افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024
معاون استاندار در سفر به شرق استان و با اشاره به عملکرد مثبت مسئولان سیرجان، بردسیر و رفسنجان در جذب اعتبارات اشتغالزایی و وضعیت مناسب شهرستان بم در نرخ اشتغالزایی گفت:

برخی فرمانداران حتی لیست متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی را هم ارسال نمی‌کنند

  • کد خبر : 9569
  • 03 آذر 1400 - 10:52
برخی فرمانداران حتی لیست متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی را هم ارسال نمی‌کنند

هفته نامه طلوع بم – شماره ۲۶۹ – ۲۷ آبان ۱۴۰۰ – خبرنگار: مونا موسی‌نژاد شانزدهمین جلسه کارگروه اشتغال و کار آفرینی استان کرمان ویژه شهرستان های شرق استان کرمان یکشنبه ۲۳ آبان ماه در تالار پرستو ارگ جدید با حضور دکتر حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان و رئیس کار گروه […]

هفته نامه طلوع بم – شماره ۲۶۹ – ۲۷ آبان ۱۴۰۰ – خبرنگار: مونا موسی‌نژاد

شانزدهمین جلسه کارگروه اشتغال و کار آفرینی استان کرمان ویژه شهرستان های شرق استان کرمان یکشنبه ۲۳ آبان ماه در تالار پرستو ارگ جدید با حضور دکتر حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان و رئیس کار گروه اشتغال استان، فرمانداران شهرستان های شرقی بم، نرماشیر ،فهرج و ریگان و دیگر مسؤولین شرق استان کرمان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هفته‌نامه طلوع بم؛ حسین مهرابی در این نشست در خصوص اعتبارات تبصره ۱۸ که شاکله اصلی اعتبارات به شمار می روند گفت: طبق قانون کشور هر استانی که زودتر این اعتبارات را جذب کند می‌تواند از اعتبارات سایر استان های دیگر که آن رل جذب نکرده اند نیز استفاده کند.
وی با اشاره به ضعیف عمل کردن برخی شهرستانهای استان کرمان در جذب اعتبارات گفت: کافی است مسؤولین و مجریان به عملکرد مسئولان شهرستانهای سیرجان، رفسنجان و بردسیر توجه کنند و ببینند چگونه از این اعتبارات به نفع مردم آن شهر استفاده می کنند در حالیکه برخی فرمانداران و دستگاه های مربوطه شهرستان های اطراف حتی لیست متقاضیان این تسهیلات را ارسال نمی کنند و اگر شهرستانی قصد جذب این اعتبارات را ندارد سهمیه‌اش را در اختیار شهرستان های دیگر قرار دهد چرا که ممکن است در اختیار استان دیگری قرار گیرد.
وی در عین حال با اشاره به اینکه شهرستان بم در ایجاد اشتغال از بین شهرستان های شرقی استان کرمان از وضعیت مطلوب تری برخوردار است گفت: انتظار ما این است بم به عنوان مادر این چهار شهرستان جلسات و هم افزایی بیشتری را برگزار کند تا اثر مثبتی در استان کرمان در بحث اشتغال زایی ایجاد شود و اگر بخواهیم اشتغال پایدار ایجاد نمایم نباید تنها آمار و اعداد ارائه دهیم لازمه آن ایجاد اشتغال بر مبنای مزیتهای موجود هر شهر است.
مهرابی تصریح کرد: در حوزه اشتغال چهار موضوع پنجره واحد ، مرکز خدمات سرمایه گذاری، بحث رفع موانع و گروه کاری اشتغال اجزا و پله های پیوسته یک حرکت اقتصادی به شمار می روند و با یکدیگر مرتبط هستند.
وی با بیان اینکه استراتژی کلی ما درباره اعتبارات و سرمایه گذاری که زیربنای ایجاد اشتغال هستند توزیع سالانه منابع یارانه دار در اقتصاد برای ایجاد اشتغال در قالب های مختلف تبصره ۱۸ و ۱۶ و اشتغال روستایی و رونق تولید است افزود: اگر منابع یارانه دار ما به سمت و سویی که مزیت دارد هدایت نشوند، در آینده یک سری بیکار طلبکار خواهیم داشت.
مهرابی تصریح کرد: در پنجره واحد سرمایه‌گذاری و اشتغال استان پاسخ استعلامات از ۳۳ روز به ۱۶ روز رسیده است و هر دستگاهی بالای ۱۵ روز استعلام جواب را ندهد به منزله جواب مثبت در نظر گرفته می‌شود.
مهرابی در ادامه این جلسه توضیحاتی درباره اعتبارات و تسهیلات تبصره ۱۸ ارایه و اعلام کرد دستگاهها و شهرستانهای چهارگانه تقاضاهای خود را در دبیرخانه تبصره ۱۸ نهایی کنند تا بتوانیم پرداخت های خوبی داشته باشیم.
او افزود: یکی از مسایل مهم حوزه اقتصاد ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان است که در اقتصاد استان در این باره هدف گذاری شده و مقرر گردیده تا پایان سال ۴۳ هزار اشتغال در دستگاههای دولتی و ۱۲ هزار اشتغال هم از طریق مجمع نمایندگان و بانک رسالت در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان درباره نبود تقاضای تسهیلات تبصره ۱۸ بخش گردشگری چهار شهرستان شرقی استان کرمان اضافه کرد: تقاضای بخش گردشگری در چهار شهرستان شرقی استان یا به دبیرخانه ارسال نشده یا توسط دبیرخانه واصل نشده و مقرر گردید تا روز دوشنبه تقاضاها توسط سازمان میراث فرهنگی کرمان جمع بندی و به دبیرخانه نیز ارائه شود.

