افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
آینده‌سازان ایران را تنها نگذاریم

گفت و گو با مدیر نمایندگی بنیاد کودک در بم به بهانه روز جهانی کودک

  • کد خبر : 1331
  • 16 مهر 1396 - 19:07
گفت و گو با مدیر نمایندگی بنیاد کودک در بم به بهانه روز جهانی کودک

مونا موسی‌نژاد – پایگاه خبری رسمی طلوع ارگ: مروارید صفتانی را که در گروی صدف زندگی روزهای سخت را تحمل می‌کنند را فراموش نکنیم. باورمان باشد شاید از دل این صدفها، نخبگانی برای عرصه‌های مختلف خدمت به جامعه پرورش یابد. برای خیلی از ما باور این موضوع سخت است در همین شهر و در همین […]

مونا موسی‌نژاد – پایگاه خبری رسمی طلوع ارگ: مروارید صفتانی را که در گروی صدف زندگی روزهای سخت را تحمل می‌کنند را فراموش نکنیم. باورمان باشد شاید از دل این صدفها، نخبگانی برای عرصه‌های مختلف خدمت به جامعه پرورش یابد.
برای خیلی از ما باور این موضوع سخت است در همین شهر و در همین نزدیکی کودکی با استعداد وتوانمند به خاطر محروم ماندن از ابتدایی ترین شرایط تحصیلی برای همیشه آرزوها و تمام باورهایش را در کوچه پس کوچه های خانه‌های ما فراموش می‌کند. باورمان باشد؛ داشتن غیرت برای ناموس همین اندازه مهم است که پرورش استعدادی کودکانه که شاید در آینده درمانگر خیلی از مشکلات ما باشد، اهمیت دارد.
باخودمان صادق باشیم و بپرسیم تاکنون چه کمکی به این آینده سازان جامعه کرده ایم؟ آیا باور داریم این کودکان آینده سازان جامعه فردای ایرانمان هستند و نباید از تحصیل باز بمانند؟! فردایی که اگر فراموش شود به یغما می‌رویم! چه اینکه در میان تمام کودکان در سراسر جهان، کودکانی هستند که از شرایط و حقوق اولیه زندگی محروم‌اند، هیچگونه امکانی برای رشد فکری، شخصیتی و شکوفایی استعدادهایشان نیست و در هیاهوی زندگی ما گم شده‌اند. چه کسی به فکر آنهاست؟ چه کسی با آنهاست؟
در ادامه و به بهانه ۸ اکتبر روز جهانی کودک، گفتگویی را با لیلا جهانی فر رئیس نمایندگی بنیاد کودک در شهرستان بم در مورد وضعیت تحصیلی و معیشتی دانش‌آموزان نیازمند و نخبه‌ای که تحت پوشش بنیاد کودک قرار دارند انجام داده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

خانم جهانی فر، در خصوص بنیاد کودک و فعالیتهای این موسسه خیریه توضیحاتی بفرمایید؟

بنیاد کودک موسسه خیریه‌ای است که با اهدافی انسان دوستانه، فعالیت خود را ازسال ۱۳۷۴ با کسب مجوز رسمی از وزارت کشور آغاز کرده است. این موسسه‌ی مردم‌نهاد غیردولتی- غیر سیاسی، با تکیه برحفظ کرامت انسانی و نیز با بهره‌مندی از مهرورزی هموطنان داخلی و خارجی، بر حمایت از تحصیل دانش آموزان مستعد اما نیازمند که به دلایل مختلف سرپرست و نان‌آور خانواده را ازدست داده اند، متمرکز بوده است. فعالان در این بنیاد همواره تلاش کرده‌اند که این دانش‌آموزان را از خطر حتمی ترک تحصیل به دلیل فقر اقتصادی برهانند.
ناگفته پیداست که کودکان در خانواده‌هایی که با معظلات و نابسامانی‌های اقتصادی دست به گریبانند، در معرض خطر ترک تحصیل هستند و عموما دختران در سنین نوجوانی مجبور به ازدواج های زود هنگام و پسران جهت تامین و دستیابی به منابع درآمد، وارد بازارکار می شوند.

