افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
مناقشه بر سر آب

تجمع اعتراضی اهالی یک روستا در بم

  • کد خبر : 3866
  • 05 اردیبهشت 1398 - 10:11
تجمع اعتراضی اهالی یک روستا در بم

طلوع ارگ: تعدادی از اهالی روستای باغچمک بم که در بین آنها تعدادی زن نیز دیده می‌شد؛ روز گذشته چهارشنبه چهارم اردیبهشت در یک تجمع اعتراضی که با حضور نیروهای انتظامی همراه بود، از اجرای حکم قضایی لایه روبی قنات حسینیه جلوگیری کردند.     یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با سایت خبری طلوع […]

طلوع ارگ: تعدادی از اهالی روستای باغچمک بم که در بین آنها تعدادی زن نیز دیده می‌شد؛ روز گذشته چهارشنبه چهارم اردیبهشت در یک تجمع اعتراضی که با حضور نیروهای انتظامی همراه بود، از اجرای حکم قضایی لایه روبی قنات حسینیه جلوگیری کردند.

 

 

یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با سایت خبری طلوع ارگ هدف از این تجمع اعتراضی را اعلام مخالفت اهالی روستا با پیشروی و لایه‌روبی این قنات به سمت سفره‌های آب زیرزمینی این روستا را بیان کرد و گفت: قنات حسینیه که مظهر آن در روستای حافظ‌آباد بم و دارای مالکین خصوصی است؛ مادرچاهها و یکی از رشته‌های زیرزمینی آن پس از مسافت چند کیلومتر به حوالی روستای باغچمک می‌رسد و مردم این روستا معتقدند که مالکین این قنات بایستی به جای پیشروی به سمت روستا به سمت رودخانه می‌رفتند. چراکه این اقدام آنها منابع آبی کشاورزی روستا را تهدید می‌کند و در آینده نخلستانها و مزارع آن خشک می‌شود.

اما مالکین این قنات که از کشاورزان منطقه حافظ‌آباد، پشترود و اسفیکان هستند؛ نظرشان با مردم روستای باغچمک متفاوت است و اظهارات اهالی باغچمک را رد می‌کنند. یکی از آنها در گفت و گو با خبرنگار هفته‌نامه طلوع بم می‌گوید: برخلاف اظهارات اهالی باغچمک قنات حسینیه یک قنات بسیار قدیمی و رشته‌ها و مادرچاههای آن از قدیم الایام در همین مکان فعلی که بعدها روستای باغچمک در آن احداث شده است قرار دارند و میراث فرهنگی نیز آن را تایید می‌کند و رشته‌ چاههای آن در روستا کاملا مشخص است. اما متاسفانه پس از زلزله بم براثر آواربرداری و تخلیه نخاله‌ها و ساخت و ساز بر روی چاههای این قنات در روستای باغچمک، مسیر آب قنات تقریبا به طور کامل مسدود شده و به همین دلیل خسارات زیادی به کشاورزان منطقه اسفیکان و حافظ‌آباد وارد شده و تعداد زیادی از نخلستانهایی که توسط این قنات آبیاری می‌شدند هم اکنون خشک شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ده سال است که مالکین قنات با طرح شکایت در مراجع قضایی و کارشناسی‌های رسمی آب دادگستری استان کرمان و پس از هر بار که حکم تخلیه و لایه روبی مادرچاههای قنات را می‌گیرند با اعتراض اهالی این روستا به رای قضایی، روند کاری اصلاح و ترمیم قنات به تاخیر افتاده است تا اینکه رای قطعی و نهایی صادر شد و روز گذشته که قرار بود حکم اجرا شود باز هم اهالی باغچمک تجمع و اعتراض کردند.

گفتنی است که موضوع این قنات سالهاست که با مناقشه‌ و اختلافات زیادی همراه بوده و امید است که مسئولان شهرستان بم و اهالی روستا و مالکین قنات با تفاهم و تعامل هرچه بیشتر در این خصوص قدم بردارند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3866

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.