افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
پور طاهری معاونت دارو علوم پزشکی بم:

مهمترین طرح دارویاری تجویز و مصرف منطقی دارو می باشد

  • کد خبر : 10856
  • 10 مرداد 1401 - 16:19
مهمترین طرح دارویاری تجویز و مصرف منطقی دارو می باشد
مهمترین طرح دارویاری تجویز و مصرف منطقی دارو می باشد

به گزارش طلوع بم، دکتر صوفیا پور طاهری معاونت دارو علوم پزشکی شهرستان بم در خصوص اجرای طرح دارو یاری گفت: طرح دارو یاری از ۲۳ تیر ماه با دستور رییس جمهور کلید خورد و انجام شد. قاعدتاً وقتی طرحی بزرگ میشود ناملایماتی اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید با اطلاع رسانی مشکلات را انعکاس داد. تا الان به داروها ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شد و متاسفانه گاهی هم این اتفاق می‌افتاد که ارز تخصیص داده شده در راه دیگری استفاده می‌شدند و قاعدتا بیمار از آن نفعی نمی‌برده است و وقتی که دارو قیمت خود را به علت اینکه ما ارز ترجیحی می‌دادیم به دلیل قیمت پایین دارو، قاچاق معکوس بشود.
وی افزود: اتفاقاتی که اخیراً در خصوص بعضی از اقلام دارویی در بازار اتفاق می‌افتاد این بود که یک سری افراد دارویی را که به شکل نسخه ای یا آزاد با یارانه دریافت می‌کردند و آن را با قیمت گزاف در کشورهای همسایه مثل عراق،پاکستان و هندوستان می‌فروختند و حتی بعضاً کالای ما از کشورهای دیگر صادرات می‌شد بنابراین به این نتیجه رسیدند که باید ارز ترجیحی حذف شود و به خود بیمار تخصیص داده شود تا فردی که از آن ذینفع می‌شود خودِ بیمار باشد و ارز هم در مسیر صحیح استفاده شود بنابر این تصمیم گرفته شد ارز ترجیحی از دارو برداشته شود که با این تصمیم قیمت داروهایِ تولیدِ داخل از ۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و داروهای خارجی که مشابه داخلی داشتند ارز آنها کلا حذف شده بوده است. از طرفی هم برای دسترسی بیمار به داروی مورد نظر در این شرایط اقتصادی رایزنی هایی با بیمه ها انجام شد و دولت و وزارت بهداشت هم پای کار آمدند و قرار شد قیمت ها بشکل افزایش درصد مورد تعهد دارو در بیمه باشد و علاوه بر آن با کمک نرم افزار یارانهٔ ارز که طراحی شده است تغییری در پرداخت بیمار اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: مهمترین مسئله ای که باید روی آن تاکید داشت این است که راه اصلی برای تهیه دارو نسخه است و اگر بیمار بدون نسخه به داروخانه مراجعه کند ارز ترجیحی و یارانه شامل او نمی‌شود پس مهمترین و امن ترین نکته برای تهیه داروها در بحث یارانه تخصیص داده شده به آنها تهیه نسخه پزشک برای دارو است.چون دارو کالایی عادی نیست که بتوان آن را به تعداد انبوه و به هر روشی خریداری کرد.
پور طاهری یادآورشد: پایاپای شروع طرح در کلیه سامانه‌های سازمان غذا و دارو قیمت داروها بروز رسانی شد و کلیه اقلامی که در این طرح تغییر قیمت داشتند برای آنها افزایش قیمت اعمال شد و همه داروخانه‌ها با قیمت جدید خدمات ارایه می‌دهند.
وی تاکید کرد: تامین اجتماعی در همان اوایل طرح پرتال خود را بروزرسانی کرد و در ادامه بیمه سلامت هم اضافه شود و سایر بیمه ها هم در حال بروزرسانی هستند. وقتی طرحی بصورت ملی و بزرگ کلید می‌خورد ممکن است مغایرتهایی هم بوجود بیاید و گزارش شود اما این مغایرت‌ها هم در حال بررسی و بروز رسانی است.
