افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
رییس انتقال خون بم:

مرکز انتقال خون بم جوابگوی چهار شهرستان نیست

  • کد خبر : 10181
  • 20 فروردین 1401 - 10:41
مرکز انتقال خون بم جوابگوی چهار شهرستان نیست

رییس انتقال خون بم گفت: امکانات مرکز انتقال خون بم جوابگوی چهار شهرستان نیست و از لحاظ نیرو و تجهیزات در مضیقه هستیم زیرا مرکز انتقال خون همزمان با دانشگاه علوم پزشکی بم رشد نکرده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، مجید شهسواری بیان کرد: اهدا خون علاوه بر اینکه باعث نجات جان انسان می شود بلکه موجب نشاط و سرزندگی در خود اهدا کننده نیز می شود؛ همچنین با دوبار اهدای خون در هر سال علاوه بر کنترل بیماری ها، سلامت فرد نیز تقویت می شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اعتبارات ملی دارد و برای شهرستان هم اعتبارات مجزا می گیرد اما انتقال خون بم با اینکه باید چهار شهرستان را پوشش دهد امکاناتی در حد یک شهرستان دارد و این موضوع به معضل بزرگی تبدیل شده است.

خون‌گیری محدود، پوشش‌دهی وسیع

رییس انتقال خون بم اظهار کرد: خون گیری ما از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهرستان بم است اما پوششی که می دهیم به ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است؛ همچنین با راه‌اندازی بیمارستان های شرق استان نیز خدمات دهی به این واحد درمانی باید از بم صورت گیرد.

شهسواری تاکید کرد: ۲ بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی فهرج و نرماشیر هم در حال راه اندازی هستند و دانشگاه علوم پزشکی هم مجوز درخواست بانک خون برای این ۲ واحد درمانی را ارائه کرده است که ما به دلیل کمبود خون هنوز نتوانسته ایم مجوز مربوطه را صادر کنیم.

رییس انتقال خون بم همچنین توضیح داد: با خدمات دهی به بیمارستان ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف ما افزایش پیدا می‌کند در صورتی که اعتبارات ما همچنان ناچیز است و جوابگوی جمعیت هدف نیست.

وی تصریح کرد: درخواست نیرو به دانشگاه علوم پزشکی بم داده ایم و قول مساعدت نیز داده شده است اما همچنان در گیرودارهای اداری، نامه نگاری و تبصره های قانونی است؛ نیروی طرحی هم که فرستاده می‌شود نیز چندماه بیشتر فعالیت نمی کند و از خدمات رسانی خارج می شود درحالی که برای جایگزین کردن نیرو باید یکسال منتظر بمانیم.

رییس انتقال خون بم بیان کرد: برای شهرستان ریگان توافق شده بود دانشگاه علوم پزشکی بم نیرو را تامین کند و فرمانداری هم محل را در اختیار  انتقال خون قرار دهد که فرمانداری مکان را در اختیار انتقال خون قرار داد اما متاسفانه دانشگاه نیرویی به ما اختصاص نداد.

وی افزود: اگر بخواهیم مرکز موقت در شهرستان ها برای خون گیری راه اندازی شود باید نیرو، تخت و وسایل مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

کمبود نیروی فنی خون‌گیری

شهسواری مشکل اصلی را کمبود نیروی فنی برای خون گیری در مرکز انتقال خون بم خواند و گفت: انتقال خون اگر نیرو و امکانات لازم را در اختیار داشته باشد و همچنین خودرو سیار خون گیری هم داشته باشیم به راحتی می توانیم در زمان مواجه شدن با کمبود خون به محله ها و شهرستان های اطراف نیز برای خون گیری مراجعه کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون به تنها مکانی که در زمان کمبود خون مراجعه می کنیم کارخانه های خودروسازی ارگ جدید است.

کمبود شدید خون در بم 

رییس انتقال خون بم همچنین درباره کمبود خون در بم بیان کرد: با توجه به همزمانی پیک ششم شیوع بیماری کرونا و نزدیکی به تعطیلات نوروز با کمبود ذخایر گروه های خونی مواجه شده‌ایم و روزهای خلوتی را در پایگاه‌ انتقال خون بم پشت سر می‌گذاریم، این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دائمی است.

وی تاکید کرد: با توجه به کمبود خون به تمامی گروه های خونی به خصوص گروه O مثبت و منفی نیاز داریم زیرا روزانه حداقل باید ۱۰ یا ۱۲ کیسه خون O مثبت داشته باشیم تا بتوانیم نیاز را پوشش دهیم و دیگر به ذخیره نمی رسیم.

شهسواری گفت: هر زمان به تعطیلات نوروز نزدیک می شویم  یا ماه رمضان را پیش رو داشتیم از ۲ هفته قبل ذخیره خون را تهیه می کردیم اما امسال همزمان با پیک کرونا، تعطیلات نوروز و  ماه رمضان باعث شده است نتوانیم ذخیره خونی داشته باشیم زیرا مراجعه اهداکنندگان به پایگاه انتقال خون کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در انتقال خون بم با وضعیت موجود تا اواسط ماه رمضان و شب های احیا با وضعیت بحرانی کمبود خون مواجه می شویم.

