افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024
بازدید شبانه استاندار کرمان از ارگ بم؛

رونمایی از پروژه‌های مرمتی، نورپردازی و موزه ارگ جهانی بم

  • کد خبر : 12070
  • 25 اسفند 1401 - 13:43
رونمایی از پروژه‌های مرمتی، نورپردازی و موزه ارگ جهانی بم

با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محمد برزنگ فرماندار، حجت الاسلام دانشی امام جمعه و محسن قاسمی مدیر پایگاه جهانی ارگ بم از پروژه های فاز اول نورپردازی ارگ بم، مرمت و بازسازی سالن ضلع جنوبی اصطبل حکومتی، مرمت و بازسازی خانه میر اکبر، مرمت و […]

با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محمد برزنگ فرماندار، حجت الاسلام دانشی امام جمعه و محسن قاسمی مدیر پایگاه جهانی ارگ بم از پروژه های فاز اول نورپردازی ارگ بم، مرمت و بازسازی سالن ضلع جنوبی اصطبل حکومتی، مرمت و بازسازی خانه میر اکبر، مرمت و بازسازی برج فرمانده قشون، مرمت و بازسازی برج جنوب شرقی اصطبل، مرمت و بازسازی خانه سیستانی‌ها، مرمت و بازسازی کتابخانه تخصصی، مرمت و بازسازی یخدان و موزه در ارگ تاریخی بم شبانگاه چهارشنبه بیست و چهارم اسفند ماه رونمایی و پرده برداری شد.
به گزارش طلوع بم؛ استاندار کرمان در آیین بهره برداری از این ۱۰ در جمع خبرنگاران گفت: با نورپردازی مناسب بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم برای اولین بار ممکن شده است.
محمد مهدی فداکار ضمن دعوت از گردشگران نوروزی برای بازدید از ارگ قدیم و باغشهر جهانی بم تصریح کرد: زیرساختهای لازم برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی در تمام مناطق و شهرستان های استان کرمان آماده شده و فاز نخست نورپردازی ارگ تاریخی بم با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شرایط را برای بازدید بیشتر و بهتر مسافران در شب مهیا کرده است.
فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم اضافه کرد: در طول یک سال حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی پیش‌بینی و هزینه شد و فضاهای بیشتری برای بازدید از این مکان تاریخی مهیا کردیم. همچنین موزه باستان شناسی در محل اصطبل ارگ تاریخی طراحی و اجرا شد و اصطبل مرمت و باززنده سازی کاربری به آن ارائه شد.
وی بیان کرد: گردشگرانی که به استان کرمان بخصوص به شهرستان بم برای بازدید جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی سفر می‌کنند امسال ارگ بم را متفاوت‌تر از سال‌های قبل خواهند دید و برای آن‌ها جذاب‌تر خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خبر داد که اجرای برنامه‌های دیگری از جمله پروژه “نور و صدا” نیز در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد و نورپردازی ارگ قدیم هم در فاز دوم تکمیل خواهد شد و برای این کار اعتبار ۳ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.
وی در خصوص تکمیل مرمت ارگ تاریخی بم نیز گفت: تاکنون ۹۰ درصد از ارگ تاریخی بم که در زلزله ۸۲ تخریب شده بود با اصول فنی و رعایت ضوابط و استحکام بخشی که انجام شده بود احیا شده است. قبل از وقوع زلزله سال ۸۲ در بم فضاهایی در ارگ تاریخی وجود داشت که کاربری نداشت و مرمتی روی آن‌ها صورت نگرفته بود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12070

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.