افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد

۳۵ درصد تست های PCR در استان کرمان مثبت است/ دورکاری ها رعایت نمی شود

  • کد خبر : 8536
  • 29 فروردین 1400 - 9:40
۳۵ درصد تست های PCR در استان کرمان مثبت است/ دورکاری ها رعایت نمی شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در گام چهارم مبارزه با کرونا تست های رپید حدود ۷ درصد مثبت بود و اکنون به ۱۴ درصد رسیده و تست های PCR مثبت در دوره قبل کمتر از ۲۵ درصد بود و اکنون تا ۳۵ درصد مثبت می شود.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، دکتر”حسین صافی زاده” شامگاه ۲۸ فروردین ماه با اشاره به عملکرد طرح شهید سلیمانی در راستای مقابله با کرونا در استان کرمان اظهار کرد: هدف طرح شهید سلیمانی این بود شناسائی بیماران مبتلا به کرونا و افراد در تماز نزدیک با آنها در اسرع وقت انجام و بحث ایزوله و قرنطینه آنها صورت بگیرد تا بیماری در بستر خانواده محدود شود و در سطح جامعه منتشر نشود.

وی با بیان اینکه بخش بعدی طرح، تیم های نظارتی بودند که در اماکن، ادارات و … نظارت داشتند و این دو مورد در کنار هم توفیقات زیادی داشت، افزود: در ابتدای آذر ۹۹ در استان کرمان ۷۰ بیمار مثبت بستری در هفته داشتیم که با محدودیت ها و اجرای طرح در اسفندماه بستری ها به تعداد بسیار کمی رسید و مرگ و میر در آذرماه ۱۸۰ مورد در هفته بود که در هفته آخر اسفند به ۹ مورد در هفته رسید.

صافی زاده تصریح کرد: اکنون متاسفانه با اتفاقاتی که افتاد بیماری افزایش یافته و با توجه به ظهور ویروس جدید که سرایت پذیری بالایی دارد و شدت بیماری زایی در آن بیشتر است و به دلیل سهل انگاری ها، شاهد افزایش بسیار زیاد موارد بیماری هستیم.

وی ادامه داد: اکنون موارد سرپایی به طور متوسط در شهر کرمان روزانه ۶۰۰ بیمار است که به مراکز مراجعه می کنند و تعداد موارد بستری مثبت قطعی ۴۵۸ نفر در استان است که با اضافه کردن موارد مشکوک، به بیش از ۸۰۰ مورد می رسد و این در حالی است که ابتدای فروردین کل آمار ۲۰۰ مورد بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بحث های مراقبتی یکی از اهداف این بود افراد به سرعت شناسائی شوند که با استفاده از تست های رپید انجام و براساس نتیجه راهنمایی ها ارائه می شد.

وی افزود: در گام چهارم مبارزه با کرونا تست های رپید حدود ۷ درصد مثبت بود و اکنون به ۱۴ درصد رسیده و تست های پی سی آر مثبت در دوره قبل کمتر از ۲۵ درصد بود و اکنون تا ۳۵ درصد مثبت می شود و تعداد تخت های اشغال شده نشان می دهد افراد زیای مبتلا شده اند.

صافی زاده تصریح کرد: طرح شهید سلیمانی دستاوردهای خیلی خوبی داشت و مراقبت و نظارت خیلی خوب بود و در بحث حمایت از خانواده های مبتلایان و قرنطینه، بسیج اقدامات خوبی انجام داد.

وی بیان کرد: در گام پنجم طرح شهید سلیمانی کار شناسائی، مراقبت، قرنطینه و جداسازی موارد مثبت و بحث نظارتی ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم جلوی شیب تند بیماری را بگیریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: آمار نشان می دهد موارد ابتلاء به شدت رو به افزایش است و اگر نتوانیم کنترل کنیم، تبعات بدی خواهد داشت و شاید ظرفیت بیمارستانی تکمیل و به دنبال آن مرگ و میر افزایش پیدا کند.

وی افزود: در گام قبل نظارت برای جلوگیری از تجمعات و راهنمایی اصناف و کسبه برای رعایت پروتکل ها بود و توفیقات خوبی داشتیم و در مرحله جدید علاوه بر نظات با تشدید فعالیت ها مواجه شدیم و با توجه به افزایش مبتلایان از ظرفیت های بیشتری در اجرای طرح استفاده شد.

صافی زاده تصریح کرد: در وضعیت قرمز کرونایی محدودیت هایی اعمال می شود و مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ باید تعطیل باشند و باید این گروه ها توجیه و قانع شوند و نظارت صورت بگیرد تا زنجیره انتقال ویروس شکسته و انتقال ویروس به حداقل برسد که همکاری ها خوب است اما برخی موارد شاهد هستیم همچنان بعضی افراد رعایت نمی کنند که ممکن است در ادارات، و .. باشد.

وی بیان کرد: با گروه هایی از افراد مواجه هستیم که تستشان مثبت است و در ادارات، شرکت ها و بانک ها با هم بوده اند و نشان می دهد قدرت سرایت ویروس خیلی زیاد است و در بسیاری از موارد تعداد زیادی از کارمندان مبتلا شدند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: دورکاری کارمندان باید رعایت شود که متاسفانه در بسیاری موارد رعایت نمی شود و در صورت ابتلای کارکنان، موجب می شود آن شرکت کامل تعطیل شود.

وی در ادامه درباره واکسیناسیون کرونا در استان کرمان بیان کرد: توزیع واکسن برای گروه های در اولویت اول، طبق سند کشوری واکسیناسیون انجام می شود و واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان در حال انجام است و برای جانبازان یک نوبت انجام شده و اخیرا باز سهمیه ای برای جانبازان در نظر گرفته، سالمندان نیز دریافت کرده اند و گروه دیگر پاکبانان بودند که با هماهنگی کار انجام و نوبت اول واکسن را گرفتند.

صافی زاده تصریح کرد: در طول زمان تعداد واکسن ها رو به افزایش است و امیدواریم در روزهای پیش رو با سهمیه اختصاص یافته کادر بهداشت و درمان را به طور کامل واکسنیه کنیم.

وی بیان کرد: عملا پیش بینی می شود تا اواسط اردیبهشت ماه این گروه تکمیل و سراغ اولویت های دوم از جمله سالمندان جامعه برویم و پیش بینی شده تا پایان سال کل شهروندان واکسن دریافت کنند تا در مقابل ویروس حفاظت شوند به شرط اینکه تعداد واکسن های توزیع شده جوابگو باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد و تعداد خوبی واکسن خریداری شده و واکسن های ایرانی نیز در مراحل خوبی از پیشرفت هستند.

وی در پایان با تشکر از همراهی مردم در مقابله با کرونا اظهار کرد: از مردم درخواست می کنیم برای حفاظت از جان خودشان سخت گیری ها را در نظر بگیرند چراکه یک نفر مبتلا شود، خانواده درگیر می شود و افراد ضعیف آسیب می بینند و امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم همه از یکدیگر حفاظت کنیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=8536

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.