افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
برگزار شد :

برگزاری محفل شعر و ادب با حضورجواد محقق در بم

  • کد خبر : 1470
  • 02 آبان 1396 - 22:26
برگزاری محفل شعر و ادب با حضورجواد محقق در بم

محفل شعر و ادب بم با حضور جمعی از شعرای جوان و پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر بم و استان کرمان در روز دوشنبه یکم آبانماه در تالار ارشاد بم برگزار شد.

طلوع ارگ – مونا موسی‌نژاد | محفل شعر و ادب بم با حضور جمعی از شعرای جوان و پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر بم و استان کرمان در روز دوشنبه یکم آبانماه در تالار ارشاد بم برگزار شد. آقایان سیف الدینی ریس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم، محمدی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، زورونی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بم نیز در این محفل حضور داشتند. مهمان ویژه این مراسم “جواد محقق ” شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار و معاون «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» بود.

در حاشیه این مراسم که جمعی از اساتید و جوانان و علاقه‌مندان به شعر و ادب و فعالان این عرصه حضور داشتند؛ علی سیف الدینی رئیس اداره ارشاد بم در گفت‌وگو با خبرنگار طلوع ارگ با بیان اینکه به زودی شاهد تحولات زیادی در حوزه ادبیات و شعر در بم خواهیم بود افزود: ما با برگزاری این جلسات قصد تبادل فرهنگی بین اشعار و انجمن‌های شعر بم و دیگر شهرهای استان و کشور را داریم تا شاعران جوان ما بتوانند با حضور در این محافل شعری و خواندن آثار خود و شنیدن آثار دیگران و همچنین بهره‌گیری از تجارب اساتید ارزشمندی چون آقای محقق و دیگران بتوانند در جهت رشد و شکوفایی و غنای شعری و فرهنگی خود قدم بردارند. وی افزود: قطعا این تعاملات فرهنگی می تواند کمک بسزایی به جوانان بمی کند.

سیف الدینی در جواب سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در حوزه فرهنگی و هنری بخش خصوصی می توان موثر عمل کند افزود: انجمن ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری وابسته مانند موسسات، آموزشگاهها و… با دریافت مجوز لازم از وزارت ارشاد می‌توانند نقش مهمی در بسترسازی فرهنگی و هنری ایفا کنند و در مجموع فعالیت‌های بخش خصوصی در بم در سالهای اخیر آغاز شده‌است و می‌توان گفت که روند رو به رشدی را طی می‌کند.
وی ضمن اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم همراه سعی خود را برای حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ مصروف داشته گفت: در شهرستان بم در حوزه فرهنگی هنری کمبودهایی وجود دارد ولی همگی با هم باید به دنبال احیا و گسترش فرهنگ غنی تمدن تاریخی بم و ارتقای آن باشیم و یک نفر هیچ وقت نمی‌تواند به تنهایی تغییرات موثری را ایجاد کند.
جواد محقق مهمان ویژه این محفل شعری در خصوص بنیاد شعر و ادب ایرانیان گفت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان مؤسسه‌ای فرهنگی در ایران است که به‌عنوانِ بازوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزهٔ ادبیات فعالیت می‌کند.

وی افزود: ماموریت‌هایی چون برگزاری جشنوارهٔ شعر فجر، جایزهٔ ادبی جلال آل احمد و جایزهٔ ادبی پروین اعتصامی از جمله وظایفِ این بنیاد است.
محقق از جمله دیگربرنامه‌های کلانِ این بنیاد را پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه شعر و ادبیات داستانی بر اساس الگوهای بومی و دینی، رصد و تحلیل وضعیت شعر و ادبیات داستانی کشور و در آخر راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات دانست.

بسترسازی برای آموزش و تربیت شاعر و داستان‌نویس نخبه، طراحی و ایجاد نظام و محتوای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح کشوراز مهم ترین محورهای آموزشی این بنیاد به شمار می‌آید که آقای محقق به آن اشاره کرد.

این دبیر بازنشسته ادبیات و شاعر مطرح حوزه دفاع مقدس کشور گفت: معرفی ادبیات ایران اسلامی به بازارهای نشر جهانی، ترجمه آثار ادبیات فارسی و ایجاد پل ارتباطی با فرهنگ‌های دیگر و ارتباط با نویسندگان و اهالی ادبیات جهان از مهم ترین محورهای بین‌المللی این بنیاد به شمار می‌آید.
معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: برگزاری جشنواره شعر فجر، برگزاری جایزه ملی جلال آل احمد به عنوان گرانترین و برجسته ترین جایزه ایرانی در این بخش و برگزاری جایزه ادبی پروین اعتصامی از جمله فعالیت های ادبی این بنیاد است.

این شاعر و داستان‌نویس ادامه داد: انجمن‌های ادبی بنگاه اقتصادی، تور گردشگری، کتابفروشی، موسسه انتشاراتی و حزبی نیستند و نباید فعالیت اصلی خود را ـ که پرداختن به شعر و ادبیات است ـ فراموش کنند.
انجمن‌های ادبی از قدیمی‌ترین انجمن‌ها در کشور ما و کشورهای پیرامونی ماست؛ اما با وجود این قدمت و تأثیرگذاری، اما متاسفانه هیچگاه از نظام خوبی برخوردار نبوده‌اند.
در ادامه این محفل هنری آقای محمدی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به این اینکه هم اکنون به خاطر وجود شبکه های اجتماعی و سهولت در ایجاد ارتباطات جمعی این محافل تا حدودی برچیده شده است گفت: مسئولین وهنرمندان شهرستان بم باید تمام تلاش خود را در جهت هدفمندتر کردن این جلسات و برگزاری این نوع نشست ها انجام دهند.
محمدی گفت: برگزاری این نوع جلسات حضوری و دیدارهای رودررو می‌تواند باعث حل مشکلات این هنرمندان و ایجاد انگیزه برای رشد و توسعه هنر و ادبیات در سطح جامعه شود.

وی ادامه داد: براساس رایزنی‌های انجام شده با مدیران ارشاد دیگر استانها، به زودی شاهد برگزاری جلسات مستمر برای گسترش فرهنگ شعر و ادب و تبادلات فرهنگی در شهرهای مختلف خواهیم بود؛ چرا که برگزاری این نوع جلسات و کارگاهها در همه جای دنیا باب شده و باعث ارتقای سطح علمی و هنری شرکت کنندگان در آن خواهد شد.
وی تصریح کرد: اداره کل ارشاد استان نیز آماده همکاری برای انتشار کتاب شاعران جوان و گسترش فرهنگ و هنر در بین جوانان این شهرستان است تا بدین شکل موفقیت‌های مردم بم برای همگان نمایش داده شود.
گفتنی است در این مراسم تعدادی از شاعران جوان بمی به خوانِش آثار خود پرداختند. پیش از این مراسم نیز کارگاه شعری با حضور استاد جواد محقق در موسسه فرهنگی داوودیه بم که متعلق به استاد داوود یوسف‌زاده و یکی از محافل ادبی بم می‌باشد؛ برگزار شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1470

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.