بنیاد کودک در این میان چه کمکی به این قشر از کودکان و خانواده‌هایشان می‌کند؟

بنیاد کودک می‌کوشد این دانش آموزان مستعد، تحصیل را رها نکند و مصرّانه تلاش می‌کند با حمایت از آنها، سطح فرهنگ خانواده و در پی آن جامعه‌ی فردا را ارتقا دهد. بنیاد کودک در این راستا و پس از ۲۲ سال فعالیت، اکنون بیش از ۹۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجو در سراسر ایران را حمایت می‌کند. تاکنون نیز توانسته است پیش از ۱۰۰۰۰ دانش آموز و خانواده‌هایشان را حمایت کرده و به بطور نهایی آنها را یاری کند که به آنچه که می‌خواهند برسند و در رشته و شغل مورد علاقه خود تحصیل و فعالیت کنند.

در خصوص بنیاد کودک شهرستان بم توضیحاتی بفرمایید؟

از آغازین روزهای زلزله سال ۱۳۸۲ این دفتر کار خود را به طور رسمی شروع کرده است تا در این شرایط سخت در کنار دانش‌آموزان زلزله‌ زده بمی بوده و التیامی برای قلب‌های رنج دیده مردم شهر و خانواده کودکانی باشد که شرایط تحصیلی بدتری بعد از زلزله برایشان رقم خورده بود. در روزهای اولیه این رویداد تلخ، بنیاد کودک توانست با توزیع ۴۰۰۰ کوله پشتی حاوی لوازم التحریر و وسایل بهداشتی در مدارس شهر بم گامی موثر درجهت اهداف خود بردارد.

هم اکنون تقریبا ۱۴ سال است که از آغاز فعالیت‌های این موسسه خیریه در بم می‌گذرد. لطفا آماری از دانش آموزان تحت حمایت خود و شرایط عضویت در این بنیاد توضیحاتی بفرمایید؟

هم اکنون بیش از ۵۵۰ کودک تیزهوش و مستعد از شهرستانهای بم، ریگان، نرماشیر تحت حمایت ما قرار دارند و در سال تحصیلی جدید و شروع بهار دانش مانند هر سال علاوه بر کمک های مالی، کوله پشتی‌هایی که توسط همیارانشان آماده شده به آنان هدیه دادیم.
در حال حاضر کودکان از طریق کمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش در حال شناسایی و ثبت نام هستند که الزاما بی‌سرپرستی و یا از کار افتادگی آنها یا سرپرست آنها باید از طریق مراجع مسئول تایید شود. از لحاظ تحصیلی در مقطع ابتدایی با معدل بسیار خوب ، راهنمایی و دبیرستان معدل ۱۸ را احراز کرده باشند تا شرایط استفاده از بورسیه تحصیلی بنیاد کودک را داشته باشند.

حداقل کمکی که همیار می‌تواند به یک دانش آموز داشته باشد چقدر است؟ چگونه این کمک ها به این کودکان می‌رسد؟
اگرچه در سراسر جهان کودکان بی شماری از اثرات مخرب و ویرانگر فقر رنج می برند، اما ما به تنهایی قادر به گرفتن دست نوازش جسم کوچک آنان و یا ایجاد رفاه برای هر کودک یا جوان نیازمند نیستیم. از این رو همه مردم نیز می‌توانند به عنوان یک انسان نوع دوست، برای کمک به تحقق این امر، کفالت و سرپرستی یک کودک نیازمند، اما با استعداد ایرانی را با پرداخت حداقل ماهانه ۵۰ هزار تومان به عهده بگیرند. هم اکنون صد در صد کمک‌های اهدایی مستقیما برای اجرای برنامه‌های حمایتی کودکان نیازمند به مصرف می‌رسد و در صورت موافقت و پذیرش سرپرستی یک کودک نیازمند، مدارکی از جمله عکس کودک، گزارشی از تاریخچه و شرایط زندگی او و خانواده اش، گزارش تحصیلی سالانه، نامه و کارت تبریک نوروز از سوی بنیاد برای همیاران محترم ارسال می گردد.
امکان ملاقات حامی با کودک تحت حمایت در هر زمان با هماهنگی قبلی میسر و امکان پذیر خواهد بود. شعار بنیاد کودک این است که “هیچ دانش آموز با استعدادی نباید به علت مشکلات مادی از تحصیل و تلاش باز بماند.”

