افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

پاسخ به سوالات مخاطبین در خصوص بیمه تامین اجتماعی

  • کد خبر : 6414
  • 08 مرداد 1399 - 16:09
پاسخ به سوالات مخاطبین در خصوص بیمه تامین اجتماعی

در این قسمت سیدصادق احمدی زاده رییس تامین اجتماعی شعبه بم به سوالات مردمی پاسخ داده است

در این قسمت سیدصادق احمدی زاده رییس تامین اجتماعی شعبه بم به سوالات مردمی پاسخ داده است

چگونه می توانیم در کارگاهی که مشغول فعالیت هستیم بیمه شویم؟
بر اساس ماده ۳۹ و ۲۸ قانون تامین اجتماعی تا زمانی که افراد در کارگاهی مشغول کار هستند کارفرما موظف است افراد را بیمه کند و لیست حق بیمه ی آنها را به سازمان ارسال و حق بیمه آنها را پرداخت کند توقع بر این است به منظور برخورداری از حمایت های سازمان تامین اجتماعی این کار توسط کارفرمایان صورت گیرد در صورتی که این اقدام صورت نگرفت افرادی که در کارگاه مشغول فعالیت هستند می توانند با مراجعه به واحد بازرسی شعبه تامین اجتماعی بم مراجعه کنند و ما هم اقدام به صورت برداری اسامی افراد شاغل در کارگاه خواهیم کرد و افراد بیمه می‌شوند و از حمایت های قانونی که حق همه ی بیمه‌شدگان و کارگران است برخوردار خواهند شد.

چرا نرخ حق بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری افزایش پیدا کرده است؟
نرخ حق بیمه سازمان تامین اجتماعی ثابت می باشد در خصوص بیمه اختیاری معادل ۱.۲ دهم حداقل دستمزد ۲۷ درصد آن، و در خصوص مشاغل آزاد با توجه به بندهای ۱۲ ۱۴ ۱۸ درصد ) که وجود دارد می‌باشد هر سال نرخ‌های حق‌بیمه تغییر نمی‌کند بلکه این دستمزدها هستند که توسط شورای عالی کار مشخص می‌شود و قطعاً وقتی دستمزد و حداقل دستمزد تغییر و افزایش پیدا می‌کند به تبع آن حق‌بیمه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اطلاع رسانی در مورد انواع بیمه ها و خدماتی که ارائه می‌دهند چگونه است؟
ما در طبقه همکف اداره و واحدها بنرهایی را نصب کردیم و کلیه بیمه ها و خدمات و حمایت‌های را که می‌توانند به مشمولین ارائه دهند را به اختصار بیان کردیم اگر بازهم همشهریان در این زمینه اطلاعات و مشاوره ی بیشتری نیاز داشتند می‌توانند به واحد مشاوره در اتاق معاونت بیمه‌ای مراجعه کنند و پاسخ دریافت کنند و علاوه بر این می تواند به آدرس سایت tamin.ir مراجعه و به بخشنامه و دستورالعمل های سازمان نیز دسترسی داشته باشند.

چرا مبلغ مستمری ها کم است؟
طبق قانون متوسط دستمزد دو سال آخر خدمت به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود و آنچه را که کارفرمایان به سازمان بیمه ارسال کنند بر اساس آن مستمری را پرداخت می‌کنیم. به کارفرمایان توصیه می‌کنم لیست حق بیمه بیمه شدگان را به صورت واقعی به سازمان ارسال کنند چون مبنای پرداخت مستمری و حمایت‌های سازمان همان لیست های حق بیمه ای میباشد که کارفرمایان به سازمان ارسال می‌کنند بنابراین اگر لیست غیر واقعی و با حداقل دستمزد و آنچه که وجود ندارد را به سازمان ارسال نمایند بیمه‌شده ها که در آینده در زمره مستمری‌بگیران و ما قرار خواهند گرفت از حمایت‌های کمتری برخوردار خواهند شد. طبق مصوبه‌ای که هنوز بخشنامه آن نیامده است افرادی را که ۳۵ سال سابقه خدمت باشند حداقل ۳ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. افرادی که ۳۰ سال خدمت کرده باشند ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، افرادی که ۲۰ سال سابقه خدمت داشته باشند ۲ میلیون و ۴۹۱هزار تومان، افرادی که ۱۵ سال سابقه داشته باشند ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان و افرادی که ۱۰ سال سابقه خدمت داشته باشند ۲میلیون و ۳۴۳ هزار تومان پرداخت می شود. همسان سازی حقوق مستمری بگیران را خواهیم داشت، این امر از اول مرداد ماه سال ۹۹ با آمدن بخشنامه و در دستورالعمل آن عملیاتی و اجرا خواهد شد تا قسمتی از مشکلات مستمری‌بگیران را بتوانیم حل کنیم.

