افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024

کارد به استخوان برسد، دوباره محدودیت های کرونایی را اجرایی خواهیم کرد

  • کد خبر : 6052
  • 10 خرداد 1399 - 12:38
کارد به استخوان برسد، دوباره محدودیت های کرونایی را اجرایی خواهیم کرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دیگر نمی‌توانیم ادارات، مغازه‌ها و صنوف را تعطیل کنیم ولی اگر تعداد افراد بستری شده ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در استان مانند شهرهایی همچون اهواز و یا هفته قبل در جیرفت افزایش پیدا کند، دوباره قانون تعطیلی ادارات را اجرا خواهیم کرد بنابراین اگر کارد به استخوان برسد دوباره قرنطینه و محدودیت‌ها اجرایی می‌شوند که خوشبختانه هم اکنون در کرمان کارد به استخوان نرسیده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، دکتر “سیدوحید احمدی‌طباطبایی به تشریح وضعیت اپیدمی کرونا در استان کرمان پرداخت و گفت: درست است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جنوب استان رو به افزایش بوده اما باید توجه داشت که چند درصد از این مبتلایان موارد بستری شده هستند؟ اگر موارد بستری به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ رو به افزایش باشد، صدای زنگ خطر به صدا در خواهد آمد اما خوشبختانه به طور مثال در روزی که ۶۰ مورد مبتلای جدید در استان داشته باشیم تنها حدود ۱۰ نفر از این مبتلایان موارد بستری بوده و بقیه موارد سرپایی یا اطرافیان بیماران قطعی می باشند.

وی افزود: مردم باید بدانند که هرچقدر تعداد موارد سرپایی شناسایی شده افزایش پیدا کند، بهتر خواهد بود و نشان خواهد داد که بیماریابی بهتر صورت گرفته است اما نگرانی ما زمانی خواهد بود که افزایش موارد بستری را داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره وضعیت آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان ظهار کرد: هم اکنون موارد ابتلای به کووید ۱۹ در استان روند افزایشی پیدا کرده اما خوشبختانه شیب آن تند نبوده و این افزایش بستری با شیب ملایم می باشد.

وی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه بیماری کووید ۱۹ در برخی کشورها تثبیت شده اما در ایران خیر، عنوان کرد: چنین چیزی صحت ندارد اکنون شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس برزیل و … هستیم. در برخی کشورها تعداد مبتلایان در آنها رو به افزایش است ولی کشورهای که بنیه مالی قوی‌تر و اقتصاد قوی‌تری دارند بحث های دور کاریشان در حقیقت دورکاری است و پول ثابت به مردمی که کسب و کاری در مدت قرنطینه نداشته باشند پرداخت می شود اما ما نباید ایران را با چنین کشورهایی از جمله انگلیس مقایسه کنیم. آنها اقتصاد قوی دارند این درحالی است که ما چندین سال در فشار سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داریم. آیا ما توانستیم به افرادی که کسب و کارشان در این مدت تعیطیل شده بود کمک کنیم؟ ما تنها کاری که کردیم این بود که از روی یارانه خانوارها، یک میلیون وام به آنها بدهیم. حداکثر کار ما این بوده لذا نباید ما خودمان را با انگلیس مقایسه کنیم ضمن آنکه باید مد نظر داشت که این اپیدمی یک یا دو پیک ندارد و حرکت سینوسی آن ادامه خواهد داشت.

احمدی طباطبایی به دلیل نوسانات و افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ اشاره و بیان کرد: وقتی بازگشایی‌ها صورت می گیرد، مساله افزایش تعداد مبتلایان دور از انتظار نخواهد بود. ضمن آنکه باید عنوان کرد که مردم هم به دلیل طولانی شدن روند این اپیدمی خسته شده‌اند و هم اکنون هرچه به مردم توصیه کنیم که به سفر نروند کمتر می پذیرند. امروز دیگر آموزش ها هم تاثیری ندارد. حدود سه ماه از شیوع کرونا می گذرد و دیگر تحمل مردم تمام شده است و خیلی از مسائل را زیر پا گذاشته و حتی شاهد برگزاری مهمانی ها و دید و بازدیدها هستیم.

وی درباره راهکارهای تثبیت اپیدمی کووید ۱۹ تصریح کرد: تنها راهکار ما برای بیماری‌هایی که درمان و واکسن خاص نداشته باشند، رفتار اجتماعی مردم خواهد بود که روی روند آن اپیدمی تاثیر می‌گذارد. رفتار اجتماعی مردم در برخی اوقات با آموزش تغییر می‌کند و اگر آموزش جواب ندهد با زور و اجبار این تغییر ایجاد خواهد شد که اکنون دیگر نه آموزش جواب می دهد و مه برای زور و اجبار شرایطش را داریم بنابراین در حال حاضر هیچ یک از این ابزارها را نداشته و باید به گونه ای رفتار کنیم تا در شیب ملایم افزایش قرار گیریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: دیگر نمی‌توانیم ادارات، مغازه‌ها را تعطیل کنیم ولی اگر تعداد افراد بستری شده ناشی از این بیماری در کرمان مانند شهرهایی همچون اهواز و یا هفته قبل در جیرفت افزایش پیدا کند، دوباره قانون تعطیلی ادارات را اجرا خواهیم کرد بنابراین اگر کارد به استخوان برسد دوباره قرنطینه و محدودیت‌ها اجرایی می‌شوند که خوشبختانه هم اکنون در کرمان کارد به استخوان نرسیده است.

