افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024

تغییر کاربری غیرمجاز و تصرف اراضی ملی در سایه کوتاهی و غفلت برخی مدیران

  • کد خبر : 2725
  • 11 تیر 1397 - 17:09
تغییر کاربری غیرمجاز و تصرف اراضی ملی در سایه کوتاهی و غفلت برخی مدیران

رییس دادگستری و دادستان شهرستان بم به مناسبت هفته قوه قضاییه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند

هفته نامه طلوع بم در شماره ۱۸۶ خود نوشت:همزمان با هفته قوه قضاییه نشست خبری آقایان مصطفی عارفکیا رییس دادگستری و محمد ضیاالدینی دادستان شهرستان بم در بعدازظهر روز دوشنبه چهارم تیر ماه با حضور خبرنگاران نشریات محلی و استانی در محل دادگستری بم برگزار شد.


مصطفی عارفکیا رییس حوزه قضایی شهرستان بم در ابتدای این نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت ا… دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، نقش رسانه‌ها و نشریات را در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل روز و خصوصا احکام و قوانین را بی بدیل خواند و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها با نقش آگاهی بخشی خود جایگاهی اساسی در پیشگیری از وقوع جرم و با نقش منتقدانه و تحلیلی خود بر مدار انصاف و بی‌طرفی، جایگاه رفیعی در بهبود عملکرد مدیران و اقشار مختلف جامعه و جلوگیری از تخلف دارند.
دو مسئول ارشد قضایی شهرستان بم در این نشست خبری تقریبا دو ساعته ضمن بیان خلاصه‌ای از عملکرد دستگاه قضایی در بم، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند که مهمترین مطلب مطرح شده در این جلسه را در ادامه می‌خوانید.

تلاش برای ارائه بهترین خدمات قضایی به شهروندان

محمد ضیاالدینی در این خصوص گفت: با تلاش شبانه روزی تمامی همکاران مجموعه دادگستری و دادسراها و شوراهای حل اختلاف در سال گذشته ۳۶ هزار پرونده ورودی به دستگاه قضایی بررسی شد و به نتیجه رسید. وی گفت: ۸ هزار پرونده نیز در شوراهای حل اختلاف بررسی شد که نیمی از آنها به صلح و سازش ختم شده است. میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۴۵ روز بود و همچنین رتبه برتر استانی خدمات‌رسانی به شهروندان و بنده حقیر نیز به لطف خداوند و یاری همکارانم از جمله حاج آقا عارفکیا و دیگر همکاران، قاضی نمونه کشوری شدم که امیدوارم مورد رضایت خداوند و شهروندان عزیز باشد.
آقای عارفکیا نیز اضافه کرد: رشد خوبی در حوزه خدمات الکترونیکی قضایی داشته‌ایم و هم اکنون اکثر دعاوی تجدید نظر به صورت ویدئو کنفرانس با مرکز استان بررسی می‌شود.
عارفکیا افزود: علیرغم محدودیت‌های اعتباری و منابع انسانی و مشکلات پیش روی دستگاه قضایی در حوزه شهرستان بم و شرق استان همچنان در تلاشیم که بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم. عارفکیا همچنین از راه‌اندازی شعبه دفتر اجرایی احکام در زندان بم و استقرار سامانه قضایی و قاضی دائم در این شعبه برای خدمت‌رسانی به زندانیان و خانواده آنها خبر داد و افزود: با توجه به بُعد مسافت این یک اقدام ارزشمند بود که حتی در سطح کشور نیز برای نخستین بار در بم اجرایی شد. چرا که زندانیان و خانواده آنها برای انجام اموری چون مرخصی، سپردن وثیقه و… مجبور بودند رفت و آمد زیادی با بم داشته باشند و این امر تاثیر زیادی در رضایتمندی آنها داشته است.

کوتاهی و غفلت برخی مدیران اجرایی در خصوص تغییر کاربری‌ها و تصرف اراضی ملی

محمد ضیاالدینی دادستان و مدعی‌العموم شهرستان بم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: با دو سوال اساسی در شورای حفظ حقوق بیت المال مواجه هستیم. یکی تصرف اراضی و دیگری تغییر کاربری باغ‌ها در سطح شهر بم که در سال جدید به طور جدی به این موضوعات ورود کرده‌ایم و با تخلف به شدت برخورد خواهیم کرد.
وی کوتاهی و غفلت برخی مدیران دستگاههای اجرایی را عاملی برای عرض اندام بیشتر متخلفان عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشترین این اقدامات در سایه غفلت و کوتاهی برخی مدیران رخ می‌دهد که ما در سال جدید در جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال و جهت جلوگیری از خروج بم از میراث جهانی و دفاع از حقوق عمومی، این مدیران را مجاب کرده‌ایم که مرتبا گزارش اقدامات خود را در جهت پیشگیری از وقوع این تخلفات ارائه دهند؛ مثلا وقتی زمینی در اختیار فردی برای کارآفرینی و تولید گذاشته می‌شود باید مشخص شود که در طول سالهایی که زمین در اختیار آنها بوده چه کرده‌اند یا در مورد نخلستانها همین طور؛ تمام ادارات ذی مربوط باید در این خصوص تلاش و اقدامات بیشتری انجام دهند و از طریق رسانه‌ها به مردم گزارش دهند.
آقای عارفکیا نیز در این خصوص گفت: در سال جدید یکی از برنامه‌ها، ورود میدانی و نظارت جدی و مستقیم در مورد اراضی و باغ‌هایی است که احیانا مالکان آنها سودای تغییر کاربری و تصرف دارند. عارفکیا از شهروندان خواست حتما دستگاه قضایی و شورای حفظ بیت‌المال را مستقیما و از طریق رسانه‌ها در جریان تخلفاتی که مشاهده می‌کنند بگذارند.