امام جمعه بم: محرومیتهای شرق استان کرمان تنها با عزم جدی و یکپارچه حل می‌شود
در این مراسم، حجت الاسلام دانشی امام جمعه شهر بم گفت: خدمت به مردم عطیه الهی است. مسئولین باید برای خدمت به مردم شب و روز نشناسند و هرگز برای خدمت به مردم خسته نشوند. وی ادامه داد: بالاترین جایگاه در پیشگاه خدا را کسی دارد که بیشترین تلاش را برای خلق خدا انجام دهد. امام جمعه بم اظهار کرد: مجموعه‌ بم بزرگ و شهرستان های شرقی استان ظرفیت های خوبی دارند ولی نیازمند برنامه ریزی و اجرای مناسب است تا بتوانیم شاهد شکوفا تر شدن هر چه بیشتر این پتانسیل ها باشیم و محرومیت ها و ضعف های که در شرق استان کرمان وجود دارد نیاز مند عزم جدی و یک پارچه است تا به صورت اصولی حل شود.

 

فرماندار بم: اگر از فرصتها استفاده نشود تهدیدها چیره می شوند
هادی شهسواری فرماندار بم نیز در ادامه این جلسه گفت: شهرستان بم با وجود ارگ قدیم قطب گردشگری شرق استان ، منطقه ویژه اقتصادی ارگ وهمچنین واقع شدن در مسیر ترانزیتی شرق آسیا و دریای عمان، وجود ریل راه آهن، قطب خرما دارای ظرفیت های زیادی است و جمعیتی بالغ بر ۲۳۸ هزار نفر و دارای سه بخش و ۶ دهستان و ۳۳۰ آبادی است.
وی با بیان اینکه با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن خرمای مضافتی شرق استان کرمان این شهرستان رکورد دار است ادامه داد: به تازگی سرمایه گذاری های جدیدی در بخش معادن این منطقه صورت گرفته که می‌تواند نویدی برای بخش اشتغال و جذب سرمایه و رونق این بخش داشته باشد.
فرماندار بم با اشاره به اینکه اگر به این ظرفیتها به صورت خاص در استان کرمان توجه شود در اقتصاد منطقه کمک می‌کند یاد آور شد: این منطقه همانگونه که فرصتهای خوبی دارد به خاطر شرایط منطقه ای خاص تهدیدها بزرگی چون قاچاق مواد مخدر، انسان و سوخت را نیز در خود گنجانده که اگر به خوبی از فرصت ها استفاده نشود تهدیدها چیره می شوند.
وی با اشاره به ۶ کارخانه خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بیان کرد،در این منطقه ۲ کارخانه غیرفعال،دو نیمه فعال و ۲ کارخانه باقی مانده فعال هستند که متاسفانه با ظرفیت کامل به کار خود ادامه نمیدهند و باید پیگیر مشکلات این کارخانجات و فعالیت آنها با تمام توان و قدرت باشیم چرا که حضور این کارخانجات تاثیر زیادی در اقتصاد خانواده‌های این منطقه دارد.
وی به دیگر ظرفیتهای این منطقه چون بخش تولید قطعات صنایع فرآوری، بسته بندی و تبدیلی و همچنین معادنی مانند سرب و روی خان خاتون و مرمر سروستان اشاره کرد. شهسوار پور افزود: در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بیش از ۹ هزار نفر مشغول به کار هستند و بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شده است.
این مجموعه توانایی تولید ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو را با اشتغال ۳۵ هزار نفر را در خود محفوظ دارد و به آسانی میتواند مشکلات اشتغال این منطقه را در کوتاه مدت حل نمایید. وی در خصوص صنعت کشاورزی این منطقه که عمدتا تولید خرما است افزود، بیش از ۳۰ هزار اراضی زیر کشت و بالای ۲۰۰ هزار تن تولید خرما در این بخش از صنعت وجود دارد.
