افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

رونق تولید و اشتغال؛ حمایت مسئولین را می طلبد

  • کد خبر : 5341
  • 24 دی 1398 - 18:33
رونق تولید و اشتغال؛ حمایت مسئولین را می طلبد

در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال «رونق تولید» نامگذاری شده، انبوه سازان بهار پروژه های ساخت واحدهای مسکونی خود در بم را آغاز کرده است تا با عزمی راسخ و همتی مثالزدنی، آشیانه مهر را در دل کویر به مردم خونگرم و نجیب بم، ریگان، فهرج و نرماشیر هدیه کند و گامی بلند در جهت رونق تولید و اشتغال در منطقه بردارد. اگر متقاضی خرید واحدهای مسکونی بهار هستید و یا در مرحله اول و دوم نام نویسی کرده اید و یا اصلا ثبت نام نکرده اید یا در خصوص فعالیتهای انبوه سازان بهار ابهاماتی دارید، این مطالب را با دقت بخوانید تا با روند واگذاری واحدهای مسکونی و سابقه و اهداف این مجموعه بیشتر آشنا شوید.
در همین زمینه گفت و گویی داشته ایم با حاج محمدحسین شفیعی مدیرارشد انبوه سازان بهار در خصوص انگیزه ها و اهدافی که در پروژه ساخت واحدهای مسکونی در ارگ جدید بم دنبال می کنند.

سلام آقای شفیعی. لطفاً کمی از سوابق خود و انبوه سازان مسکن و ساختمان بهار برای ما بگویید.
با سلام خدمت شما و مخاطبین هفته نامه طلوع بم و مردم شهرستانهای شرق استان کرمان. بنده تقریباً ۳۰ سال است که در زمینه مسکن و ساختمان فعالیت دارم و اولین پروژه رسمی خود را در سال ۱۳۷۰ در کیش آغاز و در سال ۱۳۷۲ با مدیریت پروژه هتل ارگ جدید فعالیت خود را در بم آغاز نمودم. از سال ۷۵ که کار ساخت هتل به پایان رسید، تاکنون نیز بطور مداوم و مستمر با منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در پروژه‌های عمرانی متعددی همکاری داشته‌ام. ساخت سوله‌های کارخانجات، محوطه سازی و شهرسازی و دریاچه، تاسیسات، منازل مسکونی و همچنین ساخت مسجد جامع ارگ جدید از جمله اقدامات ما در این منطقه برای مردم شریف می‌باشد.
از دیگر اقدامات ما ساخت بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی، پروژه های بزرگ عمرانی و زیربنایی در شهرهای قم، تهران، کیش، رامسر، سلفچگان می باشد که نمونه‌های آن را در ارگ جدید خدمتتان عرض کردم.گفتنی است از سال ۱۳۸۰ انبوه‌ سازان بهار به طور رسمی فعالیت خود را با اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی آغاز کرد تا بتوانیم ثمره تمام تلاشها و تجربه‌های چندین ساله خود را بطور جدی‌تر پیش ببریم و هم اکنون تیمی مجرب و کارکشته از بهترین مهندسین و پیمانکاران عمرانی و فعالان حوزه مسکن کشور در این گروه گردهم آمده‌اند.
لازم به ذکر است که یکی از افتخارات کاری بنده این است که با حکم دکتر احمدی‌بافنده مدیرعامل وقت شرکت بهره‌برداری متروی تهران در شهریور ۹۶ به عنوان مشاور بخش مسکن متروی تهران منصوب شدم و توانستم در مدتی کوتاه، طرحهای خوبی را برای خانه دار شدن پرسنل مترو به اجرا درآورم.

