افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
سایۀ سنگین تحریم و کرونا بر بازار خرما؛

تشکیل سازمان خرما گره‌گشاست؟

  • کد خبر : 9843
  • 08 دی 1400 - 13:57
تشکیل سازمان خرما گره‌گشاست؟

چندی پیش طرحی در مجلس توسط نمایندگان کلید خورد که یکی از مهم‌ترین محورهای آن، تشکیل سازمان خرما است. نخلداران اما می‌گویند که از نظرات و تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده نشده است. مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است تشکیل ستاد خرما با حضور سه وزارتخانه ذیربط […]

چندی پیش طرحی در مجلس توسط نمایندگان کلید خورد که یکی از مهم‌ترین محورهای آن، تشکیل سازمان خرما است. نخلداران اما می‌گویند که از نظرات و تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده نشده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است تشکیل ستاد خرما با حضور سه وزارتخانه ذیربط و نخلداران می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر از سازمان خرما برای رفع موانع تولید تا صادرات این بخش باشد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایران‌آنلاین، زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ۸ دی‌ماه در این‌باره توضیح داد: «این طرحی است که نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند اما باید ابتدا تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد. واقعیت این است که گاهی ایجاد یک سازمان به جای تمرکز روی اهداف اصلی توسعه کمی و کیفی و صادرات می‌تواند بخشی از منابع را که برای پیشبرد اهداف لازم است به سمت ایجاد و نگهداری سازمان ببرد».

وی افزود: «البته وزیر جهاد کشاورزی نقش بخش خصوصی در تسهیلگری و چابک‌سازی را بسیار  پر رنگ می‌داند ولی به اعتقاد من در شرایط کنونی تشکیل ستاد عالی خرما با حضور بخش خصوصی، نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و صمت و نخلداران آگاه و پیشرو خیلی موثر‌تر از تشکیل این سازمان باشد».

وی با اشاره به مشکلاتی که شرایط اقلیمی برای توسعه کشت و تولید خرما به‌وجود آورده، گفت: «مشکل نهاده‌ها مشکل بزرگ دیگری است که امیدواریم با تامین اعتبار طرح اصلاح ساختار نخیلات کشور مرتفع شود».

استان خوزستان یکی از استان‌های بزرگ تولیدکننده خرما در کشوراست که امسال به‌دلیل خشکسالی تولید خرما در آن با کاهش ۶۵ هزار تنی نسبت به پیش‌بینی اولیه مواجه شد و تولید خرما درآن به ۲۳۵ هزار تن رسید.

قاسم حزباوی، نایب رئیس انجمن خرمای خوزستان نیز در این‌باره اظهار کرد: «نخلداران نخستین قشری هستند که دارند با مشکلات بخش خرما دست و پنجه نرم می‌کنند اما متأسفانه کسی نیامد پای درددل ما بنشیند تا ما مشکلات را بگوییم و آنها از تجربیات ما برای تشکیل چنین سازمانی استفاده کنند. اگر این سازمان قرار باشد از همین ابتدا که می‌خواهد پایه‌ریزی شود کشاورز را در کنار خود نبیند حداقل ما کشاورزان نمی‌توانیم امیدوار باشیم سازمان خرما برای حل مشکلات چندین ساله‌مان چاره باشد!

وی افزود: «تحریم و کرونا، صادرات خرما را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و مردم به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مانند قبل خرما نمی‌خرند. اینها بخشی از مشکلات ما است اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باید بگوییم که بسته‌بندی و خشکسالی بزرگترین مشکلات ما هستند که این مشکلات تنها با وجود یک سازمان قوی مستقل از دولت و کشاورز نهاد قابل حل است لذا انتظار داریم نمایندگان مجلس نظر کشاورزان را هم برای این سازمان جویا شوند».

اوایل آذرماه گذشته، نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان حامی تشکیل این سازمان گفته بود: «پسته، برنج، گندم و چای سازمان دارد ولی خرما سازمان و متولی ندارد. سوال اینجاست که چرا خرما سازمان ندارد؟». /الف

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9843

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.