فرماندار شهر بم با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوب صادرات خرما بود گفت، توانستیم رکورد صادرات را با رقم بیش از ۸۶ هزار تن در منطقه بشکنیم و تاکنون ۴۵ هزار تن صادرات از گمرک بم انجام شده است و ما همچنان به دنبال ایجاد بازارهای جدید، برند سازی و صادرات بهینه خرما هستیم و در فصل برداشت خرما بیش از ۲۵ هزار نفر در این منطقه فعالیت دارند.
از جمله موانع و مشکلات کشاورزی از جمله مهم ترین آنها میتوان به نرخ بالای سود تسهیلات کشاورزی و دشواری حاصل از برگشت ارز حاصل از صادرات برداشته شود. وی از جمله راهکارهای افزایش و رونق بخش کشاورزی را برند سازی، ایجاد پایانه صادراتی، تسهیل اعتبار با نرخ سود پایین و تخصیص مشوق های صادراتی عنوان کرد.
شهسوار پور اعلام کرد، مجموعه بسته بندی خرما که از آن تحت عنوان دهکده خرما نام برده می‌شود به زودی عملیات عمرانی آن توسط دو سرمایه‌گذار اجرایی خواهد شد که درصورت تحقق آن، میزان صادرات به بیش از ۸۰ هزار تن خرما به بهترین بازارهای دنیا و تحت برند خاص ایران انجام میشود.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد زندگی مردم این منطقه به کشاورزی‌ وابسته است و حمایت همه جانبه در این زمینه را می‌طلبد ادامه داد: رقم سرمایه گذاری برای تأسیس دهکده خرما بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه بدون دریافت تسهیلات بانکی است و تنها نیاز به حمایت دولت در این مجموعه برای اجرای عملیات عمرانی آن ها هستیم.
وی به صنعت گردشگری که از ظرفیت های ویژه این منطقه است اشاره داشت و ادامه داد، چهار اثر ثبت جهانی در باغ شهر بم، مجموعه قنات های که در بم و بروات وجود دارند و همچنین منطقه کویری که در حاشیه بم قرار دارد را از جمله ظرفیت های بین المللی این شهر دانست که در دنیا نیز منحصر به فرد هستند.
وی با تاکید بر اینکه در بحث اشتغال قرار است اتفاق خوبی رخ دهد افزود، مهمترین طرح گردشگری منطقه در قالب طرح تفصیلی بم در حال بررسی است. در این طرح گردشگری در اطراف مجموعه تاریخی ارگ بم قرار است باغ های گردشگری و خدمات بوم گردی و غرفه های صنایع دستی و آمفی تئاتر روباز اجرایی شود.
وی تصریح کرد، از دوازده جلسه کمیته تخصصی اشتغال و کارآفرینی بم، هفت جلسه با بیست و هشت مصوبه برگزار شد.
تعهدهایی که چون آموزش، ارائه گواهینامه های صادره نیز در بحث دولتی و آزاد به درستی انجام شده. تاکنون هزار و پانصد و چهل و سه گواهینامه صادر و هشتاد درصد تعهدات این جلسات انجام شده است. در بخش تعهدات اشتغال بم، ۱۹۷۵ مورد در هفت ماهه نخست سال محقق شد و این امید را داریم تا پایان سال از تعهدات خود نیز گذر کنیم.
شهسوار پور در خصوص مشکلات بخش تحریم ها گفت: مبادله کالا به کالا و مجوز تامین قطعات خودرو و اختصاص به افراد می تواند تنها از طریق رفع تحریمها باشد.

