افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024

بم میزبان شهرداران استان همدان شد

  • کد خبر : 12314
  • 21 اردیبهشت 1402 - 11:43
بم میزبان شهرداران استان همدان شد

شهرداران استان همدان با هدف اصلی بررسی راه های همکاری متقابل، از برخی ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و اقتصادی شهر جهانی بم بازدید کردند

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان در خصوص این سفر به بم گفت: در پی برنامه های آموزشی که برای شهرداران در نظر گرفته ایم در سال جاری سفر به استان کرمان و به خصوص شهرستان بم را اولین سفر آموزشی شهرداران استان همدان است.

محمد قدیمی افزود: ارگ بم نگین تاریخی بر تارک ایران است و در دنیا شهره دارد و چه به لحاظ کالبدی ،فیزیکی و شهرسازی تجربه خوبی برای شهرداران ما است و هدف از بازدید ارگ تاریخی بم این است که شهرداران ما از سیستم شهرسازی که در سال های بسیار قدیم در ارگ تاریخی بم وجود داشته و هنوز هم جزو سیستم‌های شهرسازی مدرن است بتوانند بازدیدی داشته باشند .

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان عنوان‌کرد:ارگ تاریخی بم به لحاظ متریال و ساخت و همچنین فرهنگ مردم و جداسازی فرهنگی که در آن دیده شد و حتی کاربری‌هایی که از بازار تا ارگ حکومتی در ارگ بم دیده شد الگویی برای شهرسازی جدید ما به حساب می آید که شهرداران باید از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در بحث ارگ، بازسازی آن نیز مورد توجه بود که کار بسیار بزرگی است و اگر ارگ تاریخی بم را در دو مقطع تاریخی قبل و بعد از زلزله بررسی کنیم، کارهای بزرگی در بعد از زلزله سال ۸۲ در مرحله بازسازی آن رخ داده که این بازسازی با استفاده از همان طرح گذشته انجام شده است.

قدیمی تاکید‌کرد: بازدیدی از سطح شهر نیز صورت گرفت و همدلی بسیار خوبی در مدیریت شهری بم دیده شد که قابل تقدیر است و همچنین به دلیل ارتباط خوب شهردار با مجموعه استانداری و مهندس شهسواری مدیر دفتر امور شهری استانداری کرمان شاهد پروژه های خوبی در سطح شهر بم بودیم .

وی افزود: در ادامه سفر به شهر جهانی بم نیز از کارخانه خودروسازی کرمان موتور به عنوان یک پروژه اقتصادی که در کشور و دنیا از پروژه های اقتصادی مطرح است و سرمایه گذاری محسوب می شود بازدید به عمل آمد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان تصریح کرد: شهرداران باید از موقعیت های سرمایه گذاری در شهرهای خودشان استفاده کنند و به فراخور شهر و بودجه‌ای که دارند سرمایه گذار را جذب کرده و در پی آن اقتصاد شهری را ارتقا دهند.

او با اشاره به بحث خواهرخواندگی بین همدان و بم نیز گفت: بحث خواهرخواندگی در کشور مطرح است و بین شهرهایی که وجه مشترک شهری به لحاظ فرهنگی یا اقلیمی دارند تفاهم‌نامه ای منعقد می‌کنند که این تفاهم نامه باعث رونق گردشگری بین دو شهر می شود .

قدیمی افزود: در شهر همدان خیابانی به نام بم وجود دارد و همچنین در شهر جهانی بم نیز خیابانی به نام همدان نام گذاری شده است و دو شهر جهانی ملایر و لالجین در استان همدان داریم و  به لحاظ قرابتی که بین شهرهای همدان و بم از لحاظ تاریخی وجود دارد قطعا می توان تبادل گردشگری بین دو شهر داشته باشیم .

انتقال تجربیات بین شهرداری‌های بم و همدان گام مهمی است

رییس شورای اسلامی شهر بم درخصوص سفر مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری همدان و جمعی از شهرداران استان همدان به شهر جهانی بم گفت: این سفر در راستای آشنایی شهرداران استان از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی بم و رایزنی جهت ارتباطات و مراودات فرهنگی بیشتر صورت گرفته است .

