افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 18 March , 2024
نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان عنوان کرد:

چشم مردم بم به خط لوله انتقال آب خشک شد

  • کد خبر : 3355
  • 24 آذر 1397 - 17:05
چشم مردم بم به خط لوله انتقال آب خشک شد

نماینده مردم شرق استان کرمان: رییس شرکت آب و منطقه ای استان برای پروژه انتقال اب از اسد نسا به بم و بروات هیچ پیگیری ندارد.

پروژه انتقال آب از سد نسا به بم و بروات، نزدیک به ده سال است که روی دست دولت و مسوولان استانی مانده و پس از گذشت این همه سال تکمیل نشده است، مردم شهرهای شرقی استان کرمان مجبور به استفاده از آب شرب با کیفیت پایین هستند.

سد نسا در ۸۰کلیومتری شهر بم که یکی از بهترین آب های ایران را دارد و از کوه های جبال بارز تامین می شود، ده سالی هست که مردم شرقی کرمان را در انتظار خود گذاشته و هنوز مردم این منطقه نتوانسته اند از سهم طبیعی خود از این سد استفاده کنند به همین دلیل به سراغ این موضوع رفتیم تا دلیل کند جلو رفتن این پروژه را از مسوولان آن جویا شویم.

محسن امیری مجری پروژه انتقال آب از سد نسا به بم و بروات می گوید: پروژه خط انتقال آب از سد نسا به بروات و بم در حال انجام است، مشکلات این پروژه صرفا از نبود اعتبارات بوده است، این پروژه که قراردادش سال ۹۰ منعقد شده در سال های ۹۱ و ۹۲، اعتبارش صفر بوده و از سال ۹۳ هم اعتبار شروع شده اش به صورت قطره چکانی بوده است، مشکل عمده این پروژه وضعیت اعتباری آن است. پیشرفت فیزیکی آن تا به حال ۴۵درصد بوده و ۲۰۰ و ده میلیارد تومان دیگر برای ادامه این پروژه هنوز لازم داریم.

از مصوبات سفر رییس جمهور به کرمان برای سال ۹۶ تا ۹۸ مجموعا ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است که اگر این مقدار را سوای بحث سنواتی امسال بپردازند، پروژه را پایان ۹۸ می توان تحویل داد.

امیری ادامه می دهد: اکثریت پروژه های کشور به دلیل نوسانات قیمتی تعطیل شده اما با تمام این مشکلات پروژه خط انتقال آب از سد نسا هنوز در حال انجام است و با توجه به حساسیتی که روی این پروژه قرار دارد، تلاش بر کامل شدن آن وجود دارد، اما این نکته هم حایز اهمیت است که بدون پول و اعتبار هم نمی توان پروژه را تکمیل کرد، زیرا که قیمت ورق در فولاد مبارکه و دیگر تولید کنندگان بخش آهن آلات چندبرابر شده که برای لوله گذاری این پروژه به آن احتیاج داریم.

در قرار داد این پروژه مدت پیمان آن ۵۴ ماه در نظر گرفته شده یعنی برابر با چهار سال و شش ماه، اما اتفاقی که افتاد، صفر بودن اعتبار این پروژه در دو سال اول بوده که دلیل آن هم مشکلات موافقت نامه ای در ساختمان سد نسا برمی گردد و بعد از اصلاح این موافقت نامه، پروژه به جریان افتاد. پروژه ۱۲۳میلیارد تومان قرارداد اولیه اش بود که ۳۱۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۳ برابر هزینه خواهد داشت.

به گفته این مجری طرح، سال ۹۳ به این پروژه ۱۰میلیارد تومان، سال ۹۴، ۱۳میلیارد اعتبار داده شد و این مقدار پول در مقابل هزینه برآورد شده هیچ به حساب می آید. در واقع  به این پروژه باید در دو مرحله نگاه کرد، طرح کلی این پروژه آبرسانی به شهرهای شرقی استان است ولی فعلا به بم و بروات و روستاهای مسیر را منحصر شده است، مطالعات جهت آبرسانی به سه شهرستان ریگان، فهرج، نرماشیر انجام شده ولی این سه شهر در مرحله اخذ ردیف اجرایی هستند و بعد از آن باید پیمانکار این پروژه انتخاب شود.

به گفته او از عوامل استفاده از سد نسا کشاورزی است، ولی به این خط انتقال مرتبط نیست و این خط برای آب شرب و بهداشت به مقدار ۲۰ میلیون متر مکعب و ۶ میلیون متر مکعب برای استفاده در صنعت است، در واقع آب مصرفی کشاورزی از سد جدا می شود و از بند انحرافی در کانال های شبکه پایین دست، به دست کشاورزان می رسد. در حال حاضر آب شرب بم و بروات از آب های زیرزمینی تهیه می شود.

