افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024

ورودی سد نساء بم ۲۰ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره این سد در کشاورزی مصرف می‌شود.

  • کد خبر : 2852
  • 25 مرداد 1397 - 10:52
ورودی سد نساء بم ۲۰ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره این سد در کشاورزی مصرف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از فارس، هادی شهسوارپور در جلسه هم‌اندیشی پرداخت تسهیلات کم‌بهره آبیاری نوین و تحت فشار در این شهرستان اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه استفاده از آبیاری تحت فشار و گسترش کشت‌های نوین در روستاها است. وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که بحران آب […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از فارس، هادی شهسوارپور در جلسه هم‌اندیشی پرداخت تسهیلات کم‌بهره آبیاری نوین و تحت فشار در این شهرستان اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه استفاده از آبیاری تحت فشار و گسترش کشت‌های نوین در روستاها است.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که بحران آب جدی است و ۱۲۰ هکتار از باغات شهرستان به‌دلیل کمبود آب خشک شده است، عنوان کرد: در سال آبی امسال ورودی سد نساء بم ۲۰ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره این سد در کشاورزی مصرف می‌شود.

فرماندار بم ادامه داد: در روستاهایی که قنوات و موتور پمپ آب دارند در حال برنامه‌ریزی برای احداث استخرهای پرورش ماهی هستیم و از طریق وزارت کشور پیگیر اعطای وام ۵۰۰ میلیون تومانی به دهیاری‌ها برای اجرای طرح پرورش ماهی هستیم.

شهسوارپور بیان داشت: ما باید کاری کنیم که در بحث آبیاری نوین به یک الگو تبدیل شویم چراکه ما بهترین موقعیت را برای مدرن شدن آبیاری‌ها داریم و ادارات ملزم هستند که فضای سبز خود را به صورت نوین آبیاری کنند.

۸۵ درصد استان با بحران آب مواجه است

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: امسال ۸۵ درصد استان با بحران آب مواجه است که نسبت به سال قبل ۷۵ درصد کاهش بارش داشتیم و متاسفاته در ۳۰ سال گذشته بسیار کم سابقه است.

وی افزود: رووند اقلیم استان و کشور با افزایش دما همراه است و با توجه به اینکه اقتصاد کرمان بر پایه بخش کشاورزی است باید در راستای رفع مشکل کم‌آبی تلاش کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ادامه داد: ما در سال ۷۴ همایشی در ارتباط با آبیاری تحت فشار در رفسنجان داشتیم که کشاورزان استقبال نکردند اما امروز مردم به این نتیجه رسیدند که باید آب را مدیریت کنند.

سعیدی بیان داشت: کشاورزان مشکل کم‌آبی را درک نکردند و مقدار زیادی آب در باغات استفاده می‌کنند که این میزان آب به خاک هم ضرر می‌رساند.

وی با تاکید بر ساخت حوضچه‌های آب در روستاها تصریح کرد: اعتبارات ما در آبیاری تحت فشار در سطح کشور افزایش یافته و ۶ درصد اعتبارات کشور به کرمان اختصاص داده شده است که شامل تسهیلات نقدی و اسناد خزانه است و به هر هکتار ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

از اجرای ۱۰ هزارهکتار آبیاری نوین در بم حمایت می‌کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان عنوان کرد: برای اجرای آبیاری تحت فشار باید شهرستان بم بلوک‌بندی شود و ۱۰ هزار هکتاری که مد نظر است به‌طور جداگانه اجرا شود.

سعیدی در ارتباط با تامین اعتبارات آبیاری نوین قول مساعد داد و اذعان داشت: ما برای تداوم کشاورزی و تولید محصول راهی جز آبیاری تحت فشار نداریم.

وی گفت: طراحان، مجریان و همچنین قطعات و لوزام خوبی در راستای آبیاری نوین در استان موجود است که می‌توانیم با کمک هم طرح‌های آبیاری نوین را اجرایی کنیم.

وی از تغییر روند در اجرای گلخانه‌ها خبر داد و افزود: از محل تسهیلات توسعه روستایی اعتبارات خوبی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و محصولات گلخانه‌ای به خوبی به فروش می‌رسد.

اجرای ۵۲۰۰ هکتار آبیاری کم فشار در کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: بیشترین بهره‌وری در تولید درآمد و همچنین مصرف آب مربوط به گلخانه‌ها است که نیازمند تلاش و جدیت بیشتری است.

سعیدی اظهار کرد: در بحث آبیاری کم فشار دو نوع اعتبار داشتیم که از مجموع ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار به شرق استان اختصاص یافت.

سید محمد حبیب‌الهی مدیر آموزش و پرورش بم نیز گفت: ما در مجموعه هنرستان کشاورزی و تحقیقات کشاورزی ۸۴ هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۳۰ هکتار آن زیر کشت است و ۴ هزار و ۱۰۰ نخل در آن کشت شده است.

وی افزود: ما نیازمند تسهیلات برای ساماندهی موتور پمپ کشاورزی و اجرای آبیاری نوین هستیم که می‌طلبد سازمان جهاد همکاری لازم ‌را با ما داشته باشند.

حبیب‌الهی بیان داشت: بهره‌وری ما از سطح زیر کشت پایین است که نیازمند کار تحقیقاتی و کارشناسی شده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2852

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.