افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان در مجلس:

طاعون دامی قابل انتقال به انسان نیست/ ورود دام قاچاق به منطقه کرمان عامل شیوع طاعون

  • کد خبر : 2759
  • 26 تیر 1397 - 18:26
طاعون دامی قابل انتقال به انسان نیست/ ورود دام قاچاق به منطقه کرمان عامل شیوع طاعون

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: این نوع بیماری برای نشخوار کنندگان کوچک و مشرک بین حیوانات اهلی و وحشی است که در صورت عدم رسیدگی احتمال تلف شدن سایر حیوانات وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از خانه ملت، حبیب‌ الله نیکزادی‌پناه در رابطه با انتشار خبر تلف شدن ۷۰ راس کل و قوچ وحشی در پارک ملی خَبر کرمان بر اثر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: متاسفانه این خبر واقعیت دارد و در حال حاضر وضعیت تحت کنترل است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به علت ایجاد طاعون در بین دام‌‌ها، گفت: این نوع بیماری برای نشخوارکنندگان کوچک است که از یک نوع کنه نشات می‌گیرد و بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است، در صورت عدم رسیدگی احتمال تلف شدن سایر حیوانات وجود دارد، از طرف دیگر طبق تحقیقات پزشکی و علمی، این نوع بیماری از دام قابل انتقال به انسان نیست.

وی با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر استان کرمان گفت: استان ما منطقه بسیار خشکی است و امسال هم بیستمین سال خشکسالی را تجربه می‌کند، زیست بوم‌ها نیز با کمبود آب و علوفه مواجه هستند و از هیچ قسمتی به آنها کمک نمی‌شود، ما در حال از دست دادن حیوانات باقی مانده هستیم.

نیکزادی‌پناه ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر، کمبود آب و علوفه باعث لاغر شدن دام‌ها و آماده دریافت هرگونه بیماری شده اند، مخصوصا در بیماری‌های که بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است و برای رفع تشنگی مجبور به استفاده از آبشخوری های مشترک اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت:  از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم ضمن توجه به مباحث آبرسانی در پارک ملی کرمان به سرعت علوفه لازم را در اختیار این حیوانات قرار دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ورود دام قاچاق به منطقه را عامل شیوع طاعون دانست و گفت: متاسفانه دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند موجودیت دام‌های داخلی را به خطر می‌اندارد و می‌بایست سازمان دامپزشکی کل کشور  ضمن توجه به بحث قرنطینه از ورود دام‌های قاچاق جلوگیری کند.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2759

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.