افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اعلام کرد

توقف کاهش کرونا در استان کرمان! بیمارستان‌ها برای پیک ششم آماده‌اند | مرگ‌ومیر در واکسن‌زده‌ها بسیار بسیار کم است | زمان مناسب تزریق دوز سوم سینوفارم ۴ ماه است

  • کد خبر : 9502
  • 25 آبان 1400 - 13:49
توقف کاهش کرونا در استان کرمان! بیمارستان‌ها برای پیک ششم آماده‌اند | مرگ‌ومیر در واکسن‌زده‌ها بسیار بسیار کم است | زمان مناسب تزریق دوز سوم سینوفارم ۴ ماه است

به گزارش طلوع ارگ به نقل از فردای کرمان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان درباره‌ی آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان گفت که از دو هفته پیش، روند نزولی بیماری متوقف شده و هم بیماران سرپایی و هم بستری‌شدگان زیاد شده‌اند. دکتر رشیدی‌نژاد البته اظهار کرد: «این افزایش در حدی نبوده که بگوییم پیک ششم کرونا […]

به گزارش طلوع ارگ به نقل از فردای کرمان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان درباره‌ی آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان گفت که از دو هفته پیش، روند نزولی بیماری متوقف شده و هم بیماران سرپایی و هم بستری‌شدگان زیاد شده‌اند.

دکتر رشیدی‌نژاد البته اظهار کرد: «این افزایش در حدی نبوده که بگوییم پیک ششم کرونا شروع شده است، اما هیچ چیز هم قطعی نیست و ممکن است نشانه‌ای از بروز پیک جدید باشد».

وی به همگان تاکید کرد که واکسن بزنند و اذعان کرد: «مرگ‌ومیر و وخامت بیماری در واکسن‌زده‌ها بسیار کم‌تر بوده است».

وی درباره‌ی زمان مناسب برای تزریق نوبت سوم واکسن نیز توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از فردای‌کرمان، دکتر حمیدرضا رشیدی‌نژاد، شامگاه دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه در یک گفت‌وگوی زنده‌ی تلویزیونی در توضیح بیش‌تر این موارد با بیان اینکه به دلیل پهناور بودن استان هم پیک بیماری که ایجاد می‌شود طولانی‌تر است و هم روند فروکش کردن آن طول می‌کشد، افزود: «تا ۱۴ روز قبل، روند نزولی خوبی را طی می‌کردیم، اما از آن زمان روند نزولی متوقف شده است».

وی ادامه داد: «در اوج پیک قبل بیماری، حدود دو هزار بیمار در بیمارستان‌های استان بستری بود اما تا دو هفته پیش به کم‌تر از یک‌سوم این میزان رسید. از آن به بعد اما این روند متوقف شد و از هفته‌ی گذشته تعداد بیماران بستری و سرپایی افزایش یافته است».

وی در عین‌حال اظهار  کرد: «این افزایش، به‌طور قابل توجهی نبوده که بگوییم پیک ششم در حال رخ‌دادن است، اما قابل پیش‌بینی هم نیست و شاید شروع پیک جدید باشد».

وی سپس بیان کرد: «در حال حاضر، ۶۵۰ بیمار در استان بستری هستند که تست حدود ۲۵۰ نفر آن‌ها مثبت است. حدود ۴۰۰ بیمار هم با علائم بالینی کرونا بستری هستند. ۱۴۰ بیمار در بخش‌های ویژه و ۵۰ بیمار تحت ونتیلاتور هستند».

رشیدی‌نژاد ادامه داد: «در کل دنیا روند بیماری متوقف نشده است بلکه در برخی کشورها موج ششم هم آغاز شده است. باید واکسیناسیون کامل صورت بگیرد و اکثر افراد جامعه واکسینه شوند تا دیگر پیک و موج بیماری رخ ندهد و تا آن زمان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود».

وی با بیان اینکه وقتی همه‌گیری باشد ویروس جهش جدید پیدا می‌کند و همه‌گیری را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: «فعلا بیش‌ترین شیوع بیماری مربوط به ویروس دلتاست».

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «در کل کشور هنوز پیک ششم شروع نشده است اما همه باید مراقبت کنیم. آمادگی در سطح بیمارستان‌ها ایجاد شده و توصیه‌ی ستاد ملی کرونا نیز همین است. امکاناتی اعم از تخت بیمارستانی و دارو و تجهیزات فراهم شده است تا اگر موج جدید ایجاد شد از پس آن برآییم».

رشیدی‌نژاد در ادامه، درباره‌ی وضعیت واکسیناسیون در استان گفت: «به بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در کل استان تزریق شده که بیش از دو میلیون و ۲۰ هزار نفر نوبت اول و حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر هر دو نوبت را تزریق کردند».

وی بیان کرد: «در واقع، حدود ۷۹ درصد جمعیت هدف استان یک نوبت را دریافت کردند و بقیه بسته به نوع واکسن، یک ماه و برخی دو تا سه ماه نوبت دوم می‌رسد، تزریق خواهد شد».

