افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
رییس صندوق توسعه هنر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بم جایگاه رفیعی در فرهنگ و تمدن دارد و به همین دلیل ثبت جهانی شده است

  • کد خبر : 9405
  • 13 آبان 1400 - 20:59
بم جایگاه رفیعی در فرهنگ و تمدن دارد و به همین دلیل ثبت جهانی شده است

طلوع بم – مونا موسی نژاد| جلسه هم‌اندیشی هنرمندان چهار شهرستان شرق استان کرمان و گرامیداشت شصت سال فعالیت انجمن شعر و ادب بم با حضور سیدمجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق توسعه هنرکشور، علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان، هادی شهسوارپور فرماندار، حجت الاسلام دانشی امام جمعه و دیگر مسؤلین بم و جمعی از […]

طلوع بم – مونا موسی نژاد| جلسه هم‌اندیشی هنرمندان چهار شهرستان شرق استان کرمان و گرامیداشت شصت سال فعالیت انجمن شعر و ادب بم با حضور سیدمجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق توسعه هنرکشور، علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان، هادی شهسوارپور فرماندار، حجت الاسلام دانشی امام جمعه و دیگر مسؤلین بم و جمعی از پیشکسوتان و فعالان فرهنگی هنری شرق استان کرمان چهارشنبه ۱۲ آبان در سالن اداره ارشاد اسلامی بم برگزار شد.

 

به گزارش طلوع بم؛ مجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق توسعه هنر کشور در این مراسم بیان کرد: بم بزرگ دروازه شرق ایران است و بخش مهمی از فرهنگ ایران از مسیر این سرزمین بزرگ می‌گذرد و این سرزمین، عظیم و بسیار با ارزش است و جایگاه رفیعی در فرهنگ و تمدن ایرانی در دل کویر دارد و به همین دلیل نیز منظر فرهنگی آن ثبت جهانی شده است.

پوراحمدی با اشاره به آغاز به کار طرح اعطای تسهیلات کم بهره با همکاری  “صندوق هنر” و “بانک رسالت”  بیان کرد: اولین اقدام ما برای اجرای  این طرح در سطح کشور، اعطای وام تسهیلات به ۱۸ نفر از هنرمندان شهرستان بم و معرفی آنان به بانک طرف قرار داد بوده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در مسیر اعطای تسهیلات به گونه ای عمل می‌شود تا در بخش توانمندسازی هنرمندان با پرداخت تسهیلات ارزان  بتوانیم کمک ناچیزی به آنان کنیم افزود: این وام ها دارای شرایطی هستند که توان پرداخت برای متقاضیان وجود داشته باشد و کسب و کارشان را به رونق قابل قبولی برسانند. پوراحمدی در خصوص این تسهیلات بیان کرد: این وام ها با کارمزد ۲ درصد و بدون بهره با بازپرداخت ۳۰ ماه  به هنرمندان عضو صندوق هنر پرداخت خواهد شد و آغاز این طرح از شهر بم شهر نخل و نارنج شروع شده است.

مدیر عامل صندوق توسعه هنرکشور با تاکید به برخی ویژگیها و ظرفیتهای تاریخی شهرستان بم اظهار داشت : دولت سیزدهم در آغاز کار با شعار اصلی دولت مردمی مسیر خود را شروع کرده، زیرا دولت مردمی و برخاسته از مردم است. وی ادامه‌ داد: یک دولت باید تمامی خواسته‌ها، ویژگی‌ها و دغدغه ها را در نظر بگیرد، براساس آن برنامه‌ریزی، اهل عمل باشد و مشکلات را شناسایی و برطرف کند.

مدیرعامل صندوق اعتباری توسعه هنر کشور تصریح کرد: هنرمندان هر جامعه، گروه مرجع در کشور هستند که حرف، حرکت، اقدام، نظر و قلمشان بر فکر و دیدگاه مردم اثرگذار است لذا اگر این افراد دغدغه داشته باشند اثر حرف و قلم و هنر آنان کاهش پیدا می کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: پایه و اساس مجموعه صندوق اعتباری هنر براساس حمایت از جامعه هنرمندان شکل گرفته و تاکنون اقدامات زیادی انجام داده است.