در خصوص دیگر برنامه‌های نمایندگی بنیاد کودک در بم توضیحاتی بفرمایید؟

هر ساله در روزهای پایان تابستان و همچنین عید نوروز ارگ جدید بم میزبان دانش آموزان بنیاد کودک بم است. طبق رسم همیشه، مدیریت شهرک ارگ جدید در حاشیه این جشن ها، دانش آموزان این بنیاد را طی سه روز میهمان می کند. در این روز ها کودکان از برنامه‌هایی همچون پخش فیلم در سینما، قایق سواری، شهر بازی، شعبده بازی، نقاشی چهره استفاده می‌کنند و این روز های خاص را با عصرانه و شام دلپذیر به پایان می‌رسانند که امسال نیز این برنامه برگزار شده است.
در تمام طول سال برنامه‌های اردویی، تفریحی، آموزشی و فرهنگی زیادی را با کمک نهادهای دولتی و غیردولتی دیگر برای کودکان بنیاد برگزار می‌کنیم.

خانم جهانی‌فر ضمن تشکر از شما برای شرکت در گفت‌ و گو با ما و مخاطبین ما، صحبت پایانی خود را بیان فرمایید.

بله من هم از شما تشکر می‌کنم و مجددا ضمن تبریک روز جهانی کودک به تمام کودکان عزیز و خانواده‌های آنها مختصری از ساختار شفاف بنیاد خیریه کودک بیان می کنم مبنی بر اینکه این موسسه بین المللی امروزه دارای ۳۰ نمایندگی داخلی در سراسر کشور و ۸ دفتر برون مرزی در سطح بین المللی می‌باشد و از آنجا که در تمام دوران فعالیت نیکوکارانه‌ی خود، دارای ساختاری شفاف، روشن و به‌ روز بوده، با ارائه مدارک و اسناد به مراجع ذی‌صلاح داخلی و بین‌المللی از سال ۲۰۰۵ تاکنون موفق به دریافت هر ساله مقام مشورتی ویژه”ECOSOS” از سازمان ملل متحد شده است.

همچنین بنیاد کودک مبتنی بر عملکرد پاسخگومدارانه‌ی خود که برخاسته از ساختار نظام‌مند و شفاف است؛ توانسته است گواهینامه‌ی SGS استاندارد جهانی را بدست آورد و همه ساله آن را تمدید نماید.
تمامی افراد نیکوکار در شهرستان بم و دیگر نقاط شرق استان کرمان در صورت تمایل به حمایت از کودکان تحت پوشش بنیاد در شرق استان کرمان می‌توانند با مراجعه به بنیاد کودک بم مراحل حمایتی خود را ثبت کنند.
آدرس نمایندگی بنیاد کودک در بم، میدان عدالت (راهنمایی رانندگی)، ابتدای بلوار زید، کوچه شهدا ۱۸ می‌باشد.
شماره تماسهای دفتر نمایندگی بم ۰۳۴۴۴۳۱۰۸۳۰ و ۰۳۴۴۴۳۲۰۸۷۰ است.

 

اهدای کوله پشتی لوازم مدرسه برای آغاز سال تحصیلی

 

ضیافت افطاری با حضور کودکان عضو بنیاد و خانواده های آنها و تقدیر از حامیان و همراهان بنیاد کودک در بم

 

کاشت نهال زیتون به مناسبت روز درختکاری

اردوهای تفریحی و آموزشی بنیاد

 

کوله پشتی های اهدایی آغاز سال تحصیلی

 

تجهیز مدارس فاقد کپسول آتشنشانی توسط بنیاد و آموزش و پرورش بم
لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1331

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.