افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024
دکتر رئیسی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي بم عنوان کرد:

۱۸۰ نفر از کادر درمان حوزه شرق استان کرمان به کرونا مبتلا شده‌اند

  • کد خبر : 7281
  • 14 آبان 1399 - 17:25
۱۸۰ نفر از کادر درمان حوزه شرق استان کرمان به کرونا مبتلا شده‌اند

نشست خبری دکتر رئیسی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم روز شنبه ۱۰ آبان در مرکز فورتهای پزشکی و اورژانس ۱۱۵ بم در خصوص آخرین اقدامات این دانشگاه در خصوص مقابله با کرونا برگزار شد.

به گزارش طلوع ارگ، نشست خبری دکتر رئیسی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم روز شنبه ۱۰ آبان در مرکز فورتهای پزشکی و اورژانس ۱۱۵ بم درخصوص آخرین اقدامات این دانشگاه در خصوص مقابله با کرونا برگزار شد.

قطع زنجیره انتقال؛ بهترین راه کنترل بیماری کرونا
دکتر رئیسی در خصوص شیوع ویروس کرونا گفت: این بیماری ویروسی غیرقابل درمان و بدون واکسن و جهانی است و قابلیت انتقال و مرگ ومیری بسیار بالای دارد. بهترین و تنها‌ترین راه در شرایط کنونی کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال آن میباشد.
وی با بیان اینکه انتقال آن عمدتا از طریق سیستم تنفسی است، افزود: با اجرا و رعایت شیوه نامه های بهداشت جهانی مبنی بر استفاده صحیح از ماسک و شستن دست و فاصله اجتماعی میتوان از انتقال و گسترش آن جلوگیری کرد.
وی با اشاره به بخشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بم ادامه داد: اولین اقدام موثر ما، در بیمارستان پاستور تفکیک بیماران کرونایی از غیرکرونایی بوده، به طوری که در طبقه همکف بیمارستان بخشی از آن به این بیماران اختصاص یافت و بیماران بدحال نیز از دیگر بیماران کرونایی که شرایط مناسب تری دارند تفکیک و به بخش مراقبت ویژه انتقال یافتند.

تست تشخیصی PCR در بم وآخرین وضعیت MRI

وی از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص به تأمین دستگاه اکسیژن ساز و تهیه دستگاه سی تی نیز اشاره کرد. وی در ادامه گفت: هم اکنون تست تشخیصی PCR در بم انجام می‌شود و به زودی نیز دستگاه ام ار‌ای در محل جدید خود راه اندازی خواهد شد.
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم در خصوص علت تغییر محل جایی نصب دستگاه ام آر ای گفت: برای سهولت و دسترسی راحت‌تر بیماران که اغلب از بیمارستان مراجعه میکنند تصمیم به تغییر محل نصب داشتیم .
وی افزود: زمان دقیق بهره برداری از این دستگاه مشخص نیست اما با همکاری کارشناسان فعال در سریع‌ترین زمان این مهم‌ اجرایی خواهد شد .

تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی
دکتر رئیسی با بیان اینکه داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی که در سطح کشور مشخص شده‌اند نیز هم اکنون در بم تامین شده نیز خبرداد: پانزده دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) در اختیار بیمارستان قرار گرفته است.

فعالیت مراکز ۱۶ ساعته جامع سلامت
دکتر رئیسی در خصوص فعالیت مراکز جامع سلامت در زمان شیوع کرونا نیز گفت :فعالیت این مراکز برای نظارت بر روند تشخیص، درمان و ترخیص بیماران کرونایی، شانزده ساعت در نظر گرفته شده است.

عملکرد قابل قبول دانشگاه علوم پزشکی بم با توجه به آمار مبتلایان و فوتی‌ها
رئیسی با بیان اینکه تمام امکانات بالقوه شهرستان در نظر گرفته شده تا در صورت ایجاد بحران بتوانیم واکنش به موقع نشان دهیم اظهار داشت: با توجه به آمارها رسمی نسبت ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در جمعیت حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم نسبت به کل استان و کل کشور آمار قابل قبولی است.
وی با تاکید بر اینکه این موفقیت را مدیون همکاری مردم و مسؤلین دلسوز هستیم ادامه داد: پیگیری متعدد معاونت درمان وزارت بهداشت، تلاش شبانه روزی ریاست دانشگاه علوم پزشکی بم، همکاری و توجه دقیق کادر درمان، بهداشت، اورژانس وآزمایشگاه و همچنین مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در سطح شهرستان و ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی بم کمک کرد در جهت مبارزه با این بیماری تاکنون موفق باشیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: همکاری مردم، اصناف، نیروهای نظامی و انتظامی، بخش قضایی، روحانیت، اصحاب رسانه به ما کمک کرد تا بتوانیم این بحران را کنترل کنیم تا تبدیل به فاجعه بزرگ نشود.
وی بیان کرد: مردم شهرستان بم همگی در هر جایگاه که قرار دارند می‌توانند با رعایت بیشتر شیوه نامه بهداشتی و همکاری و اتحاد هر چه زودتر بر این بیماری ، فائق آییم.

