افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
منصور عزیز آبادی رییس شورای شهر بم بیان کرد:

عیده اجرایی طرح خواهر خواندگی بم و یزد در حدود ده ماه پیش مورد تایید شورایی هر دو شهر قرار گرفت

  • کد خبر : 4409
  • 11 مرداد 1398 - 9:45
عیده اجرایی طرح خواهر خواندگی بم و یزد در حدود ده ماه پیش مورد تایید شورایی هر دو شهر قرار گرفت

منصور عزیز آبادی رییس شورای شهر بم در گفتگو با طلوع بم بیان کرد: عیده اجرایی طرح خواهر خواندگی بم و یزد در حدود ده ماه پیش مورد تایید شورای هر دو شهر قرار گرفت. وی گفت: پس از توافقات اولیه شورای شهر بم در صحن شورایی یزد حاضر و نحوه اجرایی این طرح مورد […]

منصور عزیز آبادی رییس شورای شهر بم در گفتگو با طلوع بم بیان کرد: عیده اجرایی طرح خواهر خواندگی بم و یزد در حدود ده ماه پیش مورد تایید شورای هر دو شهر قرار گرفت.

وی گفت: پس از توافقات اولیه شورای شهر بم در صحن شورایی یزد حاضر و نحوه اجرایی این طرح مورد استقبال و روند اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت.

در نخستین جلسات ، ملاک ها و معیارهای مشترک این دوشهر مورد بررسی و در آن فرهنگ های مشترک چندین هزار ساله مورد برسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مراوداتی که در گذشته بین این دو شهر وجود داشته در تاریخ قبل از اسلام هم به ثبت رسیده و در بخش های مختلفی چون معماری، تجارت، فرهنگ، آداب و رسوم ادامه پیدا کرده است.

عزیز آبادی با بیان اینکه تجار یزدی همیشه در بم حضور فعالی داشته اند و امروزه به عنوان کسبه خوش نام بم معرف هستند اظهار کرد، تفاهمنامه طرح خواهر خوانندگی بم، یزد در حدود چهار ماه پیش در جشنواره حناسای مورد امضا قرار گرفت و تاثیر آن در افزایش گردشگران نوروزی به خوبی نمایان بود.

شهر جهانی یزد وپیشرفت های که در بخش گردشگری و ارتباطات موثر در این حیطه داشته است توانست سیل گردشگران نوروز ۹۸را به شهر بم افزایش دهند تا جایی که رکورد بازدید از ظرفیت های این شهر شکسته شد.

وی بیان کرد: ما امیدواریم در ادامه این طرح اتفاقات بسیار خوبی به صورت سریالی اجرایی شود .

چندین شهر تاکنون به شورای بم پیشنهاد خواهر خوانندگی دادند که از جمله آن میتوان به رشت، کاشان، قمصر کاشان اشاره داشت.

وی با بیا اینکه ۱۶لغایت ۱۸ مرداد ماه شورای بم مهمان اعضایی شورایی همدان خواهند بود افزود، قرار است در این جلسات تفاهم نامه خواهر خواندگی این دوشهر امضا و بر پایه آن بلوار اصلی در همدان و چندین مکان دیگر به نام شهر بم، ایرج بسطامی و محمود شاهرخی نام گذاری شود.

به زودی خیابانی به نام بم در شهر یزد نام گذاری خواهد شد.

غلامعلی سفید رییس شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار طلوع بم با بیا اینکه شهرهای یزد و بم در طول تاریخ زندگیشان به هم آمیخته بوده بیان کرد: جشن حنا بندان در گذشته و زمان سرور و شادی ایرانیان از اهمیت بسیار زیادی قرار داشت.
حنا در آرایش ،پیرایش، درمان، تجارت و فرهنگ مردمان یزد و بم تاثیر زیادی داشته است.

وی گفت: منشأ حیات و زندگی هر دو شهر با حفظ و احیا قنات آمیخته است مردمان این شهر ها برای حفظ و نگهداری آن از هیچ مهمی کوتاهی نکرده اند.

وی ادامه داد: در زمینه ساخت ، احیا و حفظ قنات ها در طول تاریخ برای هم گام های موثری برداشته اند.

سفید با اشاره به اینکه به دلیل اب و هوایی سخت و نوع اقلیم این شهر ها مردمان آن به یک سبک معماری خشتی زندگی میکردند افزود: این دو شهر در طول تاریخ با طبیعت هم زیست شدند و با نوع معماری خود توانستد شرایط سخت اب و هوایی را تحمل و زندگی را ادامه دهند.

وی افزود: ارگ بم افتخار ایران و بافت تاریخی یزد نیز ثبت جهانی شده است. این دو شهر افتخارات بیشمار دیگری را در کنار هم تجربه کرده اند که برای حفظ آن نیز کوشا هستند.

امروز بر اساس همان گذشته با هم تفاهم نامه خواهر خواندگی امضا کرده اند که براساس آن درجهت جهانی شدن فرهنگمان گام بر خواهیم داشت.

وی با بیان اینک تفاهم نامه خواهر خواندگی هم اکنون مورد امضا قرار گرفته در صورتی که از دیر باز وجود داشته است اظهار کرد: بم و یزد با هم یک تاریخی بزرگی را رقم زده اند.

مردمان یزد و بم همیشه در طول تاریخ در غم و شادی با هم همراه بودند و این وابستگی دلیل محکمی برای نداشتن احساس غربت انان است وی این نوید را داد که به زودی خیابانی به نام بم در این شهر نام گذاری خواهد شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4409

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.