افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
مدیرکل فرهنگ و ارشاد کرمان:

جشنواره موسیقی نواحی ایران در ۱۰ شهر استان کرمان اجرا خواهد داشت

  • کد خبر : 682
  • 03 تیر 1396 - 19:29
جشنواره موسیقی نواحی ایران در ۱۰ شهر استان کرمان اجرا خواهد داشت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۶ تا ٩ تیر در کرمان برگزار می شود و علاوه بر مرکز استان در ٩ شهر بم، بردسیر، رفسنجان، سیرجان، نرماشیر، زرند، انار، شهربابک و جیرفت برای استفاده بیشتر مردم، اجرای موسیقی خواهد داشت.

پوستر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز دوشنبه با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان برگزاری این جشنواره در تالار وحدت رونمایی شد.
محمدرضا علی زاده در نشست خبری این جشنواره افزود: موسیقی نواحی در کرمان تنوع دارد و خوشحالیم که میزبان دهمین دوره موسیقی نواحی کشور هستیم.
وی گفت: تلاش کردیم جشنواره را به ویژه در حوزه اجرا به موسسات مرتبط واگذار کنیم و اداره فرهنگ استان به عنوان ناظر در کنار آنها کارها را پیگیری می کنیم.
علی زاده در مورد محل برگزاری اجراهای جشنواره موسیقی نواحی گفت: با توجه به اینکه فصل تابستان است، فضای روبازی در پارک مادر کرمان در نظر گرفته ایم و در تعدادی از مراکز فرهنگی و تفریحی هم اجراهایی خواهیم داشت. وی از برگزاری مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در باغ تاریخی فتح آباد خبر داد.

**منظومه خوانی موضوع جشنواره موسیقی نواحی امسال است
دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در این نشست خبری اظهار داشت:«شادیانه ها» موضوع جشنواره سال گذشته بود و موضوع جشنواره امسال به «منظومه خوانی» اختصاص یافته است.
احمد صدری افزود: تلاش کردیم اثرهای خوب موسیقی نواحی که کمتر در جشنواره ها حضور داشته یا هیچگاه حضور نداشتند، در جشنواره امسال شرکت و کارهای خود را اجرا کنند و در پایان جشنواره پیشکسوتان هم اجرای موسیقی خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه جلسات پژوهشی جشنواره از ساعت ١٠ تا ١٢ برگزار می شود، ادامه داد: از دیگر برنامه های جشنواره امسال پخش آنلاین و سه بعدی همه اجراها خواهد بود و همه علاقه مندان می توانند این اتفاق را در کرمان به صورت آنلاین مشاهده کنند.
دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی گفت: امسال به جای کمیت بر کیفیت، متمرکز شدیم و از نکته های جالب جشنواره امسال این است که استان هایی همچون قزوین و مرکزی که تاکنون در جشنواره شرکت نکرده بودند، آثاری بسیار قوی را به جشنواره ارسال کردند.
صدری در مورد رقابتی بودن جشنواره نیز توضیح داد: با توجه به وجود اقوام مختلف در ایران، سوال می شود که آیا موسیقی های متنوع می توانند در کنار هم رقابت کند و پاسخ این است که اگر موضوع، مقوله موسیقی است نه محتوایی، بله قابل رقابت است و این امر به زاویه نگاه نسبت به موضوع، بستگی دارد.
وی تصریح کرد: منتخبان جشنواره موسیقی نواحی به صورت برگزیده ای انتخاب می شوند نه کنکوری و در واقع این جشنواره نفرات اول، دوم و سوم نخواهد داشت و همه به صورت یکسان انتخاب می شوند و جوایز برگزیدگان هم یکسان خواهد بود.
دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) از ششم تا نهم تیرماه ۱۳۹۶ در کرمان برگزار می‌شود.
«منظومه خوانی» یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران به شمار می آید و مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.
راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان و شائر نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند.
منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است./ایرنا

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=682

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.