منصور عزیزآبادی افزود: انتقال تجربیات بین شهرداری‌ها گام مهمی در جهت پیشبرد بهبود و تحول فرآیندها و در نتیجه تأثیرگذاری بر عملکرد مدیریت شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان را در پی خواهد داشت.

او اظهارداشت:بحث و تبادل نظر در خصوص همکاری های بین بخشی و نیز بهره گیری از تجارب مدیریتی شهرها و بررسی راه‌ها و همکاری های متقابل از اهداف اصلی این سفر به شمار می رود.

رییس شورای اسلامی شهر بم عنوان‌کرد:با توجه به انعقاد خواهرخواندگی بین شهرهای بم و همدان که در سال های گذشته رخ داده است هر کدام از شهروندان همدانی که به همراه خانواده به شهر جهانی بم سفر کنند هزینه اسکان آن ها با ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

عزیزآبادی خاطرنشان کرد: شهرجهانی بم تنها شهری است که چهار اثر ثبت شده جهانی دارد و همچنین تمام منظر فرهنگی این شهر ثبت جهانی است و بخشی از کویر لوت که ثبت جهانی شده نیز متعلق به بم است و همچنین شهر بم ۱۴۴ اثر ثبت ملی و ۳۳ اثر شناسنامه دار دارد که برای ثبت ملی آماده شده اند.

شهرداران شهرهای مختلف همدان سفیران گردشگری و مُبلغ بم خواهند بود

علیرضا ریاضی شهردار بم در خصوص سفر شهردار کرمان به شهرستان بم و تاثیر این سفر در زمینه گردشگری و تعاملات فرهنگی بین دو شهر همدان و بم گفت: با ارسال نامه ای از حوزه امور شهری استانداری کرمان به شهرداری بم مبنی بر سفر شهرداران استان همدان و مدیر کل حوزه شهری و شوراهای استان همدان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت به شهر بم ما با همکاری مسئولین میزبان آنان بودیم.
وی افزود: حضور شهرداران و نوع کار و فعالیتی که در طول روز در شهرهایشان هانجام می‌دهند برای ما مایه فخر و مباهات و خوشحالی است که می‌توانند سفیران خوبی هم در بحث گردشگری شهر و هم مُبَلغی برای بم باشند و همچنین چون این افراد شهرداران شهرهای مختلف استان همدان بودند قطعاً در زمینه شهرسازی نقطه نظرهای انتقادی و تشویقی را قطعاً داشته و دارند که من در مسیر عبور ارگ جدید تا شهر بم داخل اتوبوس از آنها خواستم تا نقطه نظر و دیدگاه های مثبت و منفی خود را در حوزه شهرسازی به شهرداری بم ارجاع دهند و هم از طریق جمع بندی دفتر امور شهری استانداری به ما ابلاغ کنند تا ما بتوانیم در شهر بم این دیدگاه ها را اجرا کنیم.
وی ادامه داد: اینگونه سفرها باعث مباهات و خوشحالی است.‌ در واقع ما هم به شهر و استان دیگر حتی اگر شرایط قانونی فراهم شود به کشور دیگر بخواهیم برویم امتیازات خوبی دارد که ما می‌توانیم داشته های مثبت و قابلیت های خوب را در شهر بم اجرا کنیم.
ریاضی در خصوص تعامل و تبادل بین شهرداری های همدان و بم گفت: آنها از ما دعوت کردند تا به همدان سفر داشته باشیم. ما هم برنامه داریم تا شهرهای مختلف از جمله استان همدان را بازدید کنیم و نقاط قوت و ضعفی را که داریم شناسایی کنیم و برداشت های مثبتی داشته باشیم و برای شهرمان اجرا کنیم.

عکس: طلوع بم | محمد حسین خراسانی

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12314

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.