افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

استاندار کرمان: تغییر الگوی کشت در جنوب این استان قطعی و ضروری است

  • کد خبر : 11110
  • 17 شهریور 1401 - 10:25
استاندار کرمان: تغییر الگوی کشت در جنوب این استان قطعی و ضروری است
استاندار کرمان گفت: تغییر الگوی کشت در جنوب این استان ضرورتی قطعی است که برای این کار باید وحدت نظر و اقناع اتفاق بیافتد و به مرور در افق چند ساله اجرا شود.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، محمدمهدی فداکار شامگاه چهارشنبه در همایش و نشست هم اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان افزود: تمام بخش ها برای تغییر الگوی کشت باید پای کار بیایند و این مهم نیاز به برنامه ریزی و ارزیابی های سالانه دارد.

وی با اشاره به اینکه ضروری است به اقتصاد کشاورزی منطقه تنوع داده شود ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی کاشت برخی محصولات همچون کلزا صرفه اقتصادی پیدا کرده است.

فداکار تاکید کرد: بخش های بانک و بیمه را هم در برنامه‌ریزی برای تغییر الگوی کشت پای کار بیاوریم تا ریسک این کار را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: سردخانه نگهداری محصولاتی چون خرما در جنوب کرمان به اندازه کافی وجود ندارد و ساختارهای مناسب بازرگانی و فروش شکل نگرفته است.

استاندار کرمان اضافه کرد: توقع از دولت برای کمک در همه زمینه‌ها و رفع همه موانع پذیرفتنی نیست و اگر خود مردم در رفع مشکلات پیشقدم شوند به طور قطع محدودیت های دولت را هم نخواهند داشت و موفق تر خواهند بود.

وی در رابطه با درخواست افزایش سهمیه گازوئیل گلخانه داران نیز گفت: دولت برای مجموعه‌های گلخانه‌ای گازکشی کرده بنابراین به جای گازوئیل از گاز استفاده شود که مزایای بیشتری هم دارد.

فداکار با تاکید بر اینکه افاغنه غیرمجاز نباید در کرمان حضور داشته باشند افزود: ساماندهی اتباع خارجی از هفته قبل در این استان آغاز شده است.

رونق کشاورزی تاثیر مثبت بر اقتصاد سایر اقشار جامعه دارد

امام جمعه شهرستان جیرفت نیز گفت: کشاورزی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد سایر اقشار جامعه دارد.

حجت‌الاسلام میثم تارم اظهار داشت: رونق کشاورزی بر وضعیت بازار و معیشت کارگران و سایر اقشار تاثیر مثبت می گذارد و با رکود کشاورزی، وضعیت معیشتی جامعه ضعیف تر می‌شود.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌ها باید بتوانیم تولید گندم و سایر محصولات اساسی و استراتژیک را افزایش دهیم و کمتر وابستگی به سایر کشورها داشته باشیم.

در این نشست برخی از کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی نیز مشکلات خود را بیان کردند، نگرانی در مورد ایجاد تعرفه بر روی محصولات گلخانه ای صادراتی، ضرورت ایجاد کارخانه‌های فرآوری کشاورزی، مشکل نبود زیرساختها برای آب و محدود کردن سوخت و آب کشاورز، معضل حمله مگس مدیترانه ای، ضرورت ارتباط بیشتر کارشناسان کشاورزی با کشاورزان از طریق حضور فیزیکی در زمینها برخی از موارد مطرح شده از سوی کشاورزان و باغداران جنوب کرمان در این نشست بود.

یکی از موضوعاتی که در این نشست از سوی کارشناسان مطرح شد عدم رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان بود.

به عنوان مثال سهم سطح زیر کشت سیب زمینی در جنوب کرمان ۹ هزار و ۲۵۰ هکتار بوده اما ۱۳ هزار و ۹۸۴ هکتار زیر کشت رفته است.

پیاز یک محصول دیگری است که حدود سه برابر سهم تعیین شده زیر کشت رفته است که در واقع طبق آمار پنج هزار و ۹۰۰هکتار سهم تعیین شده بوده اما ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار کشت شده است.

همچنین بالا بودن میزان مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی یکی دیگر از موضوعاتی است که در این نشست توسط کارشناسان مطرح شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11110

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.