افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024

کاشت گونه‌های متنوعِ بومی؛ راهی برای پایداری منابع و فضای سبز

  • کد خبر : 11872
  • 23 بهمن 1401 - 11:22
کاشت گونه‌های متنوعِ بومی؛ راهی برای پایداری منابع و فضای سبز

یادداشت – بهنام خداشناس

طلوع بم – بهنام خداشناس: یکی از توصیه‌ها یا بهتر بگوییم تجویزهای راهبردی در مورد فضای سبز شهری این است که در یک محدوده، یک مدل و یک گونه گیاهی و درخت کاشته نشود. رعایت این موضوع ضمن ایجاد تنوع کیفی و بصری کمک می‌کند که در تنشها و تغییرات آب و هوایی همه دستاورد و فضای سبز یک منطقه از دست نرود.
متاسفانه در سرمای شدید چند وقت پیش بم شاهد بودیم که برخی گونه‌های درختی بلوارهای اصلی شهر دچار یخ زدگی و خشکیدگی شدند؛ به طوری که شهرداری مجبور به هرس گسترده آنها شد. در مکانهایی مثل بلوار صدوقی که در سالهای قبل یک گونه درخت در آن کاشته شده بود به یکباره این خیابان سبز به گذری خشک تبدیل شد. البته امیدواریم که ریشه آنها خشک نشده باشد و دوباره سبز شوند. این اتفاق مصداق خیلی خوبی برای نکته بالا است.

از آنجاییکه که شاید در آینده تغییرات آب و هوایی را بیشتر احساس کنیم، پیشنهاد می‌گردد از این به بعد مدیران و کارشناسان محترم واحدهای فضای سبز شهرداریهای بم و بروات و دیگر شهرها این نتیجه را مد نظر قرار داده و در ایجاد فضای سبز شهری دقت بیشتری کنند تا چند سال زحمت خودشان و بودجه شهر و آب را از دست ندهیم.
باید یادآوری کرد که دستورالعمل فضای سبز در شهر و کشورهای پیشرو و توسعه یافته، کاشت بوته و درختانی با تنوع گونه‌های بومی، سازگار، کم آب‌بر و حتی مثمر است.

عکس: بلوار صدوقی و دو خیابان دیگر در بم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11872

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.