پوراحمدی با اشاره به اینکه در شهرستان بم حدود ۸۰ نفر عضو صندوق هنر هستند که از خدمات این صندوق بهره می برند ادامه داد: حدود ۱۲ نفر از بیمه درمان، ۵۰ نفر از بیمه تامین اجتماعی و ۲ نفر از مستمری بهره می‌گیرند. وی در خصوص عضویت جدید صندوق هنر کشور نیز گفت: مسیر عضویت بنا به دلایلی در ۱۰ ماه گذشته متوقف شده بود که از هشتم آبان ماه سال جاری مسیر تعیین تکلیف افرادی که قبلا درخواست داده بودند شروع شده و از اول آبان ماه با ورود به سایت صندوق هنر می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ظرفیت های فرهنگی و هنری بم و افتتاح کوچه‌باغ هنر در بروات اشاره داشت و درخواست کرد: در بم نیز گذر یا مسیری که زمینه های تجاری و کسب و کار هنری داشته باشد با عنوان گذر فرهنگ و هنر ایجاد شود. وی این نوید را داد که با راه اندازی این مسیر به ۱۰ نفر از هنرمندانی که کسب و کار حوزه فرهنگ خود را در این گذر ایجاد کنند تسهیلات ارزان ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۲ درصد پرداخت خواهد کرد. وی افزود: ایجاد این مسیر برای تقویت توان فرهنگ عمومی در کشور و خرید آثار هنرمندان، و رونق کسب و کار آنان بسیار مؤثر خواهد بود و یکی از برنامه های اساسی دولت را خرید و فروش آثار هنری  بر شمرد.

در ادامه این جلسه محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: شهرستان بم دارای ظرفیت های تاریخی و فرهنگی بسیار مهمی است و از لحاظ اقلیم جغرافیای و فرهنگی نیز تنوع بی شماری دارد. استان کرمان از نظر فرهنگی یک ایران رنگارنگ است زیرا اقوامی در کرمان زندگی می کنند که بیش از ۳۰۰ سال ساکن کرمان هستند. وی گفت: در یکسال گذشته مبلغی بالغ بر  ۸۵ میلیارد ریال  بابت بیمه هنرمندان استان توسط صندوق هنر پرداخت شده است .

محمدرضا علیزاده ادامه داد: صندوق اعتباری هنر کشور در استان کرمان بابت هنرکارت ها حدود سه و نیم میلیارد تومان در بحث معیشتی هنرمندان و با توجه به اینکه ۸۹۳ نفر از هنرمندان استان بیمه تامین اجتماعی صندوق هنر هستند چهار و نیم میلیارد تومان هم بابت بیمه پرداخت کرده و همچنین در بحث بیمه مکمل درمان نیز مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و مستمری بگیران  ۱۵۰ میلیون تومان در سال پرداخت کرده که در مجموع افزون بر هشت و نیم میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه کرمان در قرن های گذشته به دارالامان معروف بوده  و نیروی انسانی یکی از ویژگی‌های مهم و سرمایه استان کرمان محسوب می شود ادامه داد: استان کرمان از نظر صنعت، معدن و کشاورزی دارای ظرفیت‌های زیادی است و تمامی این ظرفیت‌ها در شرق استان کرمان بخصوص شهرستان بم جمع شده است.

به گفته وی شهرستان بم قطب کشاورزی از لحاظ محصول خرما و صنعت خودروسازی است و در کنار همه این‌ ظرفیت ‌ها، سرمایه انسانی و معنوی شهرستان یعنی شخصیتها ، شاعران و بزرگانی دارد که در جامعه فرهنگی ما در سطح کشور می درخشند.

علیزاده افزود: در طرح ملی روستای قرآنی کشور در بین بیش از یک هزار روستای کشور ، روستای دریجان از توابع شهرستان بم انتخاب شده است و در طرح پایتخت کتاب ایران نیز سال گذشته شهر بم با وجود رقابت بسیار سخت در طرح پایتخت کتاب ایران جز ۵ شهر برتر در کشور شد و به عنوان شهر خلاق در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب گردید  و امسال نیز به رقابت نهایی طرح پایتخت کتاب وارد شده است و در کشور حدود ۶۰ هنرستان هنرهای زیبا داریم که ۶ هنرستان در استان کرمان وجود دارد و یکی از این هنرستانها در بم راه اندازی شده است.

حجت‌الاسلام دانشی امام جمعه شهر بم نیز در این مراسم با بیان اینکه مجموعه شرق استان کرمان تنها ارگ قدیم و دیگر آثار جهانی آن‌ نیست بیان کرد که امیدوارم مشکلات و دغدغه های هنرمندان و اهالی فرهنگ نیز دیده شود و بتوانید کاری برای بم بکنید که این هفته در تریبون نماز جمعه نوید آن را به مردم بدهم.

در ادامه این این مراسم فرماندار بم با اشاره به اهمیت هنرمندان در بین جامعه بیان کرد، بم صاحب تمدن دیرینه ای است که یکی از نمونه‌های آن روزگار پرافتخار ارگ باستانی است که آوازش تا آن سوی جهان نیز رفته است.

هادی شهسوارپور فرماندار بم نیز با بیان اینکه خشت به خشت بنای ارگ بم نشانی از سخت‌کوشی مردمان این سرزمین دارد که با هنر آمیخته شده و چنین بنایی را خلق کرده اند و از بم بزرگ به عنوان دروازه تمدن شرقی یاد می‌کنند که همیشه پاسداری امین برای ایران عزیز بوده و همواره در دامان خود هنرمندان بی‌شماری را پرورش داده و زنده یاد ایرج بسطامی و داریوش رفیعی در حوزه موسیقی زبانزد کل کشور هستند.