نظر به وجود برخی ابهامات در رابطه با پروژه انبوه سازان مسکن و ساختمان بهار بفرمایید که چطور به این تصمیم رسیدید که سرمایه مجموعه خود را در این شرایط بد اقتصادی به سمت شهر بم روانه کرده و مشغول فعالیت برای مردم بم شوید؟
ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت شما، مردم و مسئولینی که به حق به دنبال شفاف شدن هر چه بیشتر این پروژه هستند. باید گفت انبوه سازان بهار نه تنها از شفاف شدن بیشتر پروژه استقبال کرده بلکه خود نیز پیشاپیش چه به صورت حضوری، چه نشر در هفته نامه رسمی طلوع بم و کانال های ارتباطی دیگر تمام فعالیت های خود را گزارش مستمر داده و خواهد داد و این را حق مردم و مسئولین می داند که نسبت به همه چیز آگاه باشند.
در ابتدا باید گفت انتخاب بم برای ما موضوعی تازه نیست. ما سالهاست که در خدمت این مردم شریف بوده ایم و مردم سالهاست که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید از فعالیت و خدمات ما استفاده می کنند. برای نمونه مسجد جامع و هتل ارگ جدید دو مورد کوچک از این اعتماد شما به ماست.
من از اوایل دهه ۷۰ با بم و مردم شریف آن به واسطه فعالیت در ارگ جدید مراوده و ارتباط دارم و هیچگاه ارتباط خود را قطع نکردم و به نوعی خودم را همشهری شما می‌دانم. منظورم از بم همان بم بزرگ است که شامل نرماشیر، ریگان و فهرج نیز می شود. مردم با اصالت و نجیب که با افتخار همچون سالهای قبل آمده‌ام تا در صورت استقبال خدمتگزار صادقی برای آنها باشم و بتوانم با کمک مشاورین محترم و همکاران گرامی‌مان در انبوه سازان بهار و صد البته با حمایتهای بی دریغ جناب آقای فاضل مدیرعامل محترم منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و مسئولان محترم شرق استان کرمان این پروژه را فعال تر نموده و با نتیجه خوب به پایان برسانیم.
من در جریان مشکلات مسکن و مساله نابودی باغشهر بم، در جریان کمبود و گرانی زمین و مسکن که در یک سال اخیر بطور فزاینده‌ای بالا رفته است هستم. بنابراین بعد از حدود سه سال تحقیق و مطالعه تصمیم گرفتیم تا قدمی هرچند کوچک در جهت خانه‌دار شدن جوانان بمی با بهترین شرایط و کیفیت برداریم.

امیدواریم با تاکید ویژه و اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رونق تولید در بخش مسکن بتوانیم با همکاری همه مسئولان و استقبال خوب مردم شاهد یک اقدام مفید باشیم.
کسانی که فعالیت اقتصادی انجام می دهند با خود عهد بسته اند که هیچ وقت ناامید نشوند و تا آنجا که بتوانند ادامه دهند. چرخ مملکت، زندگی خود آنها و معیشت خانوارهای زیادی با این فعالیت ها و تولید می چرخد وگرنه می توانند غیرمسئولانه سرمایه خود را پس انداز کنند و زندگی خود را راحت تر و بی دغدغه تر در این عمر کوتاه به سر ببرند و در پی دلالی و واسطه گری باشند نه سرمایه گذاری در حوزه تولید و اشتغالزایی.
فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به دنبال بستر مناسبی جهت کار و رونق تولید هستند. بهترین این بسترها جایی است که نیاز و تقاضایی وجود داشته باشد تا خدمات خود را ارائه دهند. تا این نیاز نباشد هیچ عاقلانه نیست که فعالیتی صورت گیرد. رونق تولید و اشتغال نیز حمایت مردم و مسئولین را می طلبد.

با بررسی چند ساله و شناخت چند دهه که از شرق استان کرمان به خصوص ارگ جدید داشتیم و پیش بینی اسکان پنجاه هزار نفر که در طرح جامع ارگ جدید برآورد شده است و متناسب با آن زیرساخت را فراهم کرده اند همچنین وجود پرسنل مشغول در کارخانجات ارگ جدید که از همه استان و حتی خارج از استان مشغول فعالیت هستند پروژه انبوه سازان بهار فقط جهت تامین ده درصدی این نیاز در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۸ در حضور مسئولین ارشد شرق استان کرمان در بم کلید خورد. همان طور که قبلا اعلام شده است اولویت واگذاری نیز با کارخانجات و کسانی هست که در ارگ جدید فعال هستند.
این پروژه در سه بخش ۱۲۰۰ واحدی آپارتمانی، ۳۰۰ واحدی ویلایی و ۸۸۰۰ واحدی آپارتمانی تعریف شد. پیش ثبت نامی بدون دریافت هزینه صورت گرفت که حدود ۱۰ هزار متقاضی نام نویسی کردند. از آنجایی که بارها اعلام رسمی شده است که اجرای پروژه ۸۸۰۰ واحدی منوط به دریافت وام دولتی جهت کاهش هزینه مردم است و با همه نامه نگاری و پیگیری ها، دولت تاکنون هیچ همراهی نکرده است بنابراین این پروژه فعلا متوقف است. این موضوع از سوالات متداول مردمی بوده است که بارها در رسانه ها بازنشر داده ایم. بنابراین در صورت همکاری و حمایت دولت اقدام به ساخت همه ده هزار واحد خواهیم کرد و گرنه همان چیزی که خودمان متعهد می شویم در بخش ۱۲۰۰ واحدی آپارتمانی و ویلایی و بر اساس تقاضا خواهیم ساخت.

