیم تا وارد بحث های درآمدزایی هم بشویم. چند تا از پروژه‌هایی که گزارش آنها را در فضای مجازی دیدید مثل نیروگاه خورشیدی در مرحله عقد قرارداد و امضا قرار دارد و دیگری مجموعه شهربازی است که خوشبختانه با بخش خصوصی وارد مذاکراتی شدیم ولی به واسطه بیماری کرونا و عدم تجمع شاید نتوانیم بازگشایی را انجام دهیم. بحث تبلیغات شهری که تا امروز به آن به صورت جدی و کارشناسی نگاه نشده بود را در دستور کار قرار داریم که با کمک بخش خصوصی درآمد خوبی را برای مجموعه شهرداری تعریف کنیم و موارد دیگر همچون هیئت عالی سرمایه گذاری که شخص فرماندار هم یکی از اعضای هیئت می باشند با راه‌اندازی و تاسیس این هیئت و شروع به کار آن موارد مورد پایش قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم از این محل هم اقداماتی انجام دهیم هر چند شرایط فعلی شرایط سرمایه گذاری برای شهرداری و ورود به کارهای سرمایه گذاریهایی که بعد از آن بتوانیم درآمدی داشته باشیم واقعا سخت است ولی امیدواریم با حمایت شما بتوانیم آنچه دغدغه امروز مردم هست را مرتفع کنیم.

شهرداربم در خصوص فصل خرما و ضایعات خرما گفت: در این فصل با ضایعات خرما و نخاله ها در سطح شهر روبرو هستیم که مردم باید در این زمینه رعایت کنند و با هزینه خودشان این ضایعات را انتقال دهند ما هم اگر در توانمان باشند در روزهای خارج از شیفت می توانیم از دستگاه‌های دیگر کمک بگیریم ولی برای ما هزینه دارد و باید اجاره کنیم.

پایان جلسه

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6330

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.