فرماندار بم گفت: شهر بم با ۲۸۰۰ سال سابقه شهرنشینی و تمدن مستمر و ۶ هزار سال سابقه سکونت در یک منطقه که به گواه تاریخ ثبت است، تاریخ و فرهنگی غنی را در خود نهفته دارد و بم دارای چهار اثر ثبت جهانی است اما تا کنون به دلیل معرفی نشدن نتوانسته جایگاه گردشگری خوبی را در سطح دنیا کسب نماید.

وی درباره اهمیت قنوات بم گفت: عظمت قنوات شهر بم که در زیر زمین قرار دارند بسیار بیشتر از اهرام مصر هستند.

کریم غضنفرآبادی رییس دفتر نماینده شرق استان در مجلس و رییس شورای اسلامی شهر بم نیز در بخشی از این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: به داشتن چنین نیاکانی که با رنج و مرارت چنین تمدن عظیمی را در دل کویر برپا کرده‌اند افتخار می‌کنیم اما امیدواریم مسئولین کشوری و استانی نیز توجهات بیشتری برای رونق و توسعه بسترهای فرهنگی و رفع کمبودها داشته باشند.

در ادامه این مراسم عباس جلال‌آبادی نماینده هنرمندان نیز ضمن قرائت نامه‌ای بیان کرد: بم همیشه پاسداری امین برای ایران بوده و همواره در دامن خود هنرمندان بسیاری را چون زنده یاد ایرج بسطامی، داریوش رفیعی و زنده یاد استاد محمود شاهرخی و صدیقه سامی نژاد اولین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران و دیگر بزرگانی را پرورش داده است.

عباس‌ جلال آبادی با اشاره به اینکه هنرمندان در این روزهای کرونایی دغدغه نان دارند گفت: خیلی از  بزرگان هنرمند به دلیل مشکلات اقتصادی این روزها شرایط دشواری را سپری می‌کنند که وظیفه شما حمایت از آنان است.

وی تصریح کرد: هنرمندان بیش از گذشته نیاز به توجه و رسیدگی خاص در شهرهای دور افتاده دارند و مهم ترین موضوع تسهیل در روند عضویت و اعطای تسهیلات به اهالی فرهنگ و هنر شهرستان‌های دور از پایتخت و حمایت از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است. وی درخواست کرد: هنرمندان در شهرهای کوچک با همه تاثیرگذاری که دارند برای خودشان آثاری تولید می‌کنند اما متأسفانه بازار خرید  برای آنان وجود ندارد و این امر  انگیزه هنرمندان را به یاس مبدل می سازد.

وی همچنین در این جلسه خواستار حمایت از خرید آثار و نمایش در سالن ها و گالری‌های مطرح به نفع هنرمندان را نیز مطرح کرد.

جلال آبادی امکان پرداخت تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره برای رونق‌بخشی به فعالیت های بخش خصوصی در هنر شهرستان متناسب با هزینه‌های تولید اثر را از دیگر خواسته های هنرمندان  عنوان کرد و افزود: تسهیل در اخذ درجه هنری هنرمندان شهرستانی با در نظر گرفتن ضریب محرومیت به دلیل دوری از پایتخت می‌تواند  انگیزه خوبی برای آنان باشد.

وی درخواست داشت: شهر جهانی  نخل و نارنج امکان برگزاری و میزبانی از رویدادهای ملی و بین‌المللی را داراست که برگزاری این مراسم باعث ایجاد امید و انگیزه در هنرمندان کل منطقه جنوبشرق کشور خواهد شد.

 

جلال آبادی ترویج آموزش های پایه و پیشرفته برای ارتقای سطح هنری منطقه را از اولویت های این باغ شهر دانست و از رییس صندوق هنر خواست که اعتباری برای این منظور به بم اختصاص دهد.

به گزارش طلوع بم در این جلسه که با استقبال علاقه مندان عرصه هنر و ادب و با همراهی همیشگی پیشکسوتان این دیار همراه بود، با غزل سرایی استاد احمد خراسانی شاعر پیشکسوت بم و تقدیر از تعدادی از هنرمندان شرق کرمان به پایان رسید.

از دیگر برنامه‌های رییس صندوق هنر و مدیرکل ارشاد استان کرمان در بم، نشست با هنرمندان، بازدید از قناتهای جهانی بروات و افتتاح کوچه باغ هنر در بروات، دیدار با جمعی از پیشکسوتان و حضور در محفل ادبی «عصرهای شاهنامه» در ارگ بم و تجلیل از استاد محمدعلی علومی بود.

 

عکس: طلوع بم – محمدحسین خراسانی – علی معتمدی

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.