شهسواری با اشاره به اینکه روزانه ۲۵ تا ۳۰ واحد خون در خود شهرستان اهدا می شود خاطرنشان کرد: کسانی که تمایل به اهدای خون دارند باید برای این امر خداپسندانه به خیابان طالقانی، مرکز اصلی انتقال خون بم مراجعه کنند؛ این مرکز در تمام روزها از ساعت ۷ تا ۲۲ باز و در هر شرایطی آماده ارائه خدمات است.

وی ادامه داد: تقاضا داریم مردم اهدای خون را به آخر ماه رمضان یا شب های قدر موکول نکنند.

۶۰ درصد مصرف خون برای بیماران تالاسمی است

رییس انتقال خون بم بیان کرد: در شهرستان بم ۶۰ درصد مصرف ما مربوط به بیماران تالاسمی است زیرا خون گیری بیماران تالاسمی دائمی است و این بیماران روزانه ۱۵ تا ۲۰ واحد خونی نیاز دارند.

وی اظهار کرد: قبلا ماهانه حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ واحد گلبول قرمز به بیمارستان ها خون داده می شد اما در چند ماه اخیر به ۶۰۰ تا ۶۵۰ واحد هم رسیده است.

شهسواری افزود: دانشگاه علوم پزشکی بم به  چهار شهرستان بم، نرماشیر، فهرج و ریگان خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می دهد. خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به سایر نقاط استان کرمان از طریق دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، رفسنجان، جیرفت و نیز دانشکده سیرجان انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر فردی که خون اهدا می کند جان سه نفر را نجات می دهد اگر بخواهیم جامعه بم را در نظر بگیریم که ۲۰ درصد اهدا  کننده خون هستند، شاخص  ۲۰ در هزار است که نسبت به نورم کشوری پایین است.

شهسواری یادآور شد: با توجه به پهناوری شرق استان باید به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری این محدوده در بم، نرماشیر، فهرج و ریگان خدمات رسانی کنیم اما نیرو و بودجه آن در حد یک شهرستان باقی‌ مانده و تغییری در آن رخ نداده به همین دلیل با کمبود شدید خون نیز مواجه هستیم.

وی تشریح کرد: با توجه به کم بودن نیروی انسانی و تجهیزات نمی توانیم خون گیری را در یک شهرستان را در دستور کار خود قرار بدهیم؛ همچنین یکی از مشکلات دیگر دوری راه  و هزینه های موجود است که امیدواریم با حل مشکلات دیگر این نیز حل شود و امکانات به حدی برسد که بتوانیم خون گیری در این شهرستان ها را فعال کنیم.

رئیس انتقال خون بم در خصوص تجیهز شهرستان ها به واحد درمان و امکان خون گیری در آن ها توضیح داد: امکان خون گیری در واحدهای درمان وجود ندارد؛ با توجه به اینکه هر سه شهرستان به بیمارستان مجهز هستند این امر محقق نشده البته تیم سیار انتقال خون حضور دارد که سه ماهی یک مرتبه می توانیم اعزام داشت باشیم  اما همین را هم به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم پوشش بدهیم.

وی گفت: هر بیمارستانی که راه اندازی می شود به میزانی واحد خونی نیاز دارد به طور مثال یک بیمارستان ۳۲تختخوابی حدود ماهانه یکصد واحد خون می خواهد.
شهسواری تصریح کرد: متاسفانه در انتقال خون جذب نیروی انسانی و تجهیزات مغفول مانده است.

شهسواری ضمن تشکر از جمعیت هلال احمر که همیشه در این امر کمک کرده ادامه داد: این سازمان مردم نهاد می تواند در خصوص مکان ها و تجهیزات به کمک انتقال خون بیاید تا بتوانیم خون گیری در سه شهرستان دیگر را فعال کنیم.

وی میزان مصرف خون در تعطیلات سال گذشته را  ۴۰۹ واحد خون اعلام کرد و گفت: در فروردین  سال جاری این مقدار ۴۹۴ واحد یعنی ۸۵ واحد بیشتر بوده است که دلیل آن را می توان حوادثی که در تعطیلات نوروز رخ داد بیان کرد.
شهسواری عنوان کرد: در حال حاضر برای تامین خون بیشتر با اعزام تیم سیار، تبلیغات در فضای مجازی و رسانه ها و نیز ستاد نماز جمعه انجام می شود.

وی اضافه کرد: اهدا خون بانوان بیش از ۶ درصد و آقایان ۹۳ درصد می باشد که دلیل این اختلاف اهداخون بانوان و آقایان را کمبود خون در بین بانوان است.

رئیس انتقال خون بم در خصوص افرادی که بر روی بدن آن ها تاتو وجود دارد توضیح داد: معافیت تاتو برای افرادی که تمایل دارند اهدای خون داشته باشد یک سال است و پس از سپری شدن این مدت می توانند اهدای خون داشته باشند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10181

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.