افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
رئیس اداره بهزیستی بم خبر داد:

بم بیشترین آمار معلولیت استان کرمان را دارد

  • کد خبر : 4913
  • 12 آذر 1398 - 11:41
بم بیشترین آمار معلولیت استان کرمان را دارد

همایش روز جهانی معلولین سه شنبه ۱۲ آذر توسط انجمن معلولین انجمن ضایعه نخاعی بم با حضور جمعی از مسئولین و معلولین و خیرین حامی این انجمن برگزار شد.

به گزارش طلوع ارگ، در بخشی از این مراسم علیرضا اشرف زاده رئیس اداره بهزیستی بم با ارائه آمار معلولان این شهرستان تصریح کرد: بعد از زلزله سال ۸۲ در شهرستان بم ۳ هزار و ۶۵۶ معلول وجود دارد که ۱۴۴ نفر آنها معلولین ضایعه نخاعی هستند و به ‌لحاظ تعداد بالاترین آمار در سطح استان نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش پرونده‌های معلولین کلاس های آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها در مدارس و دانشگاه و محلات در بم و اطراف شهر برگزار خواهد شد، افزود: سازمان بهزیستی همچنین برای کاهش آمار نوزادان معلول تازه متولد شده تا سقف دو میلیون تومان در پرداخت هزینه های آزمایشات ژنتیکی به خانواده هایی که مورد تأیید پزشک باشدکمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: معرفی مددجویان جهت استفاده از تسهیلات بدون بهره، برای اشتغالزایی خانگی و افزایش اشتغالزایی برای آنان و کمک برای ازدواج آنان با همکاری و همیاری خیرین از دیگر برنامه های این سازمان می‌باشد.

اشرف زاده ادامه داد: ایجاد کمیته بررسی علل افزایش معلولین در سال های اخیر و مطرح شدن در کارگروه سلامت شهرستان و برنامه زمان بندی برای ایجاد شرایط اجتماعی و شهری برای معلولین با همکارای ادارات و سازمان های مرتبط از دیگر برنامه های این سازمان است.

هادی شهسوارپور فرماندار شهرستان بم نیز در ابتدای این مراسم اظهار داشت: روز بزرگداشت معلولان فرصتی برای تغییر افکار عمومی و فرهنگ سازی برای این گروه در جامعه به شمار می رود. وی تصریح کرد: باید جامعه را به سوی حمایت و مناسب سازی برای افراد معلول برد تا بتوان با حمایت و هماهنگی مردم و مسئولان نیازهای آنها را رفع کرد.

وی گفت: افراد معلول از استعداد و توانایی بسیاری برخوردار هستند و می توان با استفاده از توانایی این افراد زمینه توسعه و پیشرفت در عرصه های اجتماعی و اقتصادی را فراهم کرد، وی ادامه داد: حمایت از معلولان نیازمند همراهی دولت، دستگاه ها و سازمان ها و جامعه است تا بتوان معضلات و چالش های این قشر در جامعه را مرتفع کرد.

معلولان در جامعه با تلاش و پشتکار اثبات کردند که معلولیت آنها هرگز مانع پیشرفت و رشدشان نخواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از فرهیختگان و انسان های برجسته در جهان دارای معلولیت بودند اما با اهتمام جدی نشان دادن با وجود معلولیت هم می توان رشد کرد.

شهسوارپور با بیان اینکه از این پس برای تهیه سوغات و هدایایی  مورد نیاز ادارات و سازمان ها از همکاری معلولین در این انجمن استفاده شود افزود:  نباید معلولیت را مشکل فرد بدانیم بلکه باید کاری کنیم که در جامعه شرایط برابر ایجاد شود به طوری که یک فرد معلول با  نیاز های ویژه هم بتوانند در کنار سایر افراد به آسانی زندگی کنند.

حبیب الله نیکزادی پناه نماینده شرق استان کرمان به اهمیت ایجاد فضای مناسب برای تردد معلولان اشاره کرد و افزود: رعایت استانداردهای معلولان در ساخت و سازها موجب سهولت در تردد این قشر شده و آنها هم می توانند از امکانات شهری بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه توجه به معلولان و ایجاد امکانات و فضاسازی مناسب برای این قشر باید تمام تلاش خود را کنیم

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی در جامعه یک نیاز است تا همه با حقوق معلولان و ایجاد امکانات و تسهیلات برای این قشر آگاه شوند.