وی اظهار کرد: با راه اندازی سامانه تیتک و با توجه به اینکه بیماران دارای پرونده الکترونیک هستند دارو از ابتدا ثبت و قابل رد یابی می‌باشد و زمان و مکان و فردی که دارو را تهیه کرده است همه مشخص می‌باشد.
تعدادی از داروهای otc (دارویی که بدون نسخه قابل تهیه است) هم با این طرح وارد بیمه شدند که در هیچ جای دنیا به این داروها بیمه تعلق نمی‌گیرد اما وزارت بهداشت با هدف مساعدت به مردم تعدادی از این داروها به لیست بیمه اضافه شدند و مردم می‌توانند این داروها را با نسخه معتبرتهیه کنند.
وی در خصوص افرادی که بیمه ندارند گفت: افرادی که بیمه ندارند خودبخود در بیمه سلامت به مدت سه ماه بصورت رایگان بیمه شده‌اند تا اطلاع رسانی انجام شود تا افراد اگر بیمه فعالی ندارند به اداره بیمه سلامت مراجعه کنند و از بیمه بهرمند شوند این امر برای اتباع خارجی که ثبت و شناسایی شده اند هم امکان پذیر است و حتی بیمه «سر تخت» هم با این طرح برای افرادی که بیمه نداشتند و یا مجهول الهویه هستند را خواهیم داشت.
داروهای بیماران خاص و صعب العلاج با درصدهای بالا تخت پوشش بیمه هستند اما بیماری که دنبال داروی برند خارجی هست باید مابه‌التفاوت را بپردازد.
وی در مورد افراد با بیمار مزمن که مجبورند بعضی از داروها مثل فشارخون، قند خون و… را بصورت روتین استفاده کنند گفت: در سامانه بیمه ها امکان تمدید مجدد نسخه را فراهم شده است. یعنی بیماری که هر روز باید دارویی را استفاده کند نیاز به ویزیت مجدد ندارد و میتواند نسخه را مجدد تمدید و دارو دریافت کند اما این در صورتی امکان پذیر است که بیمار از پزشک بخواهد تیکِ تمدیدِ دارو را روی سامانه فعال کند‌ بعد از فعال شدن تیک تمدید نسخه بیمار میتواند در دو مرحله نسخه اش را بدون اینکه به پزشک مراجعه کند دارو دریافت کند.
وی خاطر نشان کرد: در طرح دارو یاری تعدادی از داروها به فهرست داروهای بیمه ای اضافه شدند. داروهای مکمل و داروهای گیاهی چون جزء فهرست داروهای رسمی ما نیستند بنابراین در این طرح وارد نشدند و ما برای مکمل ها و داروهای گیاهی افزایش قیمت نداشتیم گر چه وزارتخانه پیگیر هست که در این مورد بسته های پیشنهادی و تعدیل قیمت‌هایی اعمال شود که در صورت ابلاغ، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.
وی در خصوص میزان تغییرات قیمت ها گفت: در این طرح ۶۹ درصد داروهای تولید داخل ۵۰%افزایش قیمت داشتند و ۱۷.۵ درصد هم بین ۵۰ تا ۱۰۰% ، ۱۱.۵ درصد از داروها هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰% و دو درصد از داروها بالای ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که این افزایش قیمت هم از طریق سهم بیمه و هم از طریق ستون یارانه جبران می‌شود و در پرداختی بیمار تغییری وجود نخواهد داشت. با اجرای طرح دارو یاری ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه بیمه شدند و ۳۶۶ قلم داروی پر مصرف و ضروری برای بیماری دیابت، پر فشاری خون و بیماریهای قلبی-عروقی بیمه شدند. هدفِ بزرگی که در این طرح دنبال می‌شود تجویز و مصرف منطقی دارو است که با اجرای این طرح جلوی خیلی از موارد تامین و تهیه دارو بدون نسخه گرفته خواهد شد. سامانه ۱۹۰ سامانه‌ ای کشوری است و همه می‌توانند با گوشی هوشمند ثبت شکایت کنند. یا با شمارهٔ ۰۳۴۴۴۳۴۲۹۰۶ تماس و یا حضوری مراجعه کنند.

گزارش: ناهیدذاکری

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10856

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.