افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 27 March , 2024
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان

قبلا به ساختمان صالح‌المهدی اخطار داده بودیم

  • کد خبر : 9691
  • 21 آذر 1400 - 18:00
قبلا به ساختمان صالح‌المهدی اخطار داده بودیم

ساختمان، سیستم اعلام و اطفای حریق نداشت | مشابه این ساختمان در کرمان فراوان داریم | نمای آلومینیوم در آتش‌سوزی مانند بنزین عمل می‌کند | ماشین‌های آتش‌نشانی آب داشت اما سریع خالی می‌شد | حادثه در پیک ترافیک بود و آتش‌نشانی ۴ دقیقه بعد از اولین تماس رسید | تمام دستگاه‌های تنفسی ما در این آتش‌سوزی خالی شد

ظهر یکشنبه ۲۱ آذرماه، مجتمع تجاری صالح‌المهدی در شهر کرمان دچار آتش‌سوزی شد. خوشبختانه در این حادثه، کسی جان نباخت و جز یک آتش‌نشان که به دلیل حجم زیاد شیشه‌های شکسته، زخمی شده، کس دیگری صدمه ندیده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، ساعاتی پس از اطفای این حریق، درباره‌ی آنچه که انجام دادند، در گفت‌وگو با فردای‌کرمان توضیح داد.

رضا میرزایی، براساس تجربه‌ی این حادثه، نسبت به نصب نمای آلومینیوم در ساختمان‌ها هشدار داد و برای کسانی که گفته بودند ماشین‌های آتش‌نشانی خالی بود، توضیح داد که ماشین‌های پیشرو و پشتیبان چه‌طور عمل کنند و همچنین گفت که نردبان‌های بلند در چه مواقعی کارآیی بیش‌تری دارند. این گفت‌وگو را که عصر روز حادثه انجام شد، در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای میرزایی، دلایل اولیه‌ی وقوع آتش‌سوزی در این ساختمان مشخص شد؟

هنوز نه. کارشناسان در حال بررسی هستند. تا ظهر دوشنبه احتمالا نتیجه مشخص می‌شود.  البته برخی اوقات، علت اصلی اصلا مشخص هم نمی‌شود.

*احتمال دارد تابلو برق‌ها یا تابلوهای تبلیغاتی مغازه‌ها باعث این حریق شده باشند؟

بله. این احتمال وجود دارد.  اما باید بررسی کارشناسی شود.

*در حین عملیات جلوی دوربین از آتش گرفتن نمای آلومینیومی ساختمان گفتید. این نما، بر حریق چه تاثیری داشته است؟

نما آلومینیوم است و پشت آن، لایه‌ای از قیر وجود دارد و وقت آتش‌سوزی، این دو، مثل بنزین می‌سوزند؛ برای همین است که ما همیشه تاکید داشته‌ایم که از نمای آلومینیوم استفاده نشود. اگر این نما در ساختمان نبود نهایت یک طبقه آتش می‌گرفت نه که کل ساختمان شروع به سوختن بکند.

*آتش وارد ساختمان هم شد؟ در این مجتمع، فروشگاه‌های پوشاک زیادی وجود دارد.

در طبقه‌ی همکف مغازه‌های زیادی وجود دارد که نگذاشتیم حریق به آن برسد. در طبقات بالا، برخی واحدها خالی بود. آتش‌نشانان از داخل ساختمان شلنگ بردند و آتش را خاموش کردند.

*در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی پخش شده که مردم می‌گویند آتش‌نشانی دیر رسیده است.

اولین تماسی که با مرکز فرماندهی ما درباره‌ی این حادثه گرفته شد، ساعت ۱۲:۴۱ دقیقه بوده است. ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه نخستین ماشین ما به آنجا رسید و بعد پشت سر هم، تا هشت دستگاه ماشین به محل رسیدند و تا ساعت ۱۳ حریق کاملا مهار شد. اما لکه‌گیری تا حدود ساعت چهار عصر ادامه داشت.

*پشت ساختمان هم آتش گرفت؟

نه. بانکی روبه‌روی این ساختمان قرار دارد، محوطه‌ای خالی، پشت آن بود و مقداری کارتن و زباله در آنجا ریخته بود که احتمالا کسی آن را آتش زده بود. همزمان با اطفای حریق ساختمان، سریعا این آتش نیز خاموش شد.

*یکی از شهروندان کرمانی مدعی است که وقتی ماشین‌های آتش‌نشانی به محل ساختمان صالح‌المهدی رسیدند، آب نداشتند. واقعیت دارد؟

وقتی با ماشین آتش‌نشانی که ۱۰ هزار لیتر آب دارد و به یک پمپ ۶ هزار لیتری متصل است بخواهید این آتش را خاموش کنید، در عرض پنج دقیقه خالی می‌شود. مردم فکر می‌کنند که ماشین، آب نداشته است! در این حادثه، چندین بار ماشین‌های ما با وجود اینکه ظرفیت بالایی دارد، آبگیری کردند. مردم اما این مسائل فنی را نمی‌دانند. در چنین حریق‌هایی، مجبوریم با مانتیور بزنیم که سریع خاموش شود و همین باعث می‌شود که در عرض پنج دقیقه ماشین خالی شود. مردم فکر می‌کنند ماشین آتش‌نشانی به دریا وصل است اما ما نمی‌توانیم از ظرفیت هر ماشین، بیش‌تر استفاده کنیم. اولین ماشین پیشرو که می‌آید، برخی ۱۵۰۰ لیتر و برخی ۲۵۰۰ لیتر آب بیش‌تر ندارند و در عرض ده دقیقه خالی می‌شوند. حاضریم یک حریق سنگین درست و مانوری را اجرا کنیم؛ بیایید فیلم بگیرید، ببینید یک ماشین ۱۰ هزار لیتری چه‌قدر سریع خاموش می‌شود. خوشبختانه ماشین‌های پشتیبان بودند و سریع رسیدند.