ماجرای باغ خیابان ساعی چه بود؟

دادستان شهرستان بم در مورد آخرین وضعیت پرونده تغییر کاربری باغ بزرگی در خیابان هادی ساعی شهر بم نیز گفت: از زمان مطرح شدن این موضوع در ماههای اخیر، پرونده این تغییر کاربری بطور جدی در دستور کار ما قرار گرفت و با توجه به شروع برخی ساخت و سازها در این مجموعه، فعلا دستورتوقف کار داده شده تا پرونده در کمیسیون مربوطه هفت نفره در استانداری بررسی شود و نتیجه را به ما اعلام کند.
ضیا الدینی در خصوص جزییات این پرونده نیز نکاتی را مطرح کرد: متاسفانه برخی این پرونده تغییر کاربری را سیاسی جلوه می‌دهند که نباید اینگونه باشد و دستگاه قضا بدور از هرگونه جنجال و طبق قانون موضوع را رسیدگی می‌کند. وی ادامه داد: قبل از زلزله شهرداری قراردادی با مالک باغ امضا می‌کند و مجوز تغییر کاربری را می‌دهند. در صورتی که اعطای تغییر کاربری وظیفه شهرداری نیست. آنها از میراث فرهنگی استعلام می‌گیرند و در روزی که استعلام گرفته می‌شود؛ جانشین رییس میراث فرهنگی بجای رییس خود در اداره بوده و جواب استعلام نسبت به تغییر کاربری را مثبت اعلام می‌کند و نامه‌ای را در این خصوص به شهرداری ارسال می‌کند. چند روز بعد فرد دیگری جهت گرفتن مجوز تغییر کاربری به میراث مراجعه می‌کند، از قضا آن روز رییس میراث خودش حضور داشته و با تغییر کاربری طبق قانون‌های موجود مخالفت می‌کند که فرد اعتراض می‌کند که چرا به فلانی جواب مثبت دادید اما به من اجازه تغییر کاربری نمی‌دهید که رئیس میراث فرهنگی متوجه می‌شود و نامه‌ای به شهرداری مبنی بر ابطال استعلام مثبتی که جانشین خود داده بوده ارسال می‌کند. بعدها مشخص می‌شود نامه دوم (استعلام منفی رییس میراث) روی پرونده نیست و هنوز هم موجود نیست و فقط همان نامه جانشینش وجود دارد و حالا این قضیه در حال بررسی است.
دادستان بم تاکید کرد: علاوه بر این موضوع که جای تردید دارد؛ با پایان اعتبار دو ساله مصوبه تغییر کاربری کمیسیون مربوطه، مالک دیگر مجاز به تغییر کاربری و تفکیک نبوده نه اینکه حالا بعد از چندین سال افراد قصد تغییر کاربری و ساخت و ساز دارند. آقای دادستان تصریح کرد: به هر حال ما پیگیر موضوع هستیم و تا بررسی موضوع در کمیسیون هفت نفره در استانداری دستور توقف تغییر کاربری صادره شده است.

ارتقا شاخص‌های امنیتی بم

در ادامه این نشست خبری آقایان عارفکیا و ضیاالدینی در پاسخ به سوالات هر کدام از خبرنگاران مواردی را مطرح کردند که مهمترین آنها به صورت برگزیده در ادامه می‌آید:
* خدا را شکر و با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی شهرستان بم در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ امنیتی قرار دارد.
* جرائم خشن همچون آدم ربائی، قتل، سرقت مسلحانه، حمل سلاح و مواد مخدر در سه ماه اخیر به تعداد انگشت شماری اتفاق افتاده که تمامی آنها تسویه حساب شخصی خصوصا در بین قاچاقچیان مواد مخدر است و اصلا جنبه امنیتی و ضد امنیت عمومی ندارد. تمامی عاملان آنها در کمترین زمان ممکن شناسایی و دستگیر شده‌اند.
* تلاش شبانه روزی نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی در جهت تامین امنیت شهروندان عزیز است و در این راه از هیچگونه تلاش و مجاهدت و فداکاری دریغ نمی‌کنند.
* بم رتبه دوم پرونده‌های مربوط به تصادفات رانندگی را در استان دارد.
* سرقت‌های خُرد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بسیاری از این سرقت‌ها توسط افراد معتاد به مواد مخدر انجام می‌شود.
* در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر متاسفانه زیر ساخت‌های لازم فراهم نیست و از نداشتن یک کمپ اجباری در شرق استان رنج می‌بریم که امیدواریم با همکاری مسئولان شهرستان و شرق استان این مشکل برطرف شود.
* در خصوص آواربرداری ساختمانهای رها شده در سطح شهر بم دستورات و مجوزهای لازم به شهرداری داده شده است.
* هیچ چایخانه‌ای در سطح شهر بم مجاز به عرضه قلیان نیست.
* جلوگیری یا پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک همت جمعی است.
* تقریبا ۱۹۰۰ زندانی در رده‌های سنی و جنسیت مختلف که از نقاط مختلف جنوبشرق کشور هستند؛ در زندان بم داریم.
* در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد که در بم برگزار شد؛ بیش از ۴۵۰ میلیون تومان با کمک خیرین و صاحبان صنایع جمع‌آوری شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2725

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.