آیا هنوز نیازی به تبلیغات گسترده محلی و استانی وجود دارد؟
بسیار واضح است. اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی، رسانه ای و مجازی که روالی معمول و عادی در انجام پروژه‌های بزرگ و از ضروریات آنهاست، غیر از این است؟ با این همه اطلاع رسانی تقریبا هر روز تماس مردمی داریم که از روند کار بی اطلاع بوده و فرصت ثبت نام را از دست داده اند.
آیا موضوع تامین مسکن که جز بندهای قانون اساسی است؛ از نوشیدنی های نه چندان ضروری زندگی که به صورت زیاد و با هزینه هنگفت در رسانه سراسری تبلیغ می شود کم اهمیت تر است؟

آیا انبوه سازان بهار تمایل دارد در جای دیگری غیر از ارگ جدید مثلا خود شهر بم سرمایه گذاری کند؟
حتما و با کمال میل. ابتدا باید یادآوری کرد که طبق طرح جامع شهری بم، تا سال ۱۴۰۴ فقط جمعیت شهر بم از جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری حال حاضر به حدود ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید. و این یعنی نیاز به بیش از ۲۰ هزار مسکن جدید.
هر کس که با فعالیت اقتصادی آشنا باشد می داند که سرمایه گذاران در هر جایی که بستر مناسب و تقاضا برای فعالیت باشد آماده سرمایه گذاری هستند. انبوه سازان بهار نیز جهت سرمایه گذاری در همه شهرهای شرق استان به خصوص شهر بم آماده است و هر نهاد و مسئول محترمی از امام جمعه، نماینده، فرماندار، دادستان و … که این موضوع را تسهیل و زمینه را برای تامین نیاز اساسی مسکن و خدمات در این شهر فراهم کند، همراهی خواهد کرد. همین جا لازم است اعلام شود که اگر زمین و بستر مناسب همراه با زیرساخت های اصلی شهرسازی در اختیار گذاشته شود آمادگی انجام پروژه های مسکونی در خود شهر بم نیز وجود دارد و با کمال میل این موضوع پیگیری خواهد شد.
نگرانی مردم و مسئولین قابل درک است اما…
تمامی مراحل فنی، عمرانی، اداری و ساخت و سازهای پروژه تحت نظارت شدید مهندسین ناظر گروه، شرکت عمران ارگ و ناظرین رسمی سازمان نظام مهندسی استان کرمان است و تمامی مراحل عمرانی و اداری و سندی و ثبتی، کاملاً قانونی و رسمی است و انبوه سازان بهار آمادگی کامل در هر لحظه و هر مرحله از پروژه را دارد که پاسخگوی نهادهای قضایی و نظارتی باشد.
مسئولین ارشد انبوه سازان بهار نیز بطور مرتب خودشان اقدام به انجام دیدارهایی با مسئولین محترم بم از جمله فرماندار، نماینده، امام جمعه و رؤسای محترم دادگستری و دادگاه بروات و ارائه گزارش و توضیحات از روندهای اجرایی پروژه کرده اند. خوشبختانه مردم و مسئولین گرامی بم و ارگ جدید نیز تاکنون نظر مثبت و مساعدی نسبت به پروژه داشته و همراهی‌های خوبی با مجموعه دارند.

نحوه عقد قراردادها و پرداخت هزینه ها و واگذاری منازل چگونه است؟
نحوه و میزان پرداخت وجه پیش پرداخت و قیمت هر واحد ساختمانی آپارتمانی در اوایل سال ۹۹ اعلام و قراردادها در همان سال منعقد می‌گردد. انبوه سازان بهار زمانی پیش پرداخت را از مردم می‌گیرد که حداقل عملیات اسکلت بتونی ساختمانها انجام شده باشد و مصالح مورد نیاز تامین و قراردادها با پیمانکاران انجام شده باشد تا اطمینان کافی برای مردم داشته باشیم و مرحله دوم پروژه را پس از دریافت پیش پرداخت و واگذاری منازل به متقاضیان آغاز میکنیم و تا اتمام ساخت واحدها پیش می رویم. همزمان با پرداخت پیش پرداخت، قراداد محضری و ثبتی رسمی مابین شخص مدیر ارشد پروژه و متقاضی با نظارت مستقیم ارگ جدید بسته می‌شود و واحد مسکونی به طور کاملا قانونی به متقاضی واگذار می‌گردد و از این به بعد متقاضی، مالک واحد مسکونی با شماره پلاک ثبتی اختصاصی خواهد بود. بعد از آن نیز طبق قرارداد مراحل نهایی و پایانی ساخت آپارتمانها ادامه پیدا می‌کند.

شنیدیم اخیرا انبوه سازان بهار اقدام مهمی در جهت تفکیک فیزیکی و تفکیک سندهای هر واحد ساختمانی و هر بلوک با دیگر بلوکها در یک مجتمع انجام داده است. لطفا بیشتر توضیح دهید.
از حدود چهار ماه پیش مراحل تفکیک بلوک های آپارتمانی آغاز شد که با پیگیریهای جدی توانستیم بیش از ۸۰ درصد مراحل اداری تفکیک بلوک ها را انجام دهیم و هم اکنون نیز در حال تهیه صورتجلسه‌های تفکیکی واحدهای مستقر در هر بلوک هستیم.
ببینید هدف ما این است که متقاضیان دریافت واحدهای آپارتمانی با کمترین دغدغه حتی درخصوص کوچکترین جزییات مربوط به واحدها، اقدام به خرید واحدها کنند. به همین دلیل در طول انجام پروژه و با مشورت با گروه مشاورین خود به این نتیجه رسیدیم که اگر علاوه بر تفکیک سندی واحدهای مسکونی مستقر در یک بلوک، بلوکهای مستقر در هر بخش از پروژه را نیز هم بصورت سندی و ثبتی تفکیک کنیم و هم به صورت ساختاری و فیزیکی، این یک اقدام خوب در جهت رضایتمندی ساکنین و شهروندان ساکن در واحدهای آپارتمانی است. این اقدام بصورت فیزیکی به این صورت است که هر بلوک ۴ طبقه که دارای ۱۶ واحد مسکونی است، در یک زمین و محوطه اختصاصی و مجزای خود نسبت به سایر بلوکها و با امکانات مناسب طراحی می‌شود. بدین ترتیب ساکنان هر بلوک به صورت شایسته تر و با آرامش بیشتری با هم تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند و برای اداره بلوک و محوطه اختصاصی خود تصمیم گیری و برنامه ریزی می‌ نمایند. این یکی از اساسی‌ترین اقدامات ما بود که نسبتاً هم زمان زیادی صرف آن کردیم و مراحل نهایی آن نیز به زودی به پایان می‌رسد.

آقای شفیعی؛ مزایای این طرح برای خانه دار شدن و مزایای ارگ جدید برای زندگی چیست؟
اولاً که ما در این طرح سعی می‌کنیم بهترین شرایط را برای متقاضیان درنظر بگیریم و هر طور که آنها قادر به خریداری واحدها بودند همانطور عمل کنیم. این شرایط را تاحدی اعلام کرده ایم و در اوایل سال ۹۹ همراه با جزییات نیز اعلام خواهیم کرد.
ارگ جدید یک شهر امن و زیبا با تمامی امکانات زیرساختی است که اخیراً عملیات گازرسانی هم در آن آغاز شده است. این شهر در یک نقطه مرکزی قرار گرفته و تمامی مردم شهرستان های شرقی استان ریگان، فهرج و روداب و نرماشیر و بروات و بم می توانند براحتی در اینجا مستقر شوند. همچنین اسناد واحدهای مسکونی در ارگ جدید ششدانگ و قطعی هستند.
اینکه عده‌ای می گویند فاصله ارگ جدید تا این مناطق یا شهر بم زیاد است، باید به این عزیزان گفت که این روزها دیگر به لطف وسایل نقلیه و شرایط زندگی فاصله بین شهرها کم شده است و اساساً هر فرد خانه را برای آرامش خود و خانواده اش می‌خواهد که این آرامش به معنای واقعی در ارگ جدید فراهم شده است. برخی از مردم کلانشهرهایی مثل تهران فاصله زمانی محل زندگی و کارشان بیش از سه ساعت می‌باشد.

در پایان ..
بار دیگر ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مردم عزیز و فرهیخته بم، انبوه سازان بهار اعلام می کند نوع و نحوه اجرای این پروژه و اساساً هدف آن، قابل قیاس با پروژه های شکست خورده و پروژه هایی که درگیر فساد مالی و اقتصادی شدند، نیست. این پروژه حتی در بین انبوه سازان ایران نیز مزیت خاصی دارد که در نحوه دریافت و پیش فروش واحدهاست و اساس آن بر پایه شفافیت کامل و اعتماد عمومی بنا نهاده شده است.
در این روزها که خدا را شکر اقدامات خوب و گسترده ای در کشور در زمینه مبارزه با فساد و اختلاس و کلاهبرداری آغاز شده است، انبوه سازان مسکن و ساختمان بهار با اعتماد عمومی مردم و مسئولین شریف شرق استان کرمان مصمم تر از قبل برای رسیدن به اهداف خود که در راستای سیاستگذاری‌های کلان مقام معظم رهبری که همانا رونق تولید و اشتغال در منطقه محروم شرق استان کرمان است ادامه می دهد و امیدوار است که مسئولین گرامی، فعالان رسانه ای و شهروندان عزیز نیز سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را جهت سرمایه گذاری و تولید و اشتغال در این شرایط ناگوار اقتصادی دلگرم تر کنند و با تدبیر خود آسایش شهروندان این منطقه را فراهم سازند.
جا دارد بار دیگر ضمن تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که با اعتماد به انبوه سازان بهار تا این مرحله ما را همراهی کردند و ما نیز قطعا پاسخ شایسته ای به اعتماد آنها می دهیم، از مسئولین گرامی شهرستانهای شرق استان خصوصا بم، ارگ جدید و نماینده مردم در مجلس و ائمه محترم جمعه و فرمانداران مسئولین محترم قضایی و… برای همراهی با ما و نظر مساعدی که از روز اول و در افتتاحیه پروژه داشتند تشکر کنم.
ما بخوبی می دانیم که کشور ما و مردم ما متاسفانه تا قدری نسبت به برخی مسایل و پروژه ها اعتماد کافی ندارند به همین دلیل نهایت تلاشمان را می کنیم که اعتماد شهروندان محترم شرق استان را تامین کنیم. همین که ما جز معدود انبوه سازانی هستیم در کشور که اول می سازیم و پیش پرداخت را میگیریم و همزمان فرد را بصورت قانونی و محضری مالک ساختمان میکنیم و ادامه میدهیم و سپس تا پایان کار مبلغ را به راحت ترین شکل ممکن از مردم دریافت می نماییمکه قدم محکمی برای اعتمادسازی است و امیدوارم مردم عزیز هم همچنان با ما همراه باشند.
خواهشمندم اخبار رسمی و به روز انبوه سازان مسکن و ساختمان بهار را تنها از طریق سایت یا کانال تلگرام این مجموعه و کانال تلگرام یا نشریه چاپی هفته نامه طلوع بم و مجله ارگ جدید پیگیری نمایند. دعوت میکنیم که به ارگ جدید تشریف بیاورید و از نزدیک شاهد اجرای پروژه باشید و ضمن مراجعه به دفتر ارگ جدید کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما قطعا هستند. امیدوارم خداوند مارا یاری کند تا برای احیا و توسعه پایدار بم عزیز در دوران بعد از زلزله قدم کوچکی برای این مردم صبور و نجیب و داغدیده برداریم.

طبق آمارهای رسمی جمعیت شهری شهرستان بم (بم و بروات) در سال ۱۳۹۰ شمسی ۱۲۵ هزار نفر بوده که در سال ۱۳۹۵ شمسی به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است. تقریبا ۹۰ درصد این آمار مربوط به شهر بم است. با همین نرخ رشد جمعیت و مهاجرت بیشتر مردم روستا به شهر بم، برآورد می شود تا سال ۱۴۰۴ جمعیت شهر بم به حدود ۲۰۰ هزار نفر برسد. آیا با این وضعیت باید نگران خالی شدن شهر بم بود یا نگران نابودی باغشهر تاریخی بم و اوضاع آشفته و مخربی که ناشی از کمبود زمین و مسکن رقم خواهد خورد؟! مشکلاتی از قبیل انفجار جمعیتی و تبعات اجتماعی و شهری از جمله گسترش حاشیه نشینی، تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات و…؟
یعنی از هم اکنون تا سال ۱۴۰۴ باید زیرساختها برای احداث حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی برای مردم فراهم شود. باتوجه به شرایط فعلی بم و کمبود و گرانی زمین و تخریب باغات و مشکل بودن توسعه کالبدی و فیزیکی شهر بم از اطراف آن، مسئولین محترم چه راهکاری را برای اینکه در آینده ای نزدیک احتمالا دچار یک بحران اجتماعی نشویم پیشنهاد می دهند؟!

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5341

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.