حبیب الله نیکزادی نماینده مردم شرق استان هم در این خصوص به خبرآنلاین می گوید: بحران آب در کشور ما بسیار جدی است و بم هم یک منطقه خشک در استان به حساب می آید و تنها امید مردم به سد نسا است. سال هاست که از حقوق بیت المال این سد بنا شده اما متاسفانه مردم این منطقه امروزه هیچ استفاده از آن را ندارند به جز این که تعدادی از روستاهای زیر سد نسا، گاها فنی و غیر فنی از این آب استفاده می کنند زیرا که در خیلی از نقاط کانال های اصلی اجرا نشده و مردم به صورت سنتی برای کشاورزی استفاده می کنند. حقابه این سد هم مشخص شده که به محیط زیست، کشاورزی ، صنعت و آب شرب اختصاص پیدا می کند. در حال حاضر ما نه از این آب برای صنعت و نه برای آب شرب استفاده ای داریم و نزدیک  ۱۰ سال است که هنوز این پروژه خط انتقال به نتیجه نرسیده و زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

دولت دراین خصوص چندین بار وعده چند ماهه برای اتمام این پروژه داده ولی مشکل اصلی این است که پیمانکار ها می گویند، به ما پول ندادند، و زمانی که ما می پرسیم شما چه مقدار طلبکار هستید؟ جوابی دریافت نمی شود، اگر این افراد طلبی داشتند می توانستیم پول پروژه را دریافت کنیم اما طلب هم ندارند. مشخص است که پیمانکار امورات خود را به طور کامل انجام نداده است و لازم است یک نظارتی روی فعالیت پیمانکاران وجود داشته باشد. در کجای دنیا این قرار بوده که دولت یا مجری پول دهد اما خود پیمانکار هیچ هزینه ای نکنند. در حال حاضر ۴۰میلیارد تومان پول گرفتند و سال گذشته هم از دو سفر رییس جمهور، ۱۶میلیارد تومان داده شد و ما باقی هنوز مانده است.

نیکزادی ادامه می دهد: سفره های آب زیرزمینی درحال از بین رفتن هستند، مسوولان برای مردم کرمان تصمیم دارند آب دریا را شیرین کنند اما در بم با وجود این که سد نسا را قرار دارد، هیچ مدیریتی در خصوص آن وجود ندارد و علاوه بر اینکه دولت به دلیل این نبود مدیریت مجبور به هزینه گزاف تر در آینده خواهد شد، مردم هم به دلیل وجود آب با کیفیت پایین، دچار بیماری های قلبی و سرطانی شده اند.

پولی که امروز برای صرف صرف سلامتی مردم باید خرج شود، در سال های آینده هزینه درمان مردم می شود که آیا بهبودی پیدا می کنند یا خیر و نمی دانم چرا دولت روی طرح های خود توجیه اقتصادی و سلامتی  ندارد.در خصوص سد نسا نامه هایی به جناب جهانگیری و رونوشت هایی به دفتر برنامه بودجه و همچنین استانداری داده شده تا هزینه ۲۰۰میلیارد تومانی پروژه سد نسا تامین شود تا این طرح کامل شود. اگر حدود ۱۷۰ میلیارد تومانی که که رییس جمهور در سفرش برای این پروژه را در نظر گرفته را در اختیار ما بگذارند، برای ماباقی آن هم فکری خواهیم کرد.

نماینده مردم شرق استان کرمان می گوید: احساس می شود کسی به فکر سلامتی مردم نیست، علارغم این که از آب سد نسا که جز درجه یک های آب ایران به حساب می آید، اما استفاده ای از آن نمی شود و سالانه ۳۰میلیون متر مکعب از آب های تحت العرضی برداشت داریم، این در حالی است  که هیچ جایگزینی هم برای این آب ها نداریم. در حال حاضر وضعیت مناسبی نداریم و به شدت از دولت گلایه داریم و می خواهیم فکری برای مشکل آب مصرفی و سلامتی مردم داشته باشند، انتظار می رود برای شهر بم پیشگیری لازم را داشته باشند، تا مشکلی شبیه کل کشور با وجود سد نسا برای مردم بم ایجاد نشود.

«نیکزادی» در آخر گفت: اتمام  این پروژه هر سال به سال دیگر موکول شده من مطمئن هستم به دلیل نبود همت در این خصوص تا سال ۹۸ هم آب به بم نمی رسد، آب منطقه ای استان هم اصلا در این خصوص پیگیری ندارد، از ایشان بپرسید که چند بار به بم در همین سال جاری سفر کرده است ؟ در واقع هرکسی یک وظیفه ای دارد، قرار نیست که همیشه  نماینده بدود، با این وجود خود من اعلام کردم که هر کاری از دستم ساخته است، انجام می دهم.

با توجه به صحبت هایی که در خصوص روند انتقال آب از سد نسا به بم و بروات وجود داشت، به سراغ مردم رفتیم تا از وضعیت آب از نگاه آن ها هم آشنایی پیدا کنیم، افراد با وجود این که تمایلی به بیان اسم خود نداشتند اما از وضع تلخی آب و ناسالم بودن آن شکایت کردند، یکی از مردم بروات که چند سالی است که به دلیل بیماری آب شرب خانه خود را از قنات فراهم می کند به خبرآنلاین می گوید: جفت کلیه های من دچار مشکل شده اند و پزشکانی هم که به آن ها مراجعه کرده ام دلیلش را آب نسبت داده اند. یکی دیگر از زن های بم هم می گوید: یادم هست، چند سال پیش به همراه یکی از دوستانم که در شهر دیگری زندگی می کند، یک دست ظرف چدن خریداری کردیم که ظرف های من اول شوره انداختند و بعد هم از ته قابلمه تیکه تیکه، کنده شدند اما ظروف دوستم هیچ مشکلی پیدا نکردند. گرچه ما به مزه آب عادت کردیم اما مهمان های ما از شهرهای دیگر از آب معدنی  استفاده می کنند.

در این خصوص به سراغ مدیریت شرکت آب و فاضلاب بم هم رفتیم که به خبرآنلاین اعلام کردند: درباره این موضوع اظهار نظری نمی توانند داشته باشند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3355

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.