فرماندار نرماشیر: نرماشیر به‌روزترین شهرستان در سامانه رصد
در ادامه این جلسه مشکی فرماندار نرماشیر گفت: شهرستان نرماشیر با ۳ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۶۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۰ تشکیل شده است.
این شهرستان، ۸۶ درصد جمعیت روستایی دارد که ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی که ۱۱ هزار هکتار آن مربوط به باغات خرما و ۸ هزار هکتار باغات مرکبات را در خود گنجانده است و ۱۰ هزار تن محصولات گلخانه ای تولید و ظرفیت دامپروری از ویژگی های قدیمی نرماشیر است و ۲۸۶ حلقه چاه کشاورزی و ۵۵ درصد حق آبه موجود در سدنسا مربوط به نرماشیر است.
مشکی با اشاره به اینکه با اختصاص اعتبارات روستایی تجربه خوبی در توسعه مناطق روستایی کشور شکل گرفت است افزود، اعطای تسهیلات با کار مزد کم در مناطق روستایی نقطه عطفی برای توسعه روستاها به شمار می‌آید و در دو بخش اعتبارات روستایی و تبصره ۱۸ طرحهای خوبی تعیین شده که باعث رونق و تمایل سرمایه گذاری در بخش های روستایی خواهد شد.
در گذشته جذب سرمایه در روستاها به سختی انجام می‌شود اما اکنون با طرح های پیش رو رونق خوب و آینده روشنی را در پیش رو داریم.
فرماندار نرماشیر با بیان اینکه متأسفانه قیمت زمین در شهرک های صنعتی گران است و در آینده نزدیک نیز گرانتر نیز خواهد شد گفت، اگر شهرک های صنعتی انگیزه مناسب و مشوق های برای سرمایه گذاری ایجاد نکنند سرمایه گذار به این بخش ورود نمی‌کنند. به گفته مشکی در حوزه سرمایه گذاری ۵۰ طرح آماده در شهرستان نرماشیر در دست اقدام است.
در این شهرستان در حوزه اشتغال فعالیت های مؤثری انجام می شود اما به دلیل آنکه اشتغال در این منطقه فصلی و کارگران بیمه نخواهند شد در آمارهای رسمی اشتغال ثبت نمی‌شوند. وی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغالزایی کارگروه اشتغال و کارآفرینی در این شهرستان یازده جلسه برگزار کرده است اعلام کرد، طی این جلسات بیست و یک مصوبه ثبت و در حوزه آموزش فنی و حرفه ای نیز یکصد گواهی صادر شده است.
وی گفت، در بخش سامانه رصد نیز نرماشیر جزو به‌روزترین شهرستان های شرقی کرمان است که بر اساس آن ۱۰۷ درصد تعهدات خود را نیز اجرایی کرده است. مشکی گفت، میزان اشتغال تعهد داده شده ۴۲۹ نفر بوده که ۳۳۳ نفر آن انجام شده است. وی ادامه داد، برای ۱۱۶ طرح مشاغل خرد انجام شده با عددی بالغ بر ۵ میلیارد تومان تاکنون ۱۲۵ طرح به بانک ها معرفی شده است. وی گفت، تاکنون ۴۱ نفر به بهزیستی برای کار معرفی شده اند و به ۲۰ نفر تسهیلات اعطا شده است.
وی گفت، بنیاد برکت در مجموعه شهرستان نرماشیر فعال بوده است که براساس آن ۲۰۰ طرح اشتغال را فعال کرده است.

