افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان خبر داد:

تلف شدن ۷۰ راس کل بز و قوچ میش در پی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی خبر

  • کد خبر : 2750
  • 24 تیر 1397 - 20:22
تلف شدن ۷۰ راس کل بز و قوچ میش در پی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی خبر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان از تلف شدن ۷۰ راس کل بز و قوچ میش به علت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی خبر، خبر داد و بیان کرد: این اداره کل لاشه این حیوانات را سوزانده و دفن کرده است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از ایسنا، رضا جزینی‌زاده” عصر امروز ۲۳ تیرماه در ستاد بحران استان کرمان گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حدود یک ماه پیش در پارک ملی خبر در توابع شهرستان بافت گزارش و به اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام شد

وی به تاریخچه پارک ملی خبر اشاره کرد و افزود: پارک ملی خبر در سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال ۷۸ به عنوان پارک ملی خبر ارتقای سطح پیدا کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه با بیان این مطلب که ویروس PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) معمولا از شرق کشور وارد استان کرمان و مرکز کشور می شود، اظهار کرد: اگر واکسیناسیون دام ها به صورت کامل صورت نگیرد، می‌تواند باعث تکثیر این بیماری بین حیوانات شود.

وی به اولین شواهد شیوع این بیماری در استان کرمان اشاره کرد و ادامه داد: در ۲۳ خردادماه سال جاری گزارش تلفات چند حیوان در پارک ملی خبر داشتیم که در ۱۰ تیرماه نتیجه آزمایش طاعون نشخوارکنندگان اعلام شد.

جزینی‌زاده از تلف شدن ۷۰ راس کل بز و قوچ میش به علت این بیماری در پارک ملی خبر، خبر داد و بیان کرد: لاشه این حیوانات را سوزانده و دفن شدند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای مقابله و کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک تصریح کرد: ضد عفونی و پاک سازی همه منابع آبی، پیگیری واکسیناسیون دام‌های اهلی در منطقه، رصد و پایش دام‌های اهلی، آماده باش به نیروهای یگان ویژه منطقه، مشخص شدن وظایف تیم ها و اعزام سریع نیروها به پارک ملی، ضد عفونی کردن مدخل‌های ورودی پارک ملی خبر و … از جمله اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست استان در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در این منطقه بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ورود دام قاچاق به منطقه را یکی از دغدغه‌های جدی استان کرمان برشمرد و عنوان کرد: ۴ میلیون هکتار سطح مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان است که باید پایش شوند.

جزینی زاده با اشاره به امکانات و تجهیزات مورد نیاز سازمان محیط زیست استان برای مقابله با این بیماری اظهار کرد: این بیماری، خوشبختانه بیماری مشترک بین انسان و دام نیست اما انسان می‌تواند ناقل این بیماری باشد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2750

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.