افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
میزان بارندگی استان حدود 35 میلیمتر

امسال پرچالش‌ترین سال را در حوزه‌ی آب شرب استان کرمان

  • کد خبر : 8533
  • 27 فروردین 1400 - 12:45
امسال پرچالش‌ترین سال را در حوزه‌ی آب شرب استان کرمان

طاهری یکی از دلایل افزایش مصرف آب شرب در سال‌های اخیر را شیوع کرونا دانست و با بیان این‌که اجرای پروژه‌های اضطراری فقط مُسکّن هستند، گفت که بهره‌برداری از هفت حلقه چاه جدید برای موارد اضطراری در نزدیکی شهر کرمان در حال اتمام است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، محمد طاهری پنجشنبه ۲۶ فروردین‌ماه در ستاد بحران استان کرمان بیان کرد: «میزان بارندگی استان حدود ۳۵ میلیمتر است لذا امسال پرچالش‌ترین سال را در حوزه‌ی آب شرب خواهیم داشت».

وی با ابراز تاسف از این‌که ۹۳ درصد آب شرب استان از چاه‌ها و منابع زیرزمینی تامین می‌شود، ادامه داد: «استان کرمان به لحاظ تامین آب شرب بدترین شرایط را در کشور دارد زیرا سایر استان‌ها به منابع آب پایدار متصل هستند».

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان افزود: «متاسفانه عمق چاه‌های ما از ۱۵۰ به ۲۷۰ متر افزایش یافته و هزینه‌ی انرژی مصرفی برخی از چاه‌ها  به حدی زیاد است که دیگر بهره‌برداری از آن‌ها اقتصادی نیست».

وی با اشاره به این‌که در تامین آب شرب شهر کرمان با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: «آب شرب شهر کرمان از ۱۰۰ کیلومتری تامین می‌شود زیرا منابع نزدیک تامین آب شرب شهر خشک شده‌اند».

طاهری یکی از دلایل افزایش مصرف آب شرب در سال‌های اخیر را شیوع کرونا دانست و اضافه کرد: «اجرای پروژه‌های اضطراری فقط مُسکّن هستند، بهره‌برداری از هفت حلقه چاه جدید برای موارد اضطراری در نزدیکی شهر کرمان در حال اتمام هستند».

وی مهندسی مجدد و اصلاح شبکه را از اقدامات این سازمان برشمرد و بیان کرد: «مشترکین پرمصرف را شناسایی کردیم».

مدیرعامل آبفای استان کرمان بیان کرد: «تصفیه‌خانه‌ی ۹ شهر ازجمله شهرهای شهربابک، خرسند، جیرفت، ریگان، فهرج و … اجرا شده و یا درحال اجرا است تا کیفیت آب شرب آن‌ها افزایش پیدا کند».

وی با اشاره به این‌که اعتراضات مردم از هم‌اکنون در زمینه‌ی آب شرب آغاز شده، تاکید کرد: «حاشیه‌نشینی باید ساماندهی شود زیرا بیشتر معترضین انشعاب آب ندارند و غیرمجاز انشعاب کشیده‌اند و تقاضا داریم که به این موضوع رسیدگی شود».

طاهری با بیان این‌که با توجه به خشک شدن بیشتر چشمه‌های کوهستانی همه‌ی مناطق کوهستانی دچار چالش هستند، گفت: «۱۴ شهر استان در وضعیت فوق‌العاده بحرانی به لحاظ آب شرب قرار دارند که این شهرها ۶۶ درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند به‌طور مثال شهرهای کرمان، زرند، راور، سیرجان، جیرفت از این دسته هستند که ما را دچار مشکل اساسی می‌کنند».

وی با یادآوری این‌که فقط از سد بافت برای آب شرب استفاده می‌شود، اظهار کرد: «شهر سیرجان نیز یک‌ششم نیاز آب شربش از سد تامین می‌شود».

مدیرعامل آبفای استان کرمان تاکید کرد: «هر کاری در استان می‌توانستیم برای کاهش مشکل آب شرب انجام داده‌ایم و باید بدانید که در برخی از مناطق استان منابع آب در دسترس وجود ندارد».

وی اظهار کرد: «میزان مصرفی آب شرب شهر کرمان در پیک مصرف ۳ هزار و ۷۹ لیتر در ثانیه است و حداکثر آب شربی که ما می‌توانیم برای شهر کرمان تامین کنیم ۱۹۳۴ لیتر در ثانیه است لذا ۱۱۱۴ لیتر بر ثانیه آب شرب در کرمان کمبود داریم».

طاهری خاطرنشان کرد: «امسال به بیش از ۵۰۰ تانکر آبرسانی نیاز داریم زیرا امسال به هزار روستا باید آبرسانی سیار شود»

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=8533

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.