احمدی طباطبایی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی مردم باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند؟ اظهار کرد: تا زمانی که واکسن یا داروی خاصی برای این ویروس تولید نشود، بحث هایی همچون نظافت دست ها و رعایت آداب عطسه و سرفه، گندزدایی سطوح، عدم حضور در مکان هایی با ازدحام بالا و فاصله گذاری های فیزیکی باید از سوی مردم رعایت شود و حداقل تا یک ماه و نیم دیگر پیش بینی می شود توصیه‌ها را باید بیشتر رعایت کنیم اما این به این معنی نیست که بعد از آن دیگر نیازی به رعایت توصیه‌های بهداشتی نیست، بلکه باید به زندگی با این بیماری عادت کنیم و این مراقبت ها را همچنان ادامه دهیم.

وی تماس نزدیک با افراد مبتلا به کووید ۱۹ را یکی از عوامل موثر در افزایش ابتلاها به این بیماری دانست بیان کرد: تحلیل ها نشان می دهد که بیشتر افراد مبتلا به کووید ۱۹ در مراسماتی همچون عروسی ها یا مهمانی ها و حتی از همکاران خود در محیط کار و یا همچنین برخی‌ها در سفر به این ویروس درگیر شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که میزان سرایت‌پذیری کووید ۱۹ در استان کرمان هم اکنون به کمتر از یک رسیده است، اظهار کرد: در برخی از قسمت‌های استان کرمان میزان سرایت‌پذیری بیشتر از یک است اما به‌طورمتوسط میزان سرایت پذیری کرونا در استان کرمان حدود ۹ دهم است.

وی درباره علائم ویروس کرونا نیز بیان کرد: علائم کووید ۱۹ همچنان همان علائم اصلی یعنی تب، سرفه، گلو درد و در برخی موارد کاهش حس چشایی و بویایی است اما جهش از خصوصیات ویروس است که خوشبختانه جهش این ویروس به سمتی بوده که تعداد مرگ و میر آن کاهش یافته ولی علائم آن تغییر زیادی نداشته است.

احمدی طباطبایی آشنایی پزشکان با بیماری کروناویروس را هم اکنون زیاد دانست و در ادامه خطاب به مردم گفت: انتظار داریم مردم تعداد تماس‌های خود را با یکدیگر در شبانه روز کمتر کرده، مدت زمان تماس با سایر افراد را کاهش داده، همچون گذشته حضور کمتری در ازدحام‌ها و یا مهمانی ها داشته و در صورت ضرورت در مجالس کوچک (در حد ۶ نفر) و در فضای باز و با مدت زمان کم شرکت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر لزوم تشخیص زودرس مبتلایان به کووید ۱۹ تاکید کرد و ادامه داد: همچون گذشته بازهم توصیه اکید داریم در صورت داشتن کوچکترین علائمی از جمله گلودرد، سرفه، تب و … ، حتما در خانه مانده و در منزل نیز تماس با سایر افراد خانواده را به حداقل رسانده و بلافاصله به مراکز درمانی جهت انجام آزمایش مراجعه کنند.

احمدی طباطبایی افزود: در طرح بیماریابی فعال کارشناسان بهداشتی ما با افرادی که با بیماران قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در ارتباط بودند، برای گرفتن آزمایش تماس می‌گیرند که انتظار داریم این افراد با ما همکاری کنند و قطعا این اقدام به نفع سلامتی خود افراد و خانواده آنها در درجه اول و سپس جامعه خواهد بود زیرا می توانیم در مراحل اولیه بیماری آنها را شناسایی و فرآیند درمان آنها را قبل از درگیری بالا با این ویروس آغاز کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص وضعیت استان کرمان گفت: آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان درباره وضعیت شهرها و استان های کشور از جمله کرمان مربوط به ۱۴ اردیبهشت ماه بود اما با توجه به روند مبتلایان در استان کرمان، پیش بینی می کنیم قطعا در وضعیت زرد باشیم و حتی انتظار می رود برخی از نواحی استان در وضعیت قرمز باشند.

وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی نیز گفت: خوشبختانه شاهد هستیم کسبه‌ها و صنوف پروتکل های اعلامی را بهتر از برخی ادارات رعایت می‌کنند. متاسفانه در برخی سازمان‌های اجرایی شاهد هستیم که در جلساتشان افراد کنار هم نشسته‌اند این در حالی است که در جلسات باید فاصله اجتماعی حتما رعایت شود و قطعا ما این سازمان‌های خاطی را به مراجع قضایی معرفی کرده و انتظار داریم با قاطعیت با آنها برخورد شود. درست نیست که فقط زورمان به اصناف برسد و فقط آنها را تعطیل ‌کنیم. درست است نمی‌توانیم اداره متخلف را پلمب کنیم اما باید با رییس آن دستگاه برخورد جدی داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6052

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.