*کسی از آتش‌نشانان در این حادثه آسیب دیده است؟

خوشبختانه نه. فقط یکی از همکاران ما، چون شیشه زیاد آنجا بود، دستش زخمی شد و چند بخیه خورده است.

*این ساختمان سیستم اطفای حریق ندارد؟

هیچی ندارد. قبلا شهرداری به این ساختمان اخطار داده بوده است. نه سیستم اعلام و نه اطفای حریق دارد. وضعیت خیلی نابسامانی دارد و متاسفانه چنین ساختمان‌هایی در شهر کرمان زیاد داریم. به این نوع ساختمان‌ها، مدام داریم اخطار می‌دهیم ولی پشتوانه‌ی قانونی باید باشد که سیستم اعلام و اطفا نصب کنند. البته اگر این ساختمان، سیستم اعلام و اطفای حریق داشت، چون نمای آلومینیوم داشت، آتش‌سوزی گسترده می‌شد و اگر ۲۰ طبقه هم بود، نما کاملا می‌سوخت. خیلی تاکید داریم که از این نوع نما استفاده نشود ولی توجهی نمی‌شود و حتی برخی ساختمان‌های مسکونی هم متاسفانه دارند این نما را نصب می‌کنند. برخی ساختمان‌های مسکن مهر در جاده تهران نمای آلومینیومی دارند. سال گذشته یکی آتش گرفت، دو، سه واحد دیگر هم دچار حریق شد. این وضعیت هشداردهنده است. خمه باید به این مسائل توجه کنند.

*در یکی از فیلم‌هایی که از این حادثه منتشر شده، یکی از شهروندان حاضر در محل، از نبود نردبان گلایه می‌کند که عملیات اطفای حریق شما را با مشکل مواجه کرده است. اگر نردبان بلند داشتید، شرایط چه فرفی می‌کرد؟

ما یک نردبان ۳۲ متری داریم. این ساختمان نردبان ۵۰ متر به بالا می‌خواهد. اما شرایط این ساختمان و حریق هم متفاوت بود. اگر دوربین‌های خیابان را چک کنید، می‌بینید که در عرض شاید پنج دقیقه شروع به سوختن کرد. اگر یک نردبان ۵۰ متری جلوی ساختمان بود، حداقل ۱۰ دقیقه طول می‌کشید تا عملیاتی شود. چنین نردبانی وقتی مناسب بود که خدای نکرده در این ساختمان افراد زیادی حبس شده بودند، نردبان می‌آوردیم و از خیابان پشتی افراد را نجات می‌دادیم. نردبان خوب است ولی همه کاری را با آن نمی‌شود انجام داد. چنین ساختمانی باید سیستم اعلام و اطفای حریق داشته باشد. بلندترین نردبان بالای ۶۰ و خرده‌ای متر ارتفاع و حدود ۶۰ میلیارد قیمت دارد. چنین دستگاهی تا عملیاتی شود، قدری زمان می‌برد. در چنین شرایطی، آتش‌نشان مجبور است سریع از پله‌ها شلنگ را ببرد و حریق را خاموش کند. در این حادثه، همکاران ما شش طبقه شلنگ را بالا کشیدند. مردم اما ظاهر قضیه را می‌بینند. شاید خود من هزار ایراد بتوانم در این عملیات بگیریم ولی وقتی شرایط بحرانی است، همه می‌خواهند مشکل را حل کنند. اگر تجهیزات انفرادی بیش‌تری داشتیم خیلی خوب بود. اگر صد دستگاه تنفسی داشتیم خوب بود. اما تمام دستگاه‌های تنفسی ما که حدود ۳۰، ۴۰ تا بود، در این حادثه، خالی شد. وجود تجهیزات انفرادی فراوان و ماشین‌های با ظرفیت بالای آب و پیشرفته برای اطفای حریق خیلی مهم است. این آتش‌سوزی در پیک ترافیک بود. خود من از زمانی مطلع شدم، از بلوار آزادگان با ماشینی که چراغ گردان نداشت، حدود شش، هفت دقیقه به محل آن رسیدم. زودتر از چهار دقیقه، هیچ ماشینی نمی‌توانست به محل برسد و چنین چیزی امکان ندارد. خوشبختانه راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی به موقع رسیدند و مسیر را بستند و اقدامات لازم را انجام دادند. اورژانس هم فورا رسید و هلال‌‌احمر چهار، پنج اکیپ امدادی فرستاد. همکاری خیلی خوبی را شاهد بودیم که جای تشکر دارد. تجهیزات فردی اما هرچه داشته باشیم کم است.

*چند آتش‌نشان در این عملیات شرکت داشتند؟

حتی برخی نیروهایی که در استراحت بودند، به محل حادثه آمدند. حداقل ۴۰ نیرو در آنجا حضور داشت./فردای کرمان

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9691

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.