افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024

خودمختاری مهدهای کودک کرمان در سایه بی‌برنامگی آموزش و پرورش

  • کد خبر : 11234
  • 17 مهر 1401 - 12:42
خودمختاری مهدهای کودک کرمان در سایه بی‌برنامگی آموزش و پرورش
با آنکه از واگذاری مدیریت مهدهای کودک به عنوان فرزند نوپا به وزارت آموزش و پرورش در شهریور ۹۹ حدود ۲ سال می‌گذرد اما هنوز برای ساماندهی این بخش بویژه تعیین شهریه و نظارت بر دریافت آن کاری انجام نشده چنانچه برخی مدیران مهدهای کرمان در خلاء موجود یکه‌تازانه و شهریه‌ گزاف از والدین دریافت می‌کنند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، در صورتی که ۲ سال زمان مکفی برای انجام امور محوله به وزارت آموزش و پرورش در مورد ساماندهی و مدیریت مهدهای کودک به شمار می‌رود اما این اتفاق در این مدت رخ نداده و همین امر موجب ایجاد بلبشویی در امور مهدهای کرمان و بیشتر در بخش دریافت شهریه و ثبت نام شده است.

مشکل تنها به بحث خودمختاری و یکه‌تازی برخی مهدهای کودک در دریافت شهریه که بعضی از آنها برای یک دوره ۳۰ میلیون تومان یا بیشتر دریافت می کنند محدود نمی شود بلکه بعضی خانواده ها برای ثبت نام در برخی مهدها هم با شرایط عجیب و غریبی مواجه هستند و زمانی سئوال می شود چرا مهدهای کودک باید اینچنین شرایط انحصاری را در سخت گیری برای ثبت نام با هدف بالابردن شهریه ها یا هر عامل دیگر بگذارند و کسی هم امکان نظارت بر آنها نداشته باشد، پاسخ مشخصی از متولیان دریافت نمی کنیم؛ گویا زور کسی به مدیران مهدها نمی رسد.

چارتی که هنوز تشکیل نشده

هر چند معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش قانونمند ۳۰ درصدی شهریه در مهدهای کودک خبر می‌دهد اما هنوز بسیاری از مهدهای کودک کرمان هستند که بدون توجه به این قانون شهریه های گزافی را به بهانه خدمات مختلف از والدین طلب می کنند و نکته قابل تامل اینکه هنوز عدد ریالی مشخص شهریه ای که هر مهد براساس ستاره و سطح بندی که دارد باید بگیرد در آموزش و پرورش وجود ندارد و این توضیح نیز به این شکل است که هرچقدر مهدها در گذشته که زیرنظر بهزیستی بوده اند می گرفته اند، باید ۳۰ درصد اضافه تر بگیرند.

درواقع آنچه که گفته می شود این است که مهدها براساس همان شهریه ای که قبلا و زمانی که با نظارت بهزیستی فعالیت داشته اند، دریافت می کنند و هرسال یا هر سال چندنوبت به دلخواه، هرمیزان خواسته اند به شهریه ها افزوده اند و اساسا مشخص نیست که مثلا ۳۰ درصد بر چه مبنا و پایه ریالی باید اضافه شود.

گرچه شرایط اقتصادی جامعه طی چندسال اخیر دچار دگرگونی هایی شده و افزایش هزینه شهریه بر مبنای شهریه تعیین شده قانونی نیز موجه است اما صرفنظر از گرانی ها که سطحی از افزایش شهریه را توجیه می کند اما اینطور هم نمی شود که هر مهدکودکی بی ضابطه و به شکل خودمختار هر مبلغی که اراده و میلش کشید را طلب کند و بگیرد و کسی هم قدرت برخورد با آن را نداشته باشد.

اما طاهره زحمتکش معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اذعان دارد که به دلیل واگذاری اخیر مدیریت مهدهای کودک به آموزش و پرورش هنوز چارت مشخصی برای مدیریت و نظارت بر این مراکز در آموزش و پرورش کرمان وجود ندارد.

به گفته وی کودکان تا ۶ سال یعنی همان مهدهای کودک و پیش دبستان زیرمجموعه آموزش ابتدایی به شمار می روند اما هنوز چارت جدید برای مدیریت مهدهای کودک به آموزش و پرورش ارسال نشده است.

چارت نیست اما فعلا نظارت ها انجام می شود!