چرا در مورد بیمه بیکاری سخت‌گیری اعمال می‌شود؟
همان‌طور که در صراحت قانون آمده است بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای شرایط خاصی باشند و به صورت غیر ارادی از کار بیکار شده باشند و تشخیص این غیر ارادی بودن با هیئتی متشکل از سازمان تامین اجتماعی و اداره کار است و به محض اشتغال مجدد بیمه ی بیکاری قطع یا حذف می‌شود. مواردی هم بوده که اشتغال فرد نیاز به بررسی بیشتری داشته است که انجام دادیم و گاه منجر به قطع بیمه بیکاری اش شده است ولی من به همه اطمینان می‌دهم که همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی شعبه بم با تمام توان خود در حال رصد بیمه‌های بیکاری هستند حکم ها صادر و پرداختی‌ها هم صورت می پذیرد، کما اینکه ما شعبه ای هستیم که نسبت به کل کشور بیمه بیکاری زیادی پرداخت می‌کنیم و هرماه متغیر به ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم که قطعاً مستلزم زمان می باشد همشهریان گرامی شکیبایی داشته باشند تا ما بتوانیم کارمان را با دقت بیشتری انجام دهیم.

اگر شخصی بیکار باشد چگونه می‌تواند بیمه شود؟
قانونگذار مشخص کرده است که اگر شخصی دارای کارت پایان خدمت سربازی باشد می‌توانند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی در زمره بیمه‌شدگان سازمان با نرخ ۲۷ درصد قرار بگیرد و اگر کارت پایان خدمت نداشته باشد می‌تواند با یک ماه پرداخت حق‌بیمه نسبت به انعقاد قرارداد بیمه اختیاری اقدام کند.یک ماه پرداخت حق‌بیمه نسبت به انعقاد قرارداد بیمه اختیاری اقدام کند.

در خصوص مراجعه به تامین اجتماعی و سرگردانی بین اتاق ها توضیحاتی بفرمایید.
اگر شما به سایت tamin.ir مراجعه کنید می توانید تمام خدمات بیمه‌ای را دریافت کنید و نیاز به حضور در سازمان تامین اجتماعی ندارید.
آیا در خصوص احداث و راه اندازی بیمارستان تامین اجتماعی اقدامی صورت گرفته است؟ در این خصوص مکاتبات متعددی انجام شده است و در دست اقدام و پیگیری لازم می باشد.
تمدید دفترچه های درمانی به چه صورت خواهد بود؟ دیگر تمدید دفترچه درمانی صورت نمی‌گیرد و بیمه‌شدگان با گرفتن کد دستوی#۱۴۲۰*۴* می‌توانند از وضعیت تمدید دفتر خود مطلع شوند و با همین کد دستوری به پزشکان و یا داروخانه مراجعه و خدمات دریافت کنند.

درخصوص تاخیر پرداخت بیمه بیکاری کارکنان ارگ جدید خصوصا خودروسازان توضیحاتی ارایه فرمایید.
بیمه شدگان موصوف طبق معرفی نامه بیمه بیکاری ازطریق واحد اداره کار مستقر در ارگ جدید به این شعبه ارجاع شده اند و باتوجه به تاریخ وقوع بیمه بیکاری از ۹۹/۱/۱ موضوع باحساسیت وقید فوریت بررسی و حتی قبل از صدور مجوز برقراری بیمه بیکاری از سوی ستاد، احکام مربوطه صادر و مقرری بیکاری فروردین واردیبهشت ۹۹در خرداد۹۹ به حساب عزیزان واریز شد.اما ازانجاییکه افراد موصوف درسایت بیمه بیکاری وزارت کارنیز ثبت نام نموده اند، لذا بررسی یک موضوع واحد در دوستگاه اجرایی مختلف مشکلاتی را برای پرداخت بیمه بیکاری بدلبل پرداختهای مضاعف بوجود اورده و تا رفع همپوشانی و به دستور ستاد مرکزی تهران کلیه احکام بیمه بیکاری افرادی که بدلیل شیوع ویروس کرونا یا بصورت عادی دربازه زمانی۹۸/۱۲/۱لغایت ۹۹/۲/۳۱ بیکار شده اند، معلق شده است واین مورد مربوط به کل کشوربوده ومختص شهرستان بم نمیباشد .علی ایحال با درک حساسیت مسئله واینکه این شعبه بصورت متناوب ماهیانه بالغ بر ۱۵۰۰ نفر بیمه بیکاری پرداخت میکند موضوع این عزیزان ک به تعداد ۴۲ نفر میباشند رانیز طی مکاتبات متعدد با ستاد اداره کل وبصورت روزانه وحتی لحظه ای پیگیری می نماید.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6414

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.