مبتلایان به کرونا در کادر درمان حوزه بم
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا از این مجموعه گفت: در مجموعه علوم پزشکی از کادر درمان فوتی نداشتیم و تعداد مبتلاهای ما، ۱۸۰ نفر بوده است.

توصیه های مهم مقابله با ویروس کرونا
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه تاکنون داروی خاص و یا واکسنی برای کرونا تولید نشده است، تصریح کرد: بهترین توصیه‌ها برای پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا همچنان رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و عدم شرکت در مراسم عزا و عروسی است.
رئیسی با بیان اینکه با انجام برخی اقداماتِ احتیاطیِ ساده می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری یا شیوع آن را کاهش دهیم ادامه داد: به طور دائم دستان خود را با دستمال آغشته به الکل تمیز کنید یا آن‌ها را با آب و صابون بشویید. این کار باعث از بین رفتن ویروس‌هایی می‌شود که ممکن است روی دستان شما باشند.
حداقل ۱ متر فاصله بین خود و هر کس که سرفه یا عطسه می‌کند در نظر داشته باشید. هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات مایع کوچکی از بینی یا دهان خود به بیرون پرتاب می‌کند که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر خیلی نزدیک باشید ممکن است قطرات حاوی ویروس کرونا را تنفس کنید.
از لمس چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید. دست‌های شما بسیاری از سطوح را لمس می‌کنند و ممکن است به ویروس آلوده باشند، بنابراین قادر هستند ویروس را به چشم، بینی یا دهانتان منتقل کنند. در نهایت ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار می‌کند.
اطمینان حاصل کنید که خود شما و اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید؛ یعنی در هنگام سرفه یا عطسه کردن دهان و بینی خودتان را با آرنج یا یک دستمال پوشانده سپس بلافاصله دستمال مورد استفاده را دور بریزید.
اگر احساس ناخوشایندی دارید در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید، به مراکز درمانی مراجعه کنید. این امر همچنین از شما محافظت کرده و به جلوگیری از شیوع ویروس‌ها و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند. وی افزود: متأسفانه مردم از ماسک استفاده میکنند ولی صحیح استفاده نمیکنند، باید نحوه درست زدن ماسک را فرا گیرند.


استفاده درست و صحیح ازماسک در بعضی شرایط می‌تواند جان آنها را نجات دهد. کشورهایی که حساسیت بیشتری داشته اند و شیوه‌نامه را رعایت کرده‌اند در کنترل این ویروس موفق تر بوده اند .
وی در خصوص تهویه هوا و افزایش انتشار ویروس نیز گفت: از آنجایی که ویروس کووید ۱۹ از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن از فرد آلوده می تواند به فضا منتشر شود، تهویه هوا یکی از ملزومات جلوگیری از انتقال ویروس می باشد. تعداد پاتوژن ها و عوامل بیماری‌زا در فضاهای محصور می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابند. بنابراین تهویه منظم ومناسب خطر عفونت را کاهش می دهد و تأمین هوای تازه یا افزایش مقدار هوای تازه یک اقدام ارزشمند در جهت کنترل عفونت ها می باشد. در فضاهایی که هیچ گونه پنجره و دریچه ای برای تامین هوا از بیرون وجود ندارند وضعیت انتقال ویروس خطرناک است و استفاده از ماسک توسط همه افراد حاضر الزامی است.
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: باید زندگی‌مان را براساس این ویروس هوشمند جلو ببریم باید دانش‌ زندگی با این ویروس را داشته باشیم که هم کارمان را انجام دهیم و هم از مبتلا شدن جلوگیری کنیم .
رئیسی با بیان اینکه زمانی که تست فردی مثبت میشود یا علایم شدید این بیماری را دارد به مراکز درمانی مراجعه می‌کند باید اصول و قوانین قرنطینه فردی را رعایت کند ادامه داد: باید در اتاقی که تهویه انجام میشود خود را قرنطینه کند و در مکان های عمومی ماسک بزند.
تا دو هفته باید قرنطینه بماند. باید آگاه باشیم قرار نیست تمام افرادی که تست مثبت داده اند در بیمارستان بستری شوند.
تغذیه خوب مانند سوپ حاوی مواد مغذی و مایعات گرم، شستشوی مکرر با سرم های ببنی و دهان و استراحت مطلق و آرامش می‌تواند سیر بیماری را در آنها کاهش دهد.
وی در خصوص تشدید این بیماری نیز گفت: امکان دارد بیماری جدی تر باشد که معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز بعد از عفونت اتفاق می افتد، این تغییر ممکن است ناگهانی باشد. تنفس سخت‌تر شده و ریه ها ملتهب می شوند. این عارضه ها ناشی از این است که سیستم ایمنی بدن سعی می کند با بیماری مقابله کند- ولی این تلاش ها ناموفق بوده و موجب آسیب های ثانوی برای بیمار خواهد شد، وی افزود: برخی از مبتلایان باید برای اکسیژن تراپی به بیمارستان بروند.
در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.
وی در پایان گفت : با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.

گزارش:طلوع بم|مونا موسی نژاد

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7281

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.