وی تاکید کرد: «براساس آنچه که ثابت شده افرادی که دچار کرونا شدند و به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، اکثریت واکسن دریافت نکرده بودند. بیمارانی که واکسن زدند، اگر دچار بیماری هم شدند با علائم خفیف و بدحالی کم‌تر بوده‌اند و به‌طور مشخص مرگ‌ومیر در بین واکسن‌زده‌ها بسیار بسیار کم بوده و این دلیل قانع‌کننده‌ی خوبی است که واکسن زدن شدت و عوارض بد بیماری را کم می‌کند».

وی افزود: «در طول تاریخ، بسیاری از بیماری‌ها با واکسن ریشه‌کن شده و بسیاری از بیماری‌ها با واکسن قابل کنترل است و همین دلیل قانع‌کننده‌ای است تا واکسن کرونا تزریق شود».

رشیدی‌نژاد با بیان اینکه همه‌گیری هنوز ادامه دارد، اظهار کرد: «در کشورهای اروپایی پیک ششم رو به افزایش است، ولی مرگ‌ومیرها نسبت به قبل کم‌تر شده است. هنوز کل دنیا در شرایط همه‌گیری است؛ تا وقتی که واکسیناسیون کامل و زنجیره قطع شود».

 

زمان مناسب برای تزریق واکسن

وی درباره‌ی واکسن بوستر (یادآور) نیز توضیح داد: «تزریق دوز سوم طبق برنامه‌ای که اعلام شده آغاز شده است. افرادی که سینوفارم و برکت و بهارات هندی زدند، بعد از گذشت چهار ماه می‌توانند یادآور را تزریق کنند. ولی اگر اسپوتنیک و آسترازنکا زده‌اند، بعد از گذشت شش ماه می‌توانند دوز سوم را دریافت کنند. اولویت دوز سوم نیز با گروه‌هایی از جمله کادر بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال و جانبازان و معلولین و افراد دارای بیماری مزمن که ضعف سیستم ایمنی دارند، است و توصیه شده که مراجعه کنند تا دوز سوم تزریق شود».

وی اضافه کرد: «در مورد دوز یادآور، یا از همان واکسن باید استفاده کرد یا آسترازنکا هم می‌توان تزریق کرد».

وی با یادآوری اینکه هیچ افتراق مشخصی نمی‌شود بین واکسن‌ها قائل شد، ادامه داد: «در بررسی بر روی انواع واکسن‌ها معلوم شد که همه به خودی خود موثر واقع شدند و توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی این است هر واکسنی که در دسترس بود تزریق شود چرا که تفاوت عمده‌ای بین واکسن‌ها از لحاظ همه‌گیری قائل نیستند».

رشیدی‌نژاد سپس درباره‌ی زمان تزریق واکسن گفت: «اگر فرد علائم بیماری دارد باید تست کرونا بدهد و اگر هم کسی دچار شده باشد، معمولا بعد از ۴ هفته از بهبود علائم می‌تواند واکسن بزند».

وی درباره‌ی آمار مراکز واکسیناسیون در استان نیز اظهار کرد: «بیش از ۳۲ مرکز تجمعی در استان وجود دارد. در بیمارستان‌ها و برخی مراکز بهداشتی و درمانی نیز کار واکسیناسیون انجام می‌شود و حتی تیم‌های سیار نیز به برخی نقاط حاشیه‌ی شهر مراجعه می‌کنند و در خانه بهداشت روستاها نیز تیم‌های سیار هستند و هیچ مشکلی از نظر تعداد و انواع واکسن‌ها نداریم».

وی گفت: «خواهشی که از همگان دارم این است حتما مراجعه کنند و همین امشب تصمیم بگیرند واکسن بزنند تا بعدا جای پشیمانی وجود نداشته باشد».

 

هنوز داروی قطعی نیامده است

وی تاکید کرد: «شواهد علمی و تجربی و وضعیت بیماران می‌گوید که واکسن باعث کم‌تر شدن بیماری و کم‌تر شدن وخامت بیماری و مرگ‌ومیرها می‌شود. در ابتدا که واکسن نبود، مرگ‌ومیرهای روزانه بسیار بالا بود و الان مرگ‌ومیرها بیش‌تر در کسانی رخ می‌دهد که واکسن نزده‌اند».

وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم تا به شایعه‌سازی درباره‌ی واکسن کرونا توجه نکنند، اظهار کرد: «تاکنون، داروی قطعی نیز برای کرونا پیدا نشده است که بگوییم اختصاصا برای کروناست و بهبودی کامل ایجاد می‌کند. هنوز چنین چیزی ثابت نشده است».

رشیدی‌نژاد افزود: «یک‌سری داروها در حال مطالعات هستند؛ ممکن است در آینده‌ی نزدیک وارد بازار دارویی شوند ولی آنچه مسلم است درمان‌های حمایتی است. یک‌سری داروها با درصد قابل توجهی اگر به موقع به بیمار تجویز شود موثر بوده است از جمله داروهای ضدویروس و داروهای ضد التهاب و مراقبت‌های تنفسی که صورت می‌گیرد. در برخی که عوارض کرونا در آن‌ها وجود دارد داروی ضد لخته نیز داده می‌شود». / الف

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9502

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.