فرماندار فهرج: اعطا ۲۴۰ فقره تسهیلات بالغ بر ۹ میلیارد تومان به متقاضیان
باقری فرماندار شهرستان فهرج در ادامه این جلسه گفت، در چهار جلسه کمیته تخصصی کار گروه اشتغال که در این شهرستان برگزار شد، دوازده مصوبه داشته که به فوریت ده مورد اجرایی شده است و ۲۴ فقره گواهینامه صادره شد که هشتاد درصد با برنامه های اشتغال شهرستان تناسب داشته است. وی افزود، پیشنهادات و درخواستهای مشخصی در خصوص اشتغالزایی در دست بررسی است که در پنج ماه آینده پیگیری خواهد شد و مهم ترین برنامه ما تحقق برنامه های دستگاه های اجرایی و ثبت در سامانه رصد است. وی ادامه داد: با راستی آزمایی و پیگیری و معرفی به بانک ۲۴۰ فقره تسهیلات با مبلغ ۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نرخ بیکاری بم از متوسط استان پایین‌تر است
نویدی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذار استانداری کرمان در ادامه این نشست گفت: نرخ بیکاری شهرستان بم طبق آمار سال ۹۵ حدود ۱۰٫۴۱ بوده که بر این اساس از متوسط استان نیز پایین تر قرار گرفته است. بر اساس گزارش اداره آمار، شهرستان دیگر شرق کرمان همچون ریگان ۶٫۲۴ ، فهرج ۶٫۱۱ و نرماشیر ۳۴ بوده است که در وضعیت خوبی قرار دارند.
نویدی با اشاره به اینکه چهار شهرستان شرقی ۱۲ درصد از مساحت و ۱۴ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند افزود، شهرستان های بم فهرج و نرماشیر مهاجر پذیر بوده و خالص مهاجرت در ریگان مثبت ۵۰ درصد بوده است.
وی در خصوص حساب های پولی و ارزش افزود: بم را دارای رتبه ۴ در استان، نرماشیر ۱۵، فهرج ۲۱ و ریگان را در رتبه آخر این آمار قرار داد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کرمان گفت، از لحاظ اشتغال در بم بخش صنعت غالب است و توانسته ۶۰ درصد را به خود اختصاص دهد.
بر همین اساس ریگان ۳۸ درصد بخش کشاورزی، فهرج بخش غالب ۴۶ درصد کشاورزی و نرماشیر بخش غالب خدمات با ۵۲ درصد بوده است.
وی تصریح کرد، براساس آمار از لحاظ رتبه و جایگاه بم توانسته ۱۵٫۳۱ درصد ارزش افزوده صنعت استان را کسب نماید هرچند دیگر شهرستانهای شرقی رتبه پایین و کمتری را در آمار به خود اختصاص داده اند.
نویدی همچنین نرخ رشد اقتصادی استان کرمان را ۸٫۲ دهم درصد دانست که بر همین اساس ۵٫۷ به شهرستان بم ۱۲ درصد ریگان و ۱۴ درصد فهرج به خود اختصاص دادند.
نویدی گفت، در منطقه شرق تنها دو دستگاه به سامانه پنجره واحد وصل بودند که طبق آمار بم ۹۳ درصد، ریگان ۶۲ درصد، فهرج ۶۲ درصد و نرماشیر پایین‌ترین درصد دستگاههایی را دارد که به پنجره واحد وصل شدند.
فرماندار و مسئولین شهرستان ریگان در جلسه تالار پرستو حضور نداشتند و با تاخیر به جمع معاون استاندار و هیات همراهش رسیدند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9569

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.