وی به قوانین موجود برای معلولین اشاره داشت و تاکید کرد:  نباید اجازه داد تا در جامعه قوانین نادیده گرفته شود چرا که این روش در اصلاح بناها و ساخت و سازهایی که در سطح کشور انجام می شود نیاز به بهسازی برای معلولان دارد.

در ادامه این مراسم مهدی عنایت، از معلولین بم و رییس هیات مدیره انجمن ضایعه نخاعی شهرستان،  در خصوص اعضا این انجمن بیان کرد؛ هم اکنون ۳۵۰ نفر عضو  انجمن ضایعه نخاعی  هستند که بیش از ۱۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هدف از این همایش بررسی شرایط زندگی و اجتماعی اعضای این انجمن است افزود: ما در این همایش که با حضور مسئولین است قرار است بررسی کنیم که چه تعداد شغل برای بیماران ضایعه نخاعی ایجاد شده و در ادامه به درمان  و آینده این بیماران، رفاه اجتماعی، فعالیت های حرفه ای، شیوه زندگی و امید، ازدواج در آنان بپردازیم.

عنایت با اشاره به اینکه مردم بم از صفر شروع کرده اند و  برای مناسب‌سازی معابر تلاش‌هایی شده است؛ اما طول می‌کشد تا همه‌ی بم را برای رفت و آمد ما مناسب اما مهم آن است  تلاش‌های مناسبی بشود.

وی افزود، وقتی در جلسه‌ای می‌نشینیم که می‌بینیم فرماندار شهرستان طوری تصمیم می‌گیرد که این جمعیت بالای معلولین را در نظر می‌گیرد، او را از جنس خودمان می‌بینیم و دلمان آرام می‌گیرد.

عنایت در خصوص آمار معلولین اظهار کرد: هم اکنون جمعیت معلولین در این شهرستان به دو هزار نفر رسیده است که ۳۵۰ نفر را انجمن ضایعه نخاعی بم تحت پوشش دارد که ۱۳۰ نفر آن‌ها ضایعه‌نخاعی هستند اما به سایر معلولین هم خدمات می رسانیم.

وی ادامه داد: نیازهای معلولین به ویژه افراد ضایعه نخاعی بزرگ است، همان‌طور که افراد سالم برای اشتغال مشکل دارند، معلولین مشکلاتی چند برابر آنها دارند که امید داریم به آنها هر چه سریع تر رسیدگی شود.

عنایت اضافه کرد: آمار معلولین بم، با معلولین کل استان برابری می‌کند؛ بیش‌تر معلولیت‌ها هم جسمی ـ حرکتی، قطع عضو، ضایعه نخاعی و بچه‌های استثنائی هستند.

عنایت در پاسخ به سوال خبرنگار طلوع در خصوص امکانات درمانی شهرستان پاسخگو است یا خیر؟  بیان کرد: از وقتی که دانشگاه علوم پزشکی بم راه‌اندازی شد، شرایط بهتر شده است؛ اما چون فضای بیمارستانی کامل نیست، هنوز برای درمان باید به کرمان بروند. اما امیدواریم در آینده حتما شرایط درمانی بهتری برای همه‌ی مردم به ویژه معلولین و به خصوص معلولین ضایعه‌نخاعی‌ فراهم می‌شود.

وی در خصوص امکانات شهری برای تردد معلولین بیان کرد: متاسفانه وسیله‌ی عمومی برای تردد وجود ندارد و این کار را سخت کرده است ، اگر شهرداری یک دستگاه اتوبوس مناسب معلولین را به ما اختصاص دهد شاید شرایط کمی بهتر می‌شد.

در حاشیه ی این همایش نمایشگاهی از توانمندی های معلولین این انجمن برپا شد.

گفتنی است، مشارکت معلولان در بخش های مختلف جامعه سبب رشد و شکوفایی آنها در همه ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می شود.

۱۲ آذر (۴دسامبر) از سوی سازمان ملل به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.

هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی ها نسبت به مشارکت این افراد در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

 

گزارش: طلوع بم -مونا موسی نژاد

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4913

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.