افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان

در بحث شیرین بازار فروش خرما انچه به شدت با ان مخالفم قرارگرفتن بازار به دست وزارت جهاد کشاورزی است

  • کد خبر : 1421
  • 23 مهر 1396 - 17:46
در بحث شیرین بازار فروش خرما انچه به شدت با ان مخالفم قرارگرفتن بازار به دست وزارت جهاد کشاورزی است

نماینده مردم شرق استان کرمان گفته به شدت با قرار گرفتن بازار فروش خرما در دست جهاد کشاورزی مخالف هستم. این اتفاق نامیمون و غیرقانونی از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد افتاد.

جلسه هم اندیشی توسعه بخشی کشاورزی شرق استان کرمان با حضور معاون وزارت جهادکشاورزی، نیکزادی پناه نماینده چهارشهرستان شرق استان و فرمانداران و مسئولین شرق استان در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه نیکزادی پناه ضمن یاد و خاطره شهدای گرانقدربه نمایندگی از مردم شرق استان کرمان سیاستها وتصمیمات بیخردانه رئیس جمهور امریکا را محکوم کرد و گفت: ملت سلحشور ایران در مقابل این یاوه گویی ها ایستاده ایم و به این ادمهای بی فکر خواهیم فهماند نیروهای مسلح کشور جمهوری اسلامی ایران همیشه مورد حمایت ایران خواهند بود خصوصا سپاه پاسداران که بفرموده مقام معظم رهبری اگر سپاه نبود کشور هم وجود نداشت و باید بدانند خط قرمز ملت ایران نیروهای مسلح کشور بخصوص سپاه پاسداران است.
نیکزادی پناه افزود: متاسفانه افت بزرگ شهرستان های ما این است زمانی مشکلات را بازگو میکنیم دوستان فکرمی کنند می خواهیم کاستی های مدیران را مطرح کنیم در صورتی اینگونه نیست ما دنبال شفاف سازی هستیم تا به مدیران ارشد کشور بگوییم ‌اگر مشکلی است فقط خاص مدیران ما نیست ما مانند همه ایران از ثروت های این مملکت دارای سهم هستیم .
وی اظهارداشت: در بحث باغداری ودفع افات دنبال این هستیم که به شدت مسایل قرنطینه، حفظ نباتات و مبارزه با افات و امراض را همراه با مدیریت خاص دنبال کنیم.
گلایه ای از وزارتخانه یا مدیریت جهادکشاورزی استان دارم در بحث اعتبار بالغ بر ۳ میلیارد تومان که در ادامه مبارزه سالهای گذشته درخواست کرده بودم اما بعدا اعلام‌ شد به این اعتبار نیاز نداریم باید ببینیم این موضوع را چه کسی اعلام کرده است؟
نماینده چهارشهرستان شرق استان بیان کرد که دربحث آبیاری تحت فشار با توجه به مساعدت مهندس سعیدی و نبود محدودیت برای اعتبار در اجرای سیستمهای تحت فشار اما در مقایسه با شهرهای همسایه بسیارعقب هستیم و متاسفانه نتوانستیم از ابیاری تحت فشار به درستی استفاده کرده و صرفه جویی در اب داشته باشیم.
همچنین در بحث اصلاح باغات لازم است با توجه به تک محصولی بودن قطعا به مدیریت منسجم و جدی نیازمندیم.
وی بیان کرد:بحث ایجاد توسعه صنایع جانبی مخصوصا خرما که مستحضرید دنیای تجارت امروز هرنوع بسته بندی را نمیپذیرند و برگ برنده با کسی است که چند محصول را با هم داشته باشد تا در سطح دنیا بتواند رقابت کند.با ایجاد صنابع تبدیلی خرما علاوه بر اشتغالزایی به تهیه موادغذایی دیگر نیز روی می آوریم که متاسفانه از هیچ کدام از محصولات و ضایعات خرما استفاده نمی کنیم.
نیکزادی پناه گفت: بحث دیگر، اراضی کشاورزی تداخل در اراضی ملی است قبلا جلسه ای با اعضای کمیسیون رفع تداخل اراضی برگزار و مقرر شد ظرف دو ماه نتیجه ای حاصل شود اما هیچ اثری از ان نیست .
نیکزادی گفت: امروز بزرگترین معضل درکشاورزی ایران بحث زمین و آب است، کشاورز به جای اینکه در زمینش کار کند دائم در دادگاهها برای ثابت کردن حق و حقوقشان بسر میبرند تا بگوید صاحب زمین هست‌.
وزارت جهادکشاورزی چرا وقتی متولی بخش کشاورزی است با وزارت نیرو برخورد نمیکند؟ قرار نیست چون همه چیز در اختیار وزارت نیرو هست اجازه دهیم با مردم ما اینگونه رفتار کنند. خواهش می کنم بحث اراضی کشاورزی را در کشور بخصوص مناطق ما حل کنند‌.
نماینده چهارشهرستان شرق استان کرمان افزود: در بحث شیرین بازار فروش خرما انچه به شدت با ان مخالفم قرارگرفتن بازار به دست وزارت جهاد کشاورزی است. این اتفاق نامیمون و غیرقانونی از دوره ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد افتاد. تنظیم بازار یعنی زدن توی سر تولید کننده درحالی انچه باید جهادکشاورزی مدیریت کند صادرات و واردات است نه اینکه وقتی کالا روی دست مردم مانده باشد حجم بسیار وسیعی کالا وارد کند.
ما باید به سرعت وارد بحث بورس شویم هرچند خیلی از دوستان روی بورس مانور میدهند فکر میکنند میشود فوری کالا را وارد بورس کردنمیدانند بورس انبار،درجه بندی،بسته بندی و مدیریت میخواهد.
وی ضمن تشکر ازجهاد کشاورزی برای ورود به بحث مالچ پاشی بعد از ۱۱ سال بیان کرد:تمام زیرساختهای ما را شنهای روان از بین میبرند و خیلی از روستاهای ما یا تخلیه شده اند یا در حال تخلیه شدن هستند .موضوع بسیار جدی است و میبینید در سال یک یا دوبار طوفان ریزگرد از عراق وارد خوزستان میشود شما تمام دولت را در این منطقه بسیج کردید ولی ما به طور متوسط یک سوم سال درگیر طوفان شنهای روان هستیم اما کسی به فکر مردم ما نیست.اکنون که ۲۰۰۰ هکتار برای مالچ پاشی در نظر گرفتند چکار باید کرد؟در امرمالچ پاشی سطح بیشتری را باید درنظر گرفت خوشبختانه در بحث بودجه امسال اعتیار ویژه ای برای بحث مالج پاشی و مقابله با ریزگردها مشخص شد

نیکزادی به طرحهای ابخیزداری و ابخوان داری اشاره کرد وافزود:ما در منطقه کویرقرار داریم و در کویر بارندگی و تراکنش ناموزون است.همین امسال میلیونها مترمکعب ابی که امروزه هر قطره اش برابر خون انسان است در حال خارج شدن از دست ماست و متاسفانه سدنساء ما سدی برای نگهداری ابهای فصلی نیست و همین امسال ۳ بار سدما سرریز کرد باید فکری برای افزایش سد کرد.
مهندس نیکزادی پناه درخصوص بحث دام گفت:قبل از زلزله روزانه ۱۵۰ تن شیر داشتیم ،در هر خانه با توجه به علوفه فراوانی که در بوده است هر نفر از یک تا چند راس دام نگهداری میکرد. اکنون توانستیم امسال از ۱۵ تن شیر به ۵۰ تن شیر افزایش داشته باشیم.
وزیر کشاورزی به معاونت دامداری دستور ورود بز بعنوان مولد و شتر به اندازه نیاز به ما داده شد بنابراین مقررشد بز به عنوان مولد و نری بز برای تکثیر وارد کنیم تا بزها را در قالب اشتغال در اختیار مدجویان کمیته امداد قرار دهیم.
نیکزادی در بحث زراعت اضافه کرد:کشاورزانمان همه تخم مرغ هایمان را در یک سبد گذاشتند یعنی هر سال خرما داشته باشیم یا نداشته باشیم مصیبت است
چرا زمانی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خرمای ما در سردخانه باقیست اما رییس سازمان تعاون میگوید ما خرما نداریم؟ اعلام میکنم امسال اگر خرما فروش نرود خسارتمان را از بخش کشاورزی خواهیم گرفت.
ما دنبال این هستیم که وسمه، حنا ،گندم و محصولات زمستانه شرق استان را فعال کرده تا از ناحیه کشتهای زمستانه درامد داشته باشیم.
در بحث شیلات همه مسئولین اعلام کردند که ضریب تبدیل غذا به گوشت در شرق استان نسبت به کل کشور بسیار بالاست و مقرر شد اب قبل از ورود به زمین جهت پرورش ماهی وارد استخر شود سپس اب غنی شده وارد زمین کنیم اما هیچ استفاده ای نمی بریم
وی خاطرنشان کرد:در خصوص کشت گیاهان دارویی دامنه وسیعی مناسب جهت کشت زعفران،گل محمدی و سایر گیاهان دارویی داریم خصوصا منطقه دهبکری ما که در حال تبدیل شدن به بخش است و فوق العاده منطقه ای مهم از نظر گردشگری و دامداری و کشاورزی است.
نیکزادی ضمن اشاره به بلاتکلیفی عشایر در منطقه اظهار داشت:عشایر ما منبع درامد ندارد با توجه به اینکه ما ۸ حلقه چاه داریم و میتوان حداقل ۸ مشاع مستقر کنیم این چاه ها که سالها مانده است را در اختیار مردم قرار دهیم تا جایی برای عشایرمان فراهم کرده باشیم.
منطقه ای بنام شاهرخ اباد درحوزه فهرج داریم که از منابع طبیعی و اب درخواست کردیم ‌بدانیممیزان ‌اراضی بلامعارض و اب پایدار ما چقدر است تا بتوانیم این مکان را به زیستگاه عشایر بلاتکلیف و برقراری امنیت و ایستگاهی برای بیابان گردان ها داشته باشیم
در اخرین بحث مربوط به محیط زیست بحث ازاد سازی اب سدنسا برای تقویت ابهای تحت الارضی ضمن اینکه چراگاه ها و دام های وحش از ان استفاده میکند بتوانیم سفره های ابی هم تقویت شوند تا از خشک شدن چاه های ما جلوگیری شود.
در پایان درخواست دارم بدلیل اینکه مرکز تحقیقات خرمای کشور در خوزستان است و تنها رقمی که روی ان تحقیق انجام نشده خرمای مضافتی است ان هم بدلیل اینکه در خوزستان خرمای مضافتی وجود ندارد و باتوجه به اینکه دو ایستگاه مرکز تحقیقات در بم و نرماشیر داریم مصوب شود مرکز تحقیقات خرمای مصافتی بم و منطقه بلوچستان به مرکزیت بم در این منطقه قرار گیرد./کرمان نو

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1421

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.