افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
نخلداران کرمان از چالشهای پیش روی کشاورزی می گویند؛

نخلداری در کرمان صرفه اقتصادی دارد؟

  • کد خبر : 9639
  • 10 آذر 1400 - 14:09
نخلداری در کرمان صرفه اقتصادی دارد؟

   متاسفانه این روزها کمک های دولت جوابگوی هزینه نخلداران نیست و مساعدت های بیشتری می طلبد.  از دیرباز بم را با خرما و نخلهای سر به فلک کشیده اش می شناسیم؛ این محصول سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم می باشد […]

 

 متاسفانه این روزها کمک های دولت جوابگوی هزینه نخلداران نیست و مساعدت های بیشتری می طلبد.

 از دیرباز بم را با خرما و نخلهای سر به فلک کشیده اش می شناسیم؛ این محصول سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم می باشد که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارند. با همه مزیت های این محصول برای سلامت و رشد اقتصادی منطقه، کشاورزان بم با مشکلاتی مواجه هستند که در ذیل با هم می خوانیم.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، اکبر صابری یکی از کشاورزان ضمن اشاره به مشکلات نخلداران، می گوید: قیمت فروش خرما نسبت به دیگر محصولات با توجه به هزینه های انباشته، پایین و هزینه بسته بندی و نگهداری محصول پایین است.

این کشاورز همچنین، نوسان شدن قیمت با عملکرد دلالان و واسطه گران را از جمله سایر مشکلات ذکر و تصریح می کند: متاسفانه کمبود کود، بذر،  حمایت نکردن دولت از کشاورزان از جمله مواردی است که می توان گفت مزید بر علت شده است.

محمد حسین اکبری، رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان  در گفت و گو با ایسنا،  عمده خرمای منطقه شرق استان کرمان را رطب نام می برد و می گوید: عمده  ارقام تولیدی محصول خرما، “مضافتی”  است  که در شرق استان تولید می شود و قابلیت صادرات دارد.  خرمای هلیلی، زاهدی پیاروم و مجور از سایر ارقام خرما در بم هستند که میزان تولید آنها کم می باشد.

رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان به مشکلات نخلستان داران اشاره و بیان می کند: عمده  مشکلات نخلداران  در کل کشور خرده مالکی است که برای مالک صرفه اقتصادی ندارد که از مکانیزاسیون استفاده کند تا جایی که کشاورز نمی تواند از مکانیزم های آبیاری قطره ای یا تحت فشار بهره گیرد.

این مسئول تصریح می کند: استفاده از تراکتور، سرشاخه خرد کن و بالابر برای یک نخلستان کوچک توجیهی اقتصادی ندارد که از جمله راهکارها برای رفع این مشکل می توان به استفاده از شرکت های سهامی زارعی  اشاره کرد.

وی تصریح می کند: یکی از مشکلاتی که کشاورزان را درگیر کرده آفت هایی است که  اخیرا به نخلستان ها هجوم آورده و  جهادکشاورزی هم هیچ حمایتی ندارد  و کشاورزان خودشان باید برای مبارزه اقدام کنند و از آنجا که  آفت ها بصورت گسترده در باغات وجود دارد هماهنگی مبارزه می تواند،  تاثیر داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان خاطرنشان می کند: اخیرا دولت پانصد میلیون تومان جهت کمک  به کشاورزان سراسر کشور اختصاص داده  که جوابگوی مبارزه با آفت نیست.

اکبری اظهار می دارد: خشک شدن قنوات  و چاههای کشاورزی بحران آب  را به وجود آورده که باید این امر را جدی بگیریم و با استفاده از آبیارهای نوین می توانیم به بقای نخل ها کمک کنیم که دولت می تواند با در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت در این راستا یاریگر کشاورزان باشد.

وی به  یکی از راهکارهای  استفاده از آبیاری‌های نوین اشاره و تصریح می کند: باید  آبیاری غرق آبی به آبیاری نوین تبدیل شودکه دولت باید مشوقاتی  در نظر بگیرد تا کشاورزان به این سمت رو بیاورند.

اکبری خاطرنشان می کند: قیمت خرما با عرضه و تقاضا بر می گردد که اگر تقاضا بیشتر باشد،  قیمت خرما بالا می رود و هزینه کشاورز پوشش داده می شود.

رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان می گوید: قیمت خرما در چند سال اخیر کاهش نداشته و  میزان صادرات رو به افزایش بوده است؛ البته بحران کرونا سیر صعودی صادرات را کاهش داده ولی در روند عادی افزایش داشته است و شاهد کاهش  فعالیت بازار داخلی و صادرات به واسطه کرونا بوده ایم و چنانچه  بحران کرونا را نداشتیم همانند سال‌های گذشته سیر صعودی در صادرات را طی می کردیم.

وی تصریح می کند: هیچ طرح حمایتی در زمینه صنعت خرما  وجود ندارد؛ بطور مثال برای سیستمهای آبیاری تحت فشار ، کمک های دولت قابل توجه نیست و آنچه که دولت کمک می کند تفاوت فاحشی دارد بگونه ای که  پنجاه درصد هزینه های آبیاری تحت فشار  که کمک دولت در نظر گرفته شده است را نمی دهند.

رئیس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان ادامه می دهد: دولت هیچ طرح حمایتی در خصوص مکانیزاسیون، صنعت فرآوری و صادراتی ندارد ضمن اینکه کشاورزان از تسهیلات بانکی با سودهای بالا استقبال نمی کنند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9639

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.