زحمتکش درعین حال اظهارداشت: فعلا با توجه به شیوه‌نامه ارسالی در ۲ دوره کودکان صفر تا سه سال با عنوان کودکستان دور اول و سه تا ۶ سال کودکستان دور دوم نظارت ها انجام می شود.

وی افزود: با توجه به نبود چارت، برای نظارت بر مهدهای کودک در کرمان هنوز نیروی انسانی در نظر گرفته نشده است و آموزش و پرورش از مجموعه نیروهای بخش آموزش ابتدایی برای این کار بهره می برد.

این مسئول تاکید کرد: مهدهای کودک طبق شیوه نامه ارسالی زیرمجموعه آموزش ابتدایی محسوب می شوند تا چارت جدید ارسال شود.

شهریه ای که عدد آن هنوز موجود نیست

زحمتکش با بیان اینکه مهدهای کودک قبل از این زیرمجموعه بهزیستی بوده اند و اِشِل (مقیاس) شهریه ای داشتنه اند که هنوز این نرخ در آموزش و پرورش بروزرسانی و بررسی نشده است تصریح کرد: با توجه به درخواست های تعیین تکلیف شهریه مهدهای کودک برای سال جاری، نرخ این مراکز نیز مانند نرخ شهریه مدارس غیردولتی که در سال جاری افزایش ۳۰ درصدی داشته، در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، گفت: مهدهای کودک باید حتما باید مقیاس (اشل) قبلی شهریه ها را داشته باشند و در نهایت به آن مبلغ ۳۰ درصد را اضافه کنند.

بهانه کمبود نیرو

وی با اشاره به کمبود نیرو در آموزش و پرورش و نبود مقیاس قیمتی برای مهدهای کودک تصریح کرد: امکان بازدید و نظارت دقیق بر این مراکز کمتر است اما بزودی این مهم محقق خواهد شد.

زحمتکش افزود: هنوز چارت سازمانی برای نظارت بر مهدهای کودک اعلام نشده تا نیروی خاصی برای این مراکز در نظر گرفته شود.

وی شمار (مهدهای کودک) مراکز پذیرش کودکان صفر تا ۶ سال یا همان کودکستان ها را در استان کرمان هزار و ۴۲۵ مورد برشمرد و گفت: از این تعداد ۱۷۱ مهد در شهر کرمان قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کساد شدن رونق مهدهای کودک طی ۲ سال اخیر اظهار داشت: ۲۵۴ مهد طی مدت یاد شده در استان کرمان غیرفعال شدند.

وی افزود: تاکنون ۴۲ هزار نوآموز در مراکز پیش دبستانی استان کرمان نام نویسی کرده اند.

اما بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از برخی مهدهای کودک شهر کرمان حکایت از کف شهریه یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و سقف شهریه افزون بر چهار میلیون تومانی در ماه است که ناخواسته هر شنونده ای را به تفکر وا می دارد که چه امکانات و خدمات متفاوتی در مهدهای کودک با شهریه های چهار میلیون تومانی به کودکان ارائه می شود که مستحق دریافت شهریه های اینچنینی هستند.

این در حالی است که برخی والدین کرمانی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند علاوه بر رقابت برای نام نویسی فرزندانشان در مهدهای کودک با شهریه های گزاف، ارائه شهریه های آنچنانی را به نوعی دستمایه فخرفروشی تلقی می کنند به طوری که برخی حتی برای نام نویسی فرزندشان در این مهدها ذره ای پرس و جو و تحقیق در مورد امکانات متفاوت و خدمات آن از مسئولان مهد ندارند و این نیز خود جای تامل بسیار دارد.

به گزارش ایرنا در این شرایط که با فروکش کردن کرونا و بازگشایی مهدها، از یکسو با نیاز و هجوم خانواده ها به مهدهای کودک مواجه و از سوی دیگر نیز شاهد برخی رویه های نامناسب و یکه تازی بعضی مهدها هستیم، ضرورت دارد هرچه سریع تر وضعیت ساماندهی،تعیین سطوح مهدها و نیز فرآیندهای فعالیت و اخذ شهریه آنها در نهاد متولی آماده و تدوین تا بلاتکلیفی کنونی خانواده ها و ضعف نظارت ها نیز برطرف، وضعیت این مراکز زودتر مشخص و از برخی تخلف